Gå til innhold

Lei.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

310'000 brukere av antidepresiva i 2012, er det virkelig 310'000 mennesker i Norge med så alvorlig angst/depresjon at de må medisineres? Jeg synes dette virker veldig rart...

Anonymous poster hash: 60c0d...82a
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den artikkelen med Arne Waaler & co er det ingen som tar høytidelig.

Skrevet

Den artikkelen med Arne Waaler & co er det ingen som tar høytidelig.

Nåja, det er ganske mange som er enige, bl.a lederen for NAPHA:

- Å fortsette dagens praksis med bruk av antidepressive legemidler, vil være i strid med både kunnskapsstatus og helsepolitiske føringer, mener Trond Hatling, leder for Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid (NAPHA).

- Det er flott at Vaaler og Fasmer foretar en så grundig kunnskapsoppsummering av effektene av antidepressiva. Dette er velkjente funn, og viktig å ta inn over seg for alle som tilbyr behandling til personer med psykiske problemer, sier Hatling.

http://samforsk.no/Sider/Omtaler/For-omfattende-bruk-av-antidepressiva.aspx

Skrevet

310'000 brukere av antidepresiva i 2012, er det virkelig 310'000 mennesker i Norge med så alvorlig angst/depresjon at de må medisineres? Jeg synes dette virker veldig rart...

Slik blir det når det nærmest blir kastet SSRI etter en hvis en viser seg på et legekontor med angst/depresjons-problematikk.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Punkt prevalens: Hvor mange som har sykdommen akkurat nå (på måletidspunktet)

Om vi tar lidelser der ssri har en indikasjon:

Unipolar depresjon 5%

Sosial fobi > 5%

OCD 2,5 %

Panikklidelse 3%

PTSD 8% (livstidsprevalens)

GAD 2%

Bipolar lidelse: ca 4%

Dessuten brukes SSRI en del mot PMS

Kanskje ikke så rart at forbruket blir høyt.

Skrevet

Min vei ut av panikkangsten:

1. Fortelle min samboer hva han skal si/ikke si til meg når jeg får anfall ( heldivis har jeg en rolig mann som ikke lar seg affisere, på godt og vondt :)).

2. Slutt å gruble og tenk!

3. Ikke kjenn etter i kroppen etter forandringer hele tiden.

4. Det hjelper å bevege seg under anfall. Gå en tur.

Sist, men ikke minst, så bestemmer jeg meg for at jeg vil ikke ha det sånn. Jeg kan rett og slett ikke leve med å ha det så vondt hver dag.

Det står respekt av dem som klarer å stå i dette over flere år for det er beintøft!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...