Gå til innhold

Tilbake til hverdagen og vektmestring


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvordan dere andre har klart å begrense dere i julen.  Nå er siste gjestene gått.  Restene av kakene lagt i kjøleskap og hverdagen skal begynne etter alle familieselskapene.  

 

Det har i alle fall ikke bare vært jul fra julaften og andre juledag hos meg.  Vi har hatt gjester og gått på besøk til nå.  Spist på middager, desserter og kaker. Mat senere på kvelden enn jeg pleier å ha. Ikke så lett å bare holde seg til sunt kosthold da, så i morgen må jeg bare ta en ny sats for å venne kroppen av med dette kostholdet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må på sukker-avrusing tror jeg...  :P  Har spist en del julekaker og godis i tillegg til fetere og søtere mat i hele jula og det vises på vekta gitt... Men nå er alt godiset stappet inn i skapet og skal kun tas frem på lørdager og de beste julekakene er heldigvis spist opp - resten gjør ungene kål på etterhvert.  :)

 

Litt mer fysisk aktivitet og litt sunnere kosthold (mer frukt og grønt og mindre sukker og dritt og mindre porsjoner!) så er forhåpentligvis ikke matchvekta så langt unna.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må på sukker-avrusing tror jeg...  :P  Har spist en del julekaker og godis i tillegg til fetere og søtere mat i hele jula og det vises på vekta gitt... Men nå er alt godiset

Hvor er det sukker-avrusing?  Tror jeg melder meg på jeg også.  :P  Det vises heldigvis ikke så mye på vekten ennå, men jeg skulle ikke hatt det slik for lenge. Likevel får jeg snart en ny utfordring med mye usunn mat, så da blir det bare til å ta frem viljestyrken igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det sukker-avrusing?  Tror jeg melder meg på jeg også.  :P  Det vises heldigvis ikke så mye på vekten ennå, men jeg skulle ikke hatt det slik for lenge. Likevel får jeg snart en ny utfordring med mye usunn mat, så da blir det bare til å ta frem viljestyrken igjen. 

Sukker-avrusingen er nok høyst privat. :) Nå kom selvfølgelig kjæresten drassende med en pose smågodt! Grrr... Slemme gubben!  :P   :angry:  Men jeg skal ikke ha, for tenk så!  B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker-avrusingen er nok høyst privat. :) Nå kom selvfølgelig kjæresten drassende med en pose smågodt! Grrr... Slemme gubben!  :P   :angry:  Men jeg skal ikke ha, for tenk så!  B)

Det ser ikke ut til å bli slutt på fristelser.  Du er flink når du klarer å stå i mot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det eneste jeg har spist "ekstra" i desember er max 5 smultringer og litt is til dessert et par ganger, så her har det vært tilnærmet hverdag hele mnd. Mange klementiner har jeg spist. Mindre aktivitet har det dog vært. Jeg har gått ned en halv kilo. 



Anonymous poster hash: d7a61...6f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det eneste jeg har spist "ekstra" i desember er max 5 smultringer og litt is til dessert et par ganger, så her har det vært tilnærmet hverdag hele mnd. Mange klementiner har jeg spist. Mindre aktivitet har det dog vært. Jeg har gått ned en halv kilo. 

Anonymous poster hash: d7a61...6f0

 

Har du ikke vært i så mange familieselskap, eller har du klart dette likevel?  Jeg har problemer med å klare det når det serveres mat hele tiden og vi sitter lenge med bordet.  Spesielt når det søte kommer på bordet, og blir stående der lenge synes jeg det er vanskelig, selv om jeg akkurat nå har veldig dårlig smakssans og det meste nesten smaker vann eller veldig tynn saft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Joda har vært i selskaper og hatt selskaper :) Det er mer noe med at alt av kaker og godteri av alle slag overhodet ikke frister lengre. Jeg blir uvel av mye søtt og jeg vil ikke være uvel. Jeg blir bare stinn og dorsk av å spise noe hele tiden. Jeg har sluttet å drikke brus og har jeg sluttet har jeg sluttet. Det spiller ingen rolle om alle andre drikker brus rundt meg og det står fremme på bordet ved feks midag. Jeg drikker vann :)

 

Jeg observerer at mange dytter i seg og tenker bare "at de orker" :)



Anonymous poster hash: d7a61...6f0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Joda har vært i selskaper og hatt selskaper :) Det er mer noe med at alt av kaker og godteri av alle slag overhodet ikke frister lengre. Jeg blir uvel av mye søtt og jeg vil ikke være uvel. Jeg blir bare stinn og dorsk av å spise noe hele tiden. Jeg har sluttet å drikke brus og har jeg sluttet har jeg sluttet. Det spiller ingen rolle om alle andre drikker brus rundt meg og det står fremme på bordet ved feks midag. Jeg drikker vann :)

 

Jeg observerer at mange dytter i seg og tenker bare "at de orker" :)

Anonymous poster hash: d7a61...6f0

 

Du er flink :) Brusen klarer jeg å holde meg sånn noenlunde unna, og hvis jeg drikker litt så er det lett brus.  Men jeg er kake og dessert elsker og når det kommer på bordet får jeg litt større problemer.  Jeg kan godt unne meg et lite kakestykke uten å føle at det burde jeg ikke gjort.  Men når de kommer på bordet hele tiden og står lenge fremme er det verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har spist "ekstra" i desember er max 5 smultringer og litt is til dessert et par ganger, så her har det vært tilnærmet hverdag hele mnd. Mange klementiner har jeg spist. Mindre aktivitet har det dog vært. Jeg har gått ned en halv kilo. 

