Gå til innhold

Asperger og sosiale vansker


Madelenemie

Anbefalte innlegg

Enig i at hun så skummel ut. Minner mye om meg selv =)

Hei!

 

Vel for min del er hun bare normal.

 

Så er du slik, er du i mine øyne ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Det ble feil link :-)

 

Det var denne:

 

http://www.youtube.com/watch?v=qIAILIg1-rM

 

for det første virket hun ikke skremmende på meg, Vet ikke hvorfor en kan oppleve det slik, men hun var noe stirrende, eller som mange med AS er fokusert på det hun skulle si. Nokså sterk personlighet vil jeg mene.

 

Ja hun er flink til å formidle og har god øyekontakt i ihvertfall med kamera. JA slik kan noen være, men er hun ikke mer en 17 år her ? Her er det personligheten som spiller vesentlig inn, noe en kan se på den måten hun fremstår.

 

Jeg hadde nok ikke klart meg så saklig og rolig hvis jeg skulle ha gjort dette da jeg var 17. Nå er jeg svært dårlig i engelsk, har  manglende opplæring i det faget fra skolen av, men jeg skulle gjerne gått det oversatt på en måte. Har sett mange videoer av henne.Men det er akkurat det jeg mener også, noen er flinke til å skjule eller virke vanlig blant folk, da innen for en viss grense selvfølgelig.

 

Tror ikke hun hadde fått noen diagnose her i Norge i dag, hvis hun skulle ha med å gjøre en av disse  som ser mer på væremåten, det  ytre, som må være spesielt fremtreden for at de i hele tatt  skal kunne fortelle deg at du har AS,  Noen ser jo AS som en adferdforstyrrelse også .

 

Men hvis denne reflekterende jente på videoen fikk sin diagnose AS som 2 åring, så syns jeg dette er på grensen  på en en kan opp servere av et så lite barn.  AS diagnosen var vel nokså fersk på den tiden, også der hun kommer fra, skulle jeg tro. 

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første virket hun ikke skremmende på meg, Vet ikke hvorfor en kan oppleve det slik, men hun var noe stirrende, eller som mange med AS er fokusert på det hun skulle si. Nokså sterk personlighet vil jeg mene.

 

Ja hun er flink til å formidle og har god øyekontakt i ihvertfall med kamera. JA slik kan noen være, men er hun ikke mer en 17 år her ? Her er det personligheten som spiller vesentlig inn, noe en kan se på den måten hun fremstår.

 

I USA opererer man med tre undergrupper: The Actor, The Outkast og The Loner. Gjør man ikke det her i landet?

  1. The Actor: This individual desires inter-personal relationships with others and has learned enough social skills over time to pass as a “neurotypical” (i.e., he or she can “act” like someone who is not on the autism spectrum).
  2. The Outcast: This individual desires inter-personal relationships with others, but has difficulty finding and maintaining friendships due to a lack of social skills. This person really wants to “fit-in,” but usually gets ostracized from “the group” due to his or her “odd” behavior.
  3. The Loner: This individual does NOT desire inter-personal relationships (except with a very safe/close family member or friend) and could care less about “fitting-in” with “the group.”

http://www.adultaspergerschat.com/2013/02/adult-aspergers-subtypes-loner.html

Endret av slabbedask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første virket hun ikke skremmende på meg, Vet ikke hvorfor en kan oppleve det slik, men hun var noe stirrende, eller som mange med AS er fokusert på det hun skulle si. Nokså sterk personlighet vil jeg mene.

 

Ja hun er flink til å formidle og har god øyekontakt i ihvertfall med kamera. JA slik kan noen være, men er hun ikke mer en 17 år her ? Her er det personligheten som spiller vesentlig inn, noe en kan se på den måten hun fremstår.

 

Jeg hadde nok ikke klart meg så saklig og rolig hvis jeg skulle ha gjort dette da jeg var 17. Nå er jeg svært dårlig i engelsk, har  manglende opplæring i det faget fra skolen av, men jeg skulle gjerne gått det oversatt på en måte. Har sett mange videoer av henne.Men det er akkurat det jeg mener også, noen er flinke til å skjule eller virke vanlig blant folk, da innen for en viss grense selvfølgelig.

 

Tror ikke hun hadde fått noen diagnose med å se etter et adferdsforstyrrelse, for noen fagfolk som utreder noen  mener at være måten, det  ytre, må være spesielt fremtreden for at de i heletatt  skal kunne fortelle deg at du har AS, og i tillegg noe intervju da selvfølgelig . 

 

Men hvis denne reflekterende jente på videoen fikk sin diagnose AS som 2 åring, så syns jeg dette er på grensen  på en en kan opp servere av et så lite barn.  AS diagnosen var vel nokså fersk på den tiden, også der hun kommer fra, skulle jeg tro. 

Hei!

 

Nei slett ikke, i min gruppe fikk en jente på 26 år diagnosen asperger da hun var 6 år.

 

Det har med faglig dyktighet å gjøre.

 

Min psykiater diagnostiserte en ung mann med asperger før diagnosen ble tatt inn i DSM

 

Asperger er tydelig tidlig, dessverre oppdaget ikke jeg det hos mine barn, men det skyldtes at jeg ikke så noe galt. Med dagens kunnskap vet jeg at det er tydelig tidlig, feks liker ikke kroppskontakt, responderer annerledes på lyd, oppfatter annerledes. osv... Nå forstår jeg hva de påpekte på helsestasjonen, da forstod jeg ikke.

