AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 Føler ikke legene bryr seg om det. Jeg vet at ofte kan det være psykisk, og kanskje det er derfor de ikke bryr seg. Det var for noen måneder siden etter en infeksjon i øvre luftveier det hele begynte. Jeg hostet til jeg brekte meg, for jeg følte det lå noe i halsen. Siden har jeg ofte følt at det er en klump i halsen, og jeg holder på å brekke meg. Når det først begynner så vil det nesten ikke gi seg. Noen ganger så må jeg stå opp etter at jeg har lagt meg pga at det er så ubehagelig. Når følelse av klump i halsen har en psykisk årsak vil det være på den måten da, eller er det mest sannsynlig noe annet? Og er det noen som vet hva de i så fall kan være? Anonymous poster hash: f0d14...ee0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 Skrevet 13. desember 2013 Sjekk ut stoffskiftet ditt om det ikke er gjort. Struma/hoven skjoldbruskkjertel kan gi klumpfølelse i halsen. Enkelt å utelukke ved enkle blodprøver som du tar hos lege. Tsh, FT4, FT3, Anti-TPO og TRAS. Anonymous poster hash: a76c6...e2c 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Sjekk ut stoffskiftet ditt om det ikke er gjort. Struma/hoven skjoldbruskkjertel kan gi klumpfølelse i halsen. Enkelt å utelukke ved enkle blodprøver som du tar hos lege. Tsh, FT4, FT3, Anti-TPO og TRAS. Anonymous poster hash: a76c6...e2c Jeg tror ikke det er så lenge siden legen sjekket stoffskiftet, men det var før jeg fikk dette problemet. Nå måtte jeg igjen stå opp. Vil bare brekke meg. Tror det har lettere for å bli verre når jeg ligger. Det hjelper litt å drikke eller spise. Jeg sliter også med sår munn for tiden, så jeg er trett og lei nå. Men vi skal vel alle ha vårt å slite med. Endret 14. desember 2013 av eller 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Føler ikke legene bryr seg om det. Jeg vet at ofte kan det være psykisk, og kanskje det er derfor de ikke bryr seg. Det var for noen måneder siden etter en infeksjon i øvre luftveier det hele begynte. Jeg hostet til jeg brekte meg, for jeg følte det lå noe i halsen. Siden har jeg ofte følt at det er en klump i halsen, og jeg holder på å brekke meg. Når det først begynner så vil det nesten ikke gi seg. Noen ganger så må jeg stå opp etter at jeg har lagt meg pga at det er så ubehagelig. Når følelse av klump i halsen har en psykisk årsak vil det være på den måten da, eller er det mest sannsynlig noe annet? Og er det noen som vet hva de i så fall kan være? Anonymous poster hash: f0d14...ee0 Hei ! Jeg synes dette høres ut som det samme som jeg hadde for 2-3 år siden. Som hos deg, startet det etter infeksjon i luftveiene. Jeg var gjennom tester, testet stoffskiftet, struma osv. Ingenting var galt. Jeg fikk bare beskjed om at jeg skulle slutte å tenke på klumpen i halsen, så ville den gå over. Så enkelt var det ikke. Jeg kjente den i lengre tid, men det gikk jo over til slutt. Jeg tror ikke det var noe psykisk i mitt tilfelle. Jeg tror det var infeksjonen som utløste det og når du skriver at du også fikk det i sammenheng med en infeksjon, så blir jeg enda mer sikker på det. 0 Siter
YoplaitDouble Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Magesyreproblemer/refluks kan gi klump i halsen-følelse. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Hei ! Jeg synes dette høres ut som det samme som jeg hadde for 2-3 år siden. Som hos deg, startet det etter infeksjon i luftveiene. Jeg var gjennom tester, testet stoffskiftet, struma osv. Ingenting var galt. Jeg fikk bare beskjed om at jeg skulle slutte å tenke på klumpen i halsen, så ville den gå over. Så enkelt var det ikke. Jeg kjente den i lengre tid, men det gikk jo over til slutt. Jeg tror ikke det var noe psykisk i mitt tilfelle. Jeg tror det var infeksjonen som utløste det og når du skriver at du også fikk det i sammenheng med en infeksjon, så blir jeg enda mer sikker på det. Det er ikke så lett å la vær å tenke på klumpen når du holder på å brekke deg. Men hvis det vil gå over til slutt så går det jo greit. Det er jo ikke smertefullt. Bare utrolig ubehagelig. Så blir jeg jo også litt engstelig for at det kan være hovne lymfekjertler og hva det i så fall kommer av. Legen har sett meg i halsen og kjent på utsiden av halsen. Jeg er ganske lei av problemene jeg har med munn og hals. Men jeg er nå ennå bra psykisk så det er tross alt det viktigste. 0 Siter
Joanas Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Spent musklatur i halsen kan også gi denne følelsen. Du kan forsøke noe som er helt ufarlig, og veldig enkelt. Sett deg på en stol med ett glass kaldt vann i hånda, forsøk å slapp av i hele overkroppen Gjør deretter i nøyaktig denne rekkefølgen: Pust godt inn gjennom nesen Hold puston Drikk en slurk kaldt vann og svelg Pust ut Forsøk et par ganger og kjenn etter om klumpen forsvinner eller blir mindre. Det er verdt et forsøk 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Du skriver dessverre ingenting om halsen din er undersøkt eller ikke. Langdryg hoste som kommer når en har lagt seg, kan være mycoplasma. Er det sjekket? 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Du skriver dessverre ingenting om halsen din er undersøkt eller ikke. Langdryg hoste som kommer når en har lagt seg, kan være mycoplasma. Er det sjekket? Legen så raskt i halsen og kjente på lymfeknutene utenpå halsen. Det er alt som er sjekket. Det er ikke sjekket noe om det kan være mycoplasma. Jeg hadde time for å få noe for sår tunge som jeg har fått igjen, og dette var bare et tilleggsspørsmål jeg hadde. Når det er psykisk, får du brekninger da? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Det er psykisk når det er skikkelig utredet at det ikke er somatisk/fysisk. Jeg kan ikke se at det er gjort her. 0 Siter
Gjest Skrevet 14. desember 2013 Skrevet 14. desember 2013 Det er psykisk når det er skikkelig utredet at det ikke er somatisk/fysisk. Jeg kan ikke se at det er gjort her. Ok. Det er kanskje lurt å ta seg en tur til legen igjen da. Jeg har en avtalt time i midten av neste måned. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Det er psykisk når det er skikkelig utredet at det ikke er somatisk/fysisk. Jeg kan ikke se at det er gjort her. Nå måtte jeg stå opp igjen pga hoste og noe som ligger i halsen. Jeg bør kanskje ikke vente til jeg har neste time om en måned. Er det bare en blodprøve som skal til for å sjekke for mycoplasma? 0 Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Nå måtte jeg stå opp igjen pga hoste og noe som ligger i halsen. Jeg bør kanskje ikke vente til jeg har neste time om en måned. Er det bare en blodprøve som skal til for å sjekke for mycoplasma? Det står en del om dette på NHI.no. Søk på mycoplasma. 0 Siter
Gjest Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Det står en del om dette på NHI.no. Søk på mycoplasma. Takk 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. desember 2013 Skrevet 15. desember 2013 Nå måtte jeg stå opp igjen pga hoste og noe som ligger i halsen. Jeg bør kanskje ikke vente til jeg har neste time om en måned. Er det bare en blodprøve som skal til for å sjekke for mycoplasma? For mycoplasma er det kun en blodprøve. Jeg synes i tillegg at du bør undersøkes i halsen En laryngoskopi kan gjøres av alle fastleger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.