Jeg har spist og drukket godt hele jula, men har egentlig ikke spist så masse godteri. Småkaker er jeg ikke veldig glad i og sjokolade og marsipan er heller ingen favoritt. Potetgull og salt lakris derimot, men det har jeg ikke fått særlig tilbud om i jula... ;)

 

Vi har ikke vekt hjemme, så jeg har veid meg hver morgen hos svigermor og skjønner egentlig lite siden jeg har gått ned et par kilo. Jeg tror faktisk julemat nesten ble lavkarbo for kroppen min jeg, siden vi spiser såpass masse pasta og ris til hverdags :) Det har også vært vesentlig mindre fet ost og potetgull i jula sammenlignet med en normaluke, men likevel - rare greier :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Jeg lurte på hvordan dere andre har klart å begrense dere i julen.  Nå er siste gjestene gått.  Restene av kakene lagt i kjøleskap og hverdagen skal begynne etter alle familieselskapene.  

 

Det har i alle fall ikke bare vært jul fra julaften og andre juledag hos meg.  Vi har hatt gjester og gått på besøk til nå.  Spist på middager, desserter og kaker. Mat senere på kvelden enn jeg pleier å ha. Ikke så lett å bare holde seg til sunt kosthold da, så i morgen må jeg bare ta en ny sats for å venne kroppen av med dette kostholdet.  

Jeg spiser normalt i jula også. Dvs ikke mer er jeg ellers gjør, så da slipper jeg å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

Joda har vært i selskaper og hatt selskaper :) Det er mer noe med at alt av kaker og godteri av alle slag overhodet ikke frister lengre. Jeg blir uvel av mye søtt og jeg vil ikke være uvel. Jeg blir bare stinn og dorsk av å spise noe hele tiden. Jeg har sluttet å drikke brus og har jeg sluttet har jeg sluttet. Det spiller ingen rolle om alle andre drikker brus rundt meg og det står fremme på bordet ved feks midag. Jeg drikker vann :)

 

Jeg observerer at mange dytter i seg og tenker bare "at de orker" :)

Anonymous poster hash: d7a61...6f0

 

Du har det som meg du. Jeg blir ikke fristet selv om det står rett fremfor nesa på meg. Jeg kan ta litt, men stopper der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i godis og annet godt. Julemat, vin og julekaker likeså. Jeg er i det hele tatt et matvrak- som helst spiser mye, når som helst.

 

I hverdagen kontrolleres matinntak godt. Jeg har ca 300 stk hverdager/normale helger pr år. Resterende dager, inkl 14 dager i jula, spiser jeg det jeg orker. ;-)

 

Nå er det tilbake til hverdag og vektmestring også for meg. Jeg veier meg IKKE rett etter jul. I stedet øker jeg mosjonsmengden + skjerper matinntak. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurte på hvordan dere andre har klart å begrense dere i julen.  Nå er siste gjestene gått.  Restene av kakene lagt i kjøleskap og hverdagen skal begynne etter alle familieselskapene.  

 

Det har i alle fall ikke bare vært jul fra julaften og andre juledag hos meg.  Vi har hatt gjester og gått på besøk til nå.  Spist på middager, desserter og kaker. Mat senere på kvelden enn jeg pleier å ha. Ikke så lett å bare holde seg til sunt kosthold da, så i morgen må jeg bare ta en ny sats for å venne kroppen av med dette kostholdet.

Så du Schrødingers katt på NRK nå nettopp om 5-2 dietten? 5 dager i uken spises det man ønsker, mens 2 dager i uken inntas kun ca 500 kcal. Ting tyder på at denne dietten kan ha betydelige helsemessige gevinster.

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73000114/02-01-2014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du Schrødingers katt på NRK nå nettopp om 5-2 dietten? 5 dager i uken spises det man ønsker, mens 2 dager i uken inntas kun ca 500 kcal. Ting tyder på at denne dietten kan ha betydelige helsemessige gevinster.

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/dmpv73000114/02-01-2014

Jeg har ikke sett programmet ennå, får kanskje tid i morgen. Men på grunn av tidligere spiseforstyrrelser så tror jeg ikke jeg ville våget å gjøre det på den måten.  Det beste for meg er å spise det jeg pleier, men i begrenset mengde.  Det har likevel vært vanskelig å begrense mengden i julen pga at maten står lenger inne.  Det serveres oftere.  Og det serveres mye dessert og kaker som jeg er veldig svak for.

 

Jeg har tidligere skrevet at jeg ikke nekter meg noe selv om jeg skal ned i vekt.  Slik jeg gjør det i hverdagen er at jeg finner det jeg skal spise og tar det med meg i stuen og spiser det.  Når det er tomt så er det tomt.  Slik gjør jeg det også med det søte.  Jeg bestemmer meg for hvor mye jeg skal unne meg og tar ikke med meg inn noe mer.  Og da er det tomt når jeg har spist det opp.  Jeg tar sjelden en skål med chips eller snop på bordet, for da sitter jeg å småspiser hele tiden.  Derfor får jeg alltid mer problemer med vekten når jeg har gjester og er hos andre over lengre tid, og det blir servert mange måltider rundt bordet og snacks på kvelden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...