 

Jeg skal svare deg mer, men er opptatt, det var noe du skrev jeg ikke forstod.

 

Hvis du ikke kan nok engelsk til å forstå youtubesnutt, bør du ta kurs, engelsk er viktig, det fins gratis kurs for voksne, tror gjennom voksenutdanningen.

 

Jeg forstår deg på noen vis, jeg mistet 4 års skole fordi de plasserte meg på en merkelig skole for ressurssvake barn, der måtte jeg holde meg for ørene og lage smykker. Det var vanskelig for meg, for jeg er ikke så flink praktisk, De ga meg karakter 5 i mattematikk i )ende klasse, selv om jeg ikke hadde matematikk siden femte klasse. Jeg lærte meg brøkregning som voksne det syns jeg var falut, nå syns jeg det er beundringsverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA opererer man med tre undergrupper: The Actor, The Outkast og The Loner. Gjør man ikke det her i landet?

  1. The Actor: This individual desires inter-personal relationships with others and has learned enough social skills over time to pass as a “neurotypical” (i.e., he or she can “act” like someone who is not on the autism spectrum).
  2. The Outcast: This individual desires inter-personal relationships with others, but has difficulty finding and maintaining friendships due to a lack of social skills. This person really wants to “fit-in,” but usually gets ostracized from “the group” due to his or her “odd” behavior.
  3. The Loner: This individual does NOT desire inter-personal relationships (except with a very safe/close family member or friend) and could care less about “fitting-in” with “the group.”

http://www.adultaspergerschat.com/2013/02/adult-aspergers-subtypes-loner.html

Hei!

 

Nei det gjør man ikke, og

 

Heldigvis føler jeg, intuitivt,, dvs kan være feil....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skolen gikk meg neste hus forbi, dessverre. Kunne ikke ta i mot lærdom, var treg for å lære i en klasse. Interesserte meg ikke såpass, at jeg ville stille noen spørsmål heller. Måtte ta dette igjen senere da jeg så at jeg fikk mer bruk for det. Fikk bare dårlige karakterer, men var den beste til å tegne, fikk jeg høre.  

 

Burde vært mye flinkere i engelsk, ja.

Endret av FGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skolen gikk meg neste hus forbi, dessverre. Kunne ikke ta i mot lærdom, var treg for å lære i en klasse. Interesserte meg ikke såpass, at jeg ville stille noen spørsmål heller. Måtte ta dette igjen senere da jeg så at jeg fikk mer bruk for det. Fikk bare dårlige karakterer, men var den beste til å tegne, fikk jeg høre.  

 

Burde vært mye flinkere i engelsk, ja.

Hei!

 

Det kan nemlig hende at skolen gikk deg "hus forbi" nettopp fordi du hadde asperger og ikke fikk hjelp.

 

Derfor FGT ER asperger en funksjonshemning, for vi klarer oss ikke/oppnår ikke vårt potensiale uten hjelp, støtte og tilrettelegging-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jenta var da ikke veldig underlig? Hun var veldig verbal og mimikken hennes var svært godt utviklet. Jeg ville ikke tenkt at hun hadde asberger syndrom ut fra opptaket dersom hun fortalte om et annet tema.

 

Mimikken hennes var IKKE godt utviklet. Tvert imot, hun viser ikke en eneste bevegelse i øvre delen av ansiktet, rundt øynene, og det er nokså uvanlig. Jeg ville reagert på denne jenta hvis jeg hadde møtt henne i virkeligheten, altså reagert med at her er det et eller annet underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Det kan nemlig hende at skolen gikk deg "hus forbi" nettopp fordi du hadde asperger og ikke fikk hjelp.

 

Derfor FGT ER asperger en funksjonshemning, for vi klarer oss ikke/oppnår ikke vårt potensiale uten hjelp, støtte og tilrettelegging-

 

 

Jeg  fikk viss en gang tilbud om hjelp, med å flytte til en annen skole, tror det var i 6 klasse, men jeg tror ikke mine foreldre forsto vitsen med det.Men det er jo spesielt når en begynner på skolen at en trenger  støtte og tilrettelegger. Senere  så klarer en seg bedre, men siden en stopper etter folkeskolen, så blir jo Jobbene deretter . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mimikken hennes var IKKE godt utviklet. Tvert imot, hun viser ikke en eneste bevegelse i øvre delen av ansiktet, rundt øynene, og det er nokså uvanlig. Jeg ville reagert på denne jenta hvis jeg hadde møtt henne i virkeligheten, altså reagert med at her er det et eller annet underlig.

Må si jeg lurer på hvordan du selv tenker at du var som 17-åring i kåsør/ foredragsetting. Selv har jeg ikke engang et *snev* av asberger i meg, jeg er utadvent og har alltid vært relativt uredd, men jeg jeg var ikke supertøff i en sånn situasjon som dette før jeg ble voksen. Da jeg var 17 hadde jeg et 10-minutters foredrag om Jens Bjørneboe, og hadde dén forestillingen havnet på youtube kan det godt være jeg hadde endt opp med en diagnose jeg også hehe... ;)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...