Gå til innhold

Er adoptivbarn fra utlandet etnisk norske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tenker de som er adoptert fra Korea, Japan, Colombia osv er etniske norske. De har jo vokst opp i Norge og har jo norsk kultur. Da mener jeg at de er etniske nordmenn sånn som vi andre. Alle som har norsk statsborgerskap er etniske nordmenn.

Anonymous poster hash: 10fcf...3de

Fortsetter under...

"Etnisitet" er det som har avløst det nå forbudte ordet "rase", så nei, mennesker med aner fra Asia, Mellomamerika, Afrika osv, er ikke etnisk norske. Men man kan selvfølgelig ha norsk statsborgerskap og ha norsk morsmål fordet.

Endret av Bella Dotte
AnonymBruker

Jeg tenker de som er adoptert fra Korea, Japan, Colombia osv er etniske norske. De har jo vokst opp i Norge og har jo norsk kultur. Da mener jeg at de er etniske nordmenn sånn som vi andre. Alle som har norsk statsborgerskap er etniske nordmenn.

Spiller det noen rolle?

Anonymous poster hash: e5ca2...7b8

De er nordmenn sånn som vi andre.  Hvorfor skulle vi ha etniske foran?  Begrepet etnisk norsk er bare tull.  Ordet etnisitet betyr det samme som rase og nordmenn er ikke og har aldri vært en egen rase.  En kineser og en araber har ikke samme etnisitet, men de kan bosette seg i samme land og få samme statsborgerskap.  Det endrer ikke etnisiteten.

Spiller det noen rolle?

De er nordmenn sånn som vi andre.  Hvorfor skulle vi ha etniske foran?  Begrepet etnisk norsk er bare tull.  Ordet etnisitet betyr det samme som rase og nordmenn er ikke og har aldri vært en egen rase.  En kineser og en araber har ikke samme etnisitet, men de kan bosette seg i samme land og få samme statsborgerskap.  Det endrer ikke etnisiteten.

Jeg vil tro at spørsmålsstillingen er en følge av en sak i nyhetene hvor ISS søkte etter etnisk norske i en stillingsannonse. Veldig diskriminerende, uansett hva man legger i begrepet etter min mening. 

AnonymBruker

Dette er en nordmann som ikke er fra utlandet. altså ikke innvandrer som har fått norsk statsborgerskap, heller ikke norsk statsborger født av utenlandske foreldre. En tver gjennom norsk person med norske røtter og avstamming. 

Anonymous poster hash: 47cf4...894

Annonse

schizoid1337

Diskriminering får du alldri bort, det eneste du gjør (ved artikler som denne nevnte) er at man unnlater å si høyt at man diskriminerer.... det løser ingen ting. Det kommer fortsatt til å bli ansatt en etnisk norsk renholder der som vil ha en lavere risiko for å dele hemmeligstemplet informasjon med fremmede statsmakter. Eneste forskjellen er at vi slipper å "se/høre" at det skjer.

Tilhører du en risikogruppe så er det mye mindre sannsynlig at du får en sjangse, ettersom bedrifter er ute etter profitt. Dermed blir du diskriminert. Enkelt og greit. Løsningen er å endre systemet, eller la det være som det er. Jalla-artikler i aviser vil ikke endre noe

AnonymBruker

Jeg vil tro at spørsmålsstillingen er en følge av en sak i nyhetene hvor ISS søkte etter etnisk norske i en stillingsannonse. Veldig diskriminerende, uansett hva man legger i begrepet etter min mening. 

Det kommer an på grunnen til at de søker etter en etnisk norsk da.

Det kommer an på grunnen til at de søker etter en etnisk norsk da. Anonymous poster hash: e5ca2...7b8

Nei, det gjør virkelig ikke det. De unnskyldte seg med at de måtte ha personer med sikkerhetsklarering, da burde de søkt etter det, ikke etnisitet.

AnonymBruker

Dette er en nordmann som ikke er fra utlandet. altså ikke innvandrer som har fått norsk statsborgerskap, heller ikke norsk statsborger født av utenlandske foreldre. En tver gjennom norsk person med norske røtter og avstamming. 

Anonymous poster hash: 47cf4...894

Adopterte barn (fra utlandet) står faktisk registert som "innvandrere" i registrene, tro det eller ei. Jeg mener det her gjøres en feil, men slik er det.

Jeg har selv adopterte barn. Der er av en annen rase enn meg, jeg forbinder etnisitet med noe utover rase, men pleier å si at mine barn er norske men har en annen opprinnelse.

