Gå til innhold

Nå greier jeg ikke å mobilisere en rasjonell tanke


 cilie

Anbefalte innlegg

Sunn mat inneholder jo kalorier den også. 

 

Det kan være flere forhold som bidrar i negativ retning - inkl. økende alder - men det funker ikke noe særlig å synes vektøkningen er "urettferdig", det som funker er å begrense inntak. Du vil sannsynligvis se endring om du er totalavholdende i forhold til snop, kaker, fete innslag i kosten osv.

Du har selvfølgelig helt rett. Jeg er bare dønn negativ og tiltaksløs og kaster bort verdifulle fridager på nada. Mens stresset gir meg hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  •  cilie

    19

  • påskelilje

    5

  • Kayia

    5

  • AnonymBruker

    4

Ikke noe å le av dette da...

Å joda :) Du er en oppegående dame med den heldige kombinasjonen god penn/ velutviklet humor, og om noen andre hadde skrevet førsteinnlegget før du startet din selvpåførte nedgående spiral for et tre-fire år siden hadde du smilt du og ;)

 

Bra forøvrig at du innser at nr to er svaret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke det spøtt overrasket over vektoppgangen din, snedig at du selv er det :) I over to år har du snakket om trøstespising og altfor-mye-av-det-gode i helgene her inne - går bare en veg for de fleste da... ;)

Kan ikke argumentere mot vekta. Selv om de minste klærne mine har vært små en periode, så trodde jeg ikke det var så ille.... Bare en kg er jo krise for løpingen. Ikke rart jeg sliter!! Savner runners high- følelsen for 2,5 år siden. Den kommer vel aldri tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner runners high- følelsen for 2,5 år siden. Den kommer vel aldri tilbake.

Joda, det kan den godt gjøre, om du bestemmer deg for det og mobiliserer vilje. Og vilje har du cilie, den er bare litt bedøvd av alt annet for tiden... Jeg heier på deg både i forhold til dette og livet forøvrig, det vet du :)

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda :) Du er en oppegående dame med den heldige kombinasjonen god penn/ velutviklet humor, og om noen andre hadde skrevet førsteinnlegget før du startet din selvpåførte nedgående spiral for et tre-fire år siden hadde du smilt du og ;)

Takk:) Det triste faktum er jo at i de årene hadde jeg i det minste en "drive." Jeg var lettere til sinn og på foten.

Joda, det kan den godt gjøre, om du bestemmer deg for det og mobiliserer vilje. Og vilje har du cilie, den er bare litt bedøvd av alt annet for tiden... Jeg heier på deg både i forhold til dette og livet forøvrig, det vet du :)

Takk, hyggelig å høre! Det er i alle fall en merkelig situasjon å være i. Jeg kommer meg liksom ikke på sporet igjen. Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, hyggelig å høre! Det er i alle fall en merkelig situasjon å være i. Jeg kommer meg liksom ikke på sporet igjen.

Før eller siden gjør du det vettu, men desverre for deg selv (og sambo som nok er i samme båt) Tar det sin tid... Men tilbake - joda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det, hvis det var sånn at jeg ikke hadde hatt noe fokus på vekta de siste par årene... For det er jo nettopp det jeg har hatt. Jeg synes jeg tenker mat og trening 24/7.

 

Hvorfor kommer vektoppgangen som en stor overraskelse da? 

Anonymous poster hash: 68c88...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det, men så mye? Og m all trening

 

Kaloriinntaket teller mye mer enn treningen.

Anonymous poster hash: 68c88...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før eller siden gjør du det vettu, men desverre for deg selv (og sambo som nok er i samme båt) Tar det sin tid... Men tilbake - joda :)

Godt noen er positive!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kommer vektoppgangen som en stor overraskelse da?  Anonymous poster hash: 68c88...3c2

  

Kaloriinntaket teller mye mer enn treningen. Anonymous poster hash: 68c88...3c2

Det stod der svart på hvitt. Det var vondt å se, men sikkert nødvendig. Trodde ikke det var så høyt.

Jeg vet at kosthold vel er + 80%. Men klarer ikke å se sååå store endringer fra 2-3 år tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen trøst, men jeg sliter med det samme. Har nok ikke vært så flink til å trene som du, men nå etter jul har jeg vært flink. Merker INGENTING på vekta, selv om jeg nå har gode økter 3-5 ganger pr uke. Har imidlertid ikke gjort noe spesielt med kostholdet, så det er nok der jeg bør sette inn støtet.

 

I mange år veide jeg 64-68 kilo (enda litt mindre før jeg fikk barn). Det siste året har vekta vist 72-75 kilo, og nå etter jul, har den ligget stabilt på 74.

 

For min del tror jeg det handler om 3 ting:

  • Alder (er 43) - vanskeligere å bli kvitt kiloene nå enn for ti år siden
  • Slapp livsstil (bortsett fra tiden nå etter jul) kombinert med mye å tenke på psykisk
  • Altfor glad i både mat, godteri, vin og øl.

Alderen kan jeg ikke gjøre noe med, den slappe livsstilen har jeg tatt tak i - så nå er det vel ikka annen råd enn å spise litt mindre av det meste + spise mer grønnsaker (f.eks. kålrot og gulrøtter).

