Gå til innhold

Frisk, behov for saltreduksjon?


Bella Dotte

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har i mange år kjøpt og brukt Seltin/Losalt fordi man ikke skal få i seg "for mye" salt. Jeg har brukt vanlig salt i kokevann og som underlag for ristede kastanjer ol, men Seltin ellers. Av og til lurer jeg på hvorfor jeg gjør det. Jeg har ikke problemer med nyrer eller blodtrykk. Dessuten lager jeg for tiden det meste av maten jeg spiser selv, jeg salter ikke mye, og de fleste råvarer inneholder mer kalium enn natrium. Ferdigmat, som inneholder mest natrium, er som regel så salt at det ikke er nødvendig å tilsette mer salt. Hva skal vi, og da spesielt friske, med natriumreduserte saltprodukter? Kan jeg like gjerne droppe det og kjøpe vanlig salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med frisk så mente jeg mht nyrer og blodtrykk :P

Nei, jeg har ingen anelse om hvor mye natrium jeg får i meg, men langt under de 5 anbefalte grammene med salt pr dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe salt trenger kroppen så man skal ikke bli for hysterisk med å kutte ut salt heller.Om du lager det meste av maten fra bunnen av, ikke salter så mye og spiser lite ferdigprodukter trenger du sannsynligvis ikke minske saltinntaket mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

salt tabletter hørtes merkelig ut, aldri hørt om det, trodde 99.9% av oss fikk i oss mer enn nok salt (kroppen trenger vel bare 0.5g natrium/1.2g salt per dag som regel ? )

Endret av schizoid1337
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har i mange år kjøpt og brukt Seltin/Losalt fordi man ikke skal få i seg "for mye" salt. Jeg har brukt vanlig salt i kokevann og som underlag for ristede kastanjer ol, men Seltin ellers. Av og til lurer jeg på hvorfor jeg gjør det. Jeg har ikke problemer med nyrer eller blodtrykk. Dessuten lager jeg for tiden det meste av maten jeg spiser selv, jeg salter ikke mye, og de fleste råvarer inneholder mer kalium enn natrium. Ferdigmat, som inneholder mest natrium, er som regel så salt at det ikke er nødvendig å tilsette mer salt. Hva skal vi, og da spesielt friske, med natriumreduserte saltprodukter? Kan jeg like gjerne droppe det og kjøpe vanlig salt?

Om du lager maten fra bunnen av (som jeg forstår at du gjør) og ikke har en hang etter å oversalte maten er det ingen grunn til å bruke natriumreduserte saltprodukter, ei heller salttabletter som tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen (skulle dog ønsket at også ernæringsfysiologen ville svare). For meg er det stor forskjell på kaldt og varmt klima, og jeg kan forstå at kostholdsrådene gis på et generelt grunnlag til nordmenn i Norge. Salt har vært en verdifull vare gjennom hele historien. Varme deler av verden har et mye større behov for salt. Om vinteren svetter jeg nesten ikke, men om sommeren, også flere dager her i Norge, svetter jeg så mye at jeg både sliter med å få i meg nok væske og å holde på saltet fordi vannet bare renner igjennom. Også når jeg trener så jeg blir svett, har jeg det sånn. Jeg får hodepine som ligner på migrene av dette. Jeg har oppdaget at å slikke i meg litt ekte salt, lindrer hodepinen i løpet av kort tid, eller det hindrer hodepinen i å oppstå hvis jeg gjør det i forkant. På forrige sydentur følte jeg at det var lite sosialt passende å slikke i seg salt sammen med andre, så jeg kjøpte salttabletter på apoteket og tok en sammen med en halv liter vann noen ganger hver dag. Det reddet ferien min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen (skulle dog ønsket at også ernæringsfysiologen ville svare). For meg er det stor forskjell på kaldt og varmt klima, og jeg kan forstå at kostholdsrådene gis på et generelt grunnlag til nordmenn i Norge. Salt har vært en verdifull vare gjennom hele historien. Varme deler av verden har et mye større behov for salt. Om vinteren svetter jeg nesten ikke, men om sommeren, også flere dager her i Norge, svetter jeg så mye at jeg både sliter med å få i meg nok væske og å holde på saltet fordi vannet bare renner igjennom. Også når jeg trener så jeg blir svett, har jeg det sånn. Jeg får hodepine som ligner på migrene av dette. Jeg har oppdaget at å slikke i meg litt ekte salt, lindrer hodepinen i løpet av kort tid, eller det hindrer hodepinen i å oppstå hvis jeg gjør det i forkant. På forrige sydentur følte jeg at det var lite sosialt passende å slikke i seg salt sammen med andre, så jeg kjøpte salttabletter på apoteket og tok en sammen med en halv liter vann noen ganger hver dag. Det reddet ferien min.

Så bra at du har betalt ernæringsfysiologen for å få svar, er spent på hva hun skriver. Svært mange får i seg for mye salt, men det høres ikke ut som om du er i faresonen. Jeg spiste seltin en periode, men synes jeg må ha i ekstra mye av den for at det skal bli "salt nok" (sammenliknet med "vanlig" salt), at jeg har gått tilbake til å bruke vanlig salt i stedet, men mindre mengder...

Anonymous poster hash: 212d9...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at du har betalt ernæringsfysiologen for å få svar, er spent på hva hun skriver. Svært mange får i seg for mye salt, men det høres ikke ut som om du er i faresonen. Jeg spiste seltin en periode, men synes jeg må ha i ekstra mye av den for at det skal bli "salt nok" (sammenliknet med "vanlig" salt), at jeg har gått tilbake til å bruke vanlig salt i stedet, men mindre mengder...

Anonymous poster hash: 212d9...cb3

 

Heh, nei, jeg tenkte ikke over at ernæringsfysiologen må betales (det er jo bare NHD som er gratis!), så da får vi slå oss til ro med personlige meninger. Men jeg var hos legen i dag, for noe helt annet, han han målte blodtrykket mitt og det var litt forhøyet (ikke noe unormalt, det kan være alderen); så jeg spurte ham om jeg burde fortsette å spise seltin, og det anbefalte han, så da gjør jeg det.

Endret av Bella Dotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, nei, jeg tenkte ikke over at ernæringsfysiologen må betales (det er jo bare NHD som er gratis!), så da får vi slå oss til ro med personlige meninger. Men jeg var hos legen i dag, for noe helt annet, han han målte blodtrykket mitt og det var litt forhøyet (ikke noe unormalt, det kan være alderen); så jeg spurte ham om jeg burde fortsette å spise seltin, og det anbefalte han, så da gjør jeg det.

Aha. Men synes du ikke at du må bruke mer av seltin for å få samme smak som "vanlig" salt?  

Anonymous poster hash: 212d9...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Men synes du ikke at du må bruke mer av seltin for å få samme smak som "vanlig" salt?  

Anonymous poster hash: 212d9...cb3

 

Jo. faktisk! Jeg merket det i dag da jeg tok halvt om halvt på egget, det ble mye saltere enn jeg hadde regnet med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiste seltin en periode, men synes jeg må ha i ekstra mye av den for at det skal bli "salt nok" (sammenliknet med "vanlig" salt), at jeg har gått tilbake til å bruke vanlig salt i stedet, men mindre mengder...

Har samme erfaring fra en periode på sent 80-tall da mamma skulle være så innmari sunn og byttet ut salt med seltin. Det ble liksom aldri nok, og husker det gikk mye av toros buljongterninger hjemme hos oss på den tiden... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...