Anonymous poster hash: 368d5...350

AnonymBruker

Mine barn er også utenlandsadopterte.

Når man feks leser i avisene at en person som er ikke-etnisk norsk-har gjort noe, ytrer enkelte:

"Ååå en utlending, jaaaa. Daaaaa var det ikke så rart. Det måtte jo være en utlending.".

Magen min vrenger seg.

Dersom et av mine barn vokser opp, og gjør noe som havner i avisen, vil det da stå ikke-etnisk-norsk?

Selv om de var 3 mnd da de kom hit?

Når er man norsk nok til at det vil stå kun NORSK?

Anonymous poster hash: 80179...8b8
AnonymBruker

Mine barn er også utenlandsadopterte.

Når man feks leser i avisene at en person som er ikke-etnisk norsk-har gjort noe, ytrer enkelte:

"Ååå en utlending, jaaaa. Daaaaa var det ikke så rart. Det måtte jo være en utlending.".

Magen min vrenger seg.

Dersom et av mine barn vokser opp, og gjør noe som havner i avisen, vil det da stå ikke-etnisk-norsk?

Selv om de var 3 mnd da de kom hit?

Når er man norsk nok til at det vil stå kun NORSK?

Men frøken, du skjønner vel at når utlendingene er ekstremt overrepresentert ang kriminalitet så er man nødt til å skrive om dette ettersom dette er avgjørende for hvor mange utlendinger det norske folk er villige til å risikere å ta inn i riket. Vi kan ikke dysse ned disse probleme..

Hvis utlendingene begynner å oppføre seg som nordmenn så er jeg enig i at da kan man slutte å presisere etnisitet etc, men det er en lang lang vei dit

Anonymous poster hash: fa96a...8b1

Annonse

AnonymBruker

Men frøken, du skjønner vel at når utlendingene er ekstremt overrepresentert ang kriminalitet så er man nødt til å skrive om dette ettersom dette er avgjørende for hvor mange utlendinger det norske folk er villige til å risikere å ta inn i riket. Vi kan ikke dysse ned disse probleme..

Hvis utlendingene begynner å oppføre seg som nordmenn så er jeg enig i at da kan man slutte å presisere etnisitet etc, men det er en lang lang vei dit

Men adoptivbarn er jo ikke utlendinger. Da får man heller skrive utenlandsk statsborger i steden for ikke-etnisk norsk.

AnonymBruker

Spørsmålet mitt var hva mitt barn vil bli betegnet som.

Hva pokker har opprinnelsesland å si for de som har vokst opp her i Norge siden de var en neve stor. Det være seg adopterte eller barn født av innvandrere.

AnonymBruker

Hva pokker har opprinnelsesland å si for de som har vokst opp her i Norge siden de var en neve stor. 

I følge statistikken har det veldig mye å si, skal jeg dra frem litt statistikk eller tror du på meg ?

AnonymBruker

Tror ikke du skjønner poenget mitt ;)

Er mitt barn, kun fordi det er FØDT i et annet land, en del av statistikken din som utlending , dersom det gjør noe. Eller er mitt barn en nordmann som gjorde noe?

AnonymBruker

Tror ikke du skjønner poenget mitt ;)

Er mitt barn, kun fordi det er FØDT i et annet land, en del av statistikken din som utlending , dersom det gjør noe. Eller er mitt barn en nordmann som gjorde noe?

Okei, kanskje jeg misforsto litt, kanskje ikke, men uansett, la meg vise deg hvor stor forskjell det kan være på  to personer som er født og oppvokst i norge. Her viser jeg forskjellen på en "etnisk norsk" og en "norskfødt innvandrer" også kalt "andregenerasjons innvandrer" også kalt "nordmann". Begge er født i samme land og vokst opp i samme land, da burde vi kunne forvente en nogenlunde lik oppførsel, eller ? La oss se på det, dette er statistikk hentet fra SSB sin rapport fra 2011 "Kriminalitet og straff blant innvandrere og øvrig 
(jeg tok med innvandrere også, sånn for morros skyld)

Tabell 4.2. Straffede, etter lovbruddskategori, innvandringskategori, verdensdel og 
landbakgrunn. 2008 
Øvrig befolkning (nordmenn) -> I alt: 15.7 Forseelser: 9.6 Forbrytelser: 6.1
Innvandrere -> I alt: 22.2 Forseelser: 13.9 Forbrytelser: 8.3
Norskfødte med to innvandrerforeldre -> I alt: 35.4 Forseelser: 17.3 Forbrytelser: 18.1

