Gå til innhold

Debatt rundt aktiv dødshjelp

ISW

Anbefalte innlegg

Om jeg fikk "Lock in syndrom" eller en høy tverrsnittslammelse med lammelser fra halsen og ned, ville jeg ønsket aktiv dødshjelp.

http://www.sunnaas.no/pasient/diagnoseogsykdommer/Sider/locked-in%20syndrom.aspx

En annen skremmende ting er at mange helsearbeidere jeg snakker med synes norske sykehjem er så elendige at de aktivt planlegger å ende sitt eget liv fremfor å havne på sykehjem.

Jeg tror ikke det er sykehjemmene i seg selv som er problemet. Problemet ligger i holdningene hos en del pleiere på slike steder. Har sett nok til at jeg vet hva jeg snakker om.

Et eksempel: Du ligger der og ikke ønsker mat. En pleier kommer å åpner munnen din og pakker i deg maten du ikke vil ha. Dette har jeg sett med egne øyne.

Et annet eksempel: "De" bestemmer at du skal ha avføring hver 3. dag. Dette diskuteres på vaktrommet. Du får klyster og kommer det ingenting da, graver de dritten ut av deg. Verdig? Det kan det være om de som utfører "jobben" behandler deg med respekt.

Jeg mener problemet på sykehjem er at det er mange uskolerte som får jobbe der. Ser pleierne stå å snakke med hverandre om alt mulig annet en MED den pasienten de skal hjelpe.

Får jeg anledning så forlater i hvert fall jeg verden før jeg ender på et slikt sted. Jeg har jobbet med dette selv i veldig mange år.

Anonymous poster hash: 1b50b...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ecbole

5

• Madelenemie

5

• ISW

5

• frosken

4

Mest aktive i denne tråden

Jeg tror ikke det er sykehjemmene i seg selv som er problemet. Problemet ligger i holdningene hos en del pleiere på slike steder. Har sett nok til at jeg vet hva jeg snakker om. Et eksempel: Du ligger der og ikke ønsker mat. En pleier kommer å åpner munnen din og pakker i deg maten du ikke vil ha. Dette har jeg sett med egne øyne. Et annet eksempel: "De" bestemmer at du skal ha avføring hver 3. dag. Dette diskuteres på vaktrommet. Du får klyster og kommer det ingenting da, graver de dritten ut av deg. Verdig? Det kan det være om de som utfører "jobben" behandler deg med respekt. Jeg mener problemet på sykehjem er at det er mange uskolerte som får jobbe der. Ser pleierne stå å snakke med hverandre om alt mulig annet en MED den pasienten de skal hjelpe. Får jeg anledning så forlater i hvert fall jeg verden før jeg ender på et slikt sted. Jeg har jobbet med dette selv i veldig mange år. Anonymous poster hash: 1b50b...be0

Jeg håper virkelig ikke det er SÅ ille rundt omkring :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imot aktiv dødshjelp. Grunnen til det er at jeg tror, eller har en mistanke om at de fleste som vil ønske det er mennesker som har blitt så mye krenket og føler seg ensomme og avviste at de ikke orker smerten mer. Disse burde få hjelp heller enn aktiv dødshjelp. Mener også jeg leste et sted at dette er erfaringen også i land der dette er lovlig. Da blir det feil

Anonymous poster hash: d2606...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...