 

Kom deg opp av kjelleren nå - og ut på ski!!!

Endret av påskelilje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  

Det stod der svart på hvitt. Det var vondt å se, men sikkert nødvendig. Trodde ikke det var så høyt.

Jeg vet at kosthold vel er + 80%. Men klarer ikke å se sååå store endringer fra 2-3 år tilbake.

Hver uke på trenings-oppdateringen så skriver du at du har vært sløv denne uka, men neste uke - da skal du trene da! Sikker på at du har trent så mye som du virkelig tror? Om du har det - kan det være at noen av de 6 kiloene er muskler? Muskler har høyere egenvekt enn fett vet du, og siden du sier du er smalere om livet, men allikevel veier mer så er det nærliggende å tro at du har satt muskler og forbrent fett.

 

Utover det så er det ikke verdens undergang selv om det kan føles sånn for deg. :) Men det blir garantert ikke bedre av at du setter deg i sofaen i vinterferien og trøstespiser enda mer i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er noen trøst, men jeg sliter med det samme. Har nok ikke vært så flink til å trene som du, men nå etter jul har jeg vært flink. Merker INGENTING på vekta, selv om jeg nå har gode økter 3-5 ganger pr uke. Har imidlertid ikke gjort noe spesielt med kostholdet, så det er nok der jeg bør sette inn støtet.

 

I mange år veide jeg 64-68 kilo (enda litt mindre før jeg fikk barn). Det siste året har vekta vist 72-75 kilo, og nå etter jul, har den ligget stabilt på 74.

 

For min del tror jeg det handler om 3 ting:

  • Alder (er 43) - vanskeligere å bli kvitt kiloene nå enn for ti år siden
  • Slapp livsstil (bortsett fra tiden nå etter jul) kombinert med mye å tenke på psykisk
  • Altfor glad i både mat, godteri, vin og øl.
Alderen kan jeg ikke gjøre noe med, den slappe livsstilen har jeg tatt tak i - så nå er det vel ikka annen råd enn å spise litt mindre av det meste + spise mer grønnsaker (f.eks. kålrot og gulrøtter).

 

Kom deg opp av kjelleren nå - og ut på ski!!!

Takk for at du deler. Vi er i gang m trening i alle fall:)Og jeg har planer om, nei, jeg SKAL , være superstreng m kostholdet fra neste uke. Fortsetter i samme stil ut denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver uke på trenings-oppdateringen så skriver du at du har vært sløv denne uka, men neste uke - da skal du trene da! Sikker på at du har trent så mye som du virkelig tror? Om du har det - kan det være at noen av de 6 kiloene er muskler? Muskler har høyere egenvekt enn fett vet du, og siden du sier du er smalere om livet, men allikevel veier mer så er det nærliggende å tro at du har satt muskler og forbrent fett.

 

Utover det så er det ikke verdens undergang selv om det kan føles sånn for deg. :) Men det blir garantert ikke bedre av at du setter deg i sofaen i vinterferien og trøstespiser enda mer i alle fall...

Jeg har mnd-skjema for trening, så lurer ikke meg selv. Disse tar jeg nå vare på som motivasjon. Men det er riktig at des+ starten av januar var dårlig. Og det har dessverre blitt mye kos her- sikkert substitutt for mangel på god stemning. Det skal bli slutt på det. Jeg orker virkelig ikke mer av trange og for små klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du deler. Vi er i gang m trening i alle fall:)Og jeg har planer om, nei, jeg SKAL , være superstreng m kostholdet fra neste uke. Fortsetter i samme stil ut denne uka.

Bra! Mannen min har fått beskjed fra legen om at han bør gå ned en del kilo, så han er supermotivert nå for det. Han skal kutte drastisk på øl+vin (vi drikker sjelden mye, men det blir ofte et glass flere ganger i uka), spise mindre porsjoner og masse kålrot - så jeg får henge meg på ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! Mannen min har fått beskjed fra legen om at han bør gå ned en del kilo, så han er supermotivert nå for det. Han skal kutte drastisk på øl+vin (vi drikker sjelden mye, men det blir ofte et glass flere ganger i uka), spise mindre porsjoner og masse kålrot - så jeg får henge meg på ham!

Kålrot? Noen grunn til det? Istedenfor potet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa at kålrot inneholder lite tørrstoff (10%), altså fyller godt opp i magen uten at det er så mange kalorier. I tillegg inneholder den mye vitamin C og sikkert andre vitaminer og mineraler også.

 

Skulle brukes både som mellommåltid og som grønnsak til middag - og ja, han kunne gjerne redusere på potetmengden og erstatte det med kålrabi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen sa at kålrot inneholder lite tørrstoff (10%), altså fyller godt opp i magen uten at det er så mange kalorier. I tillegg inneholder den mye vitamin C og sikkert andre vitaminer og mineraler også.

 

Skulle brukes både som mellommåltid og som grønnsak til middag - og ja, han kunne gjerne redusere på potetmengden og erstatte det med kålrabi.

Kålrot er gode greier det, men om han spiser mye rå kålrot så vær forberedt på "gassangrep"... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrot er gode greier det, men om han spiser mye rå kålrot så vær forberedt på "gassangrep"... ;)

Huff ja - skal lufte godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...