Tabell 5.3 Personer nyinsatt minst en gang i løpet av perioden 2005-2008. Antall og per 1000 innbyggere over 15 år per 1.januar 2005
Øvrig befolkning (nordmenn) -> Nyinnsatte: 8.09 Dom: 7.35 Varetekt 1.27
Innvandrere -> Nyinnsatte: 13.75 Dom: 11.01 Varetekt 3.94
Norskfødte med to innvandrerforeldre -> Nyinnsatte: 27.63 Dom: 21.58 Varetekt 10.01

Så hva kan vi lese ut ifra dette? Det er STORE forskjeller mellom "etnisk norske" og "ikke etnisk norske" når det gjelder krminalitet. Dette er ting vi ikke kan la vær å snakke om .... Ja du er norsk når du er født i norge, ingen tvil om det, men det er store problemer som vi som samfunn er nødt til å ta tak i om det skal være noe håp for oss. VI kan ikke bare gjemme disse folkene inn i statistikken under kategorien "norsk". Skjønner du problemet og poenget ?

Ang ditt tilfelle så aner jeg ikke noe om hvordan adoptivbarn oppfører seg i samfunnet så det kan jeg ikke gi deg noen kommentar på desverre

OFFTOPIC: til alle dere som har "fordommer" angående ikke vestlig innvandring, ta å se på tabellene i den rapporten, det kan hende fordommene faktisk stemmer med virkeligheten, skjekk det ut selv ;)

Okei, kanskje jeg misforsto litt, kanskje ikke, men uansett, la meg vise deg hvor stor forskjell det kan være på  to personer som er født og oppvokst i norge. Her viser jeg forskjellen på en "etnisk norsk" og en "norskfødt innvandrer" også kalt "andregenerasjons innvandrer" også kalt "nordmann". Begge er født i samme land og vokst opp i samme land, da burde vi kunne forvente en nogenlunde lik oppførsel, eller ? La oss se på det, dette er statistikk hentet fra SSB sin rapport fra 2011 "Kriminalitet og straff blant innvandrere og øvrig 
(jeg tok med innvandrere også, sånn for morros skyld)

Tabell 4.2. Straffede, etter lovbruddskategori, innvandringskategori, verdensdel og 
landbakgrunn. 2008 
Øvrig befolkning (nordmenn) -> I alt: 15.7 Forseelser: 9.6 Forbrytelser: 6.1
Innvandrere -> I alt: 22.2 Forseelser: 13.9 Forbrytelser: 8.3
Norskfødte med to innvandrerforeldre -> I alt: 35.4 Forseelser: 17.3 Forbrytelser: 18.1

Tabell 5.3 Personer nyinsatt minst en gang i løpet av perioden 2005-2008. Antall og per 1000 innbyggere over 15 år per 1.januar 2005
Øvrig befolkning (nordmenn) -> Nyinnsatte: 8.09 Dom: 7.35 Varetekt 1.27
Innvandrere -> Nyinnsatte: 13.75 Dom: 11.01 Varetekt 3.94
Norskfødte med to innvandrerforeldre -> Nyinnsatte: 27.63 Dom: 21.58 Varetekt 10.01

Så hva kan vi lese ut ifra dette? Det er STORE forskjeller mellom "etnisk norske" og "ikke etnisk norske" når det gjelder krminalitet. Dette er ting vi ikke kan la vær å snakke om .... Ja du er norsk når du er født i norge, ingen tvil om det, men det er store problemer som vi som samfunn er nødt til å ta tak i om det skal være noe håp for oss. VI kan ikke bare gjemme disse folkene inn i statistikken under kategorien "norsk". Skjønner du problemet og poenget ?

Ang ditt tilfelle så aner jeg ikke noe om hvordan adoptivbarn oppfører seg i samfunnet så det kan jeg ikke gi deg noen kommentar på desverre

OFFTOPIC: til alle dere som har "fordommer" angående ikke vestlig innvandring, ta å se på tabellene i den rapporten, det kan hende fordommene faktisk stemmer med virkeligheten, skjekk det ut selv ;)

Ja? Hvor i SSBs materiale eller din personlige statistikk står det noe om adoptivbarn i denne sammenheng?

Skjønner du i det heile tatt begrepet adopsjon

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...