Gå til innhold

OCD? Tanker som kverner...

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Jeg kan begynne med å si at jeg har ptsd og uspesifisert psykose og er medisinert mot symptomene på disse lidelsene. (xeplion, solian, nozinan).

Jeg har tidligere (pre medisinering) hørt stemmer. Men etter å ha lest i gamle poster her og ellers på nett, har jeg begynt å tenke at det kan være en underliggende ocd.

Dette er "tvangstanker " om en spesifikk person. Kall det gjerne en besettelse. Jeg tenker mye på denne personen og har i psykotiske perioder også sett ham og hørt ham snakke til meg. Tankene går mye i fastlåsthet. Noe som ble sagt,som jeg ikke forstår. Har forgjeves forsøkt å få svar fra vedkommende på hva det skulle bety. Om jeg legger mye bak en enkel frase,eller om det er noe usagt. Noe mellom linjene som jeg ikke greier å tyde eller oppfatte.

Psykosene mine gikk mye på å finne løsninger. "Mysterier" og sammensvergelser som jeg var utvalgt til å finne ut av.

Jeg har også katastrofetanker. Går mye på sikkerheten til familien min og da spesielt barna. Det går gjerne på at jeg er den eneste som kan ta meg av dem. Jeg vet jo i fornuften min at dette ikke stemmer,men jeg må stadig ta meg selv i å ville ringe barnehagen for å høre om alt er ok, sende sms til læreren og forsikre meg om at alt er bra, spesielt på turdager.

Mange tanker rundt dette for meg. Skulle så gjerne vært kvitt disse tankene. Har dere noen innspill?

xxløvetannxx
Skrevet

Ingen som har noen tanker/innspill?

Skrevet

Det er mye av det du beskriver som minner om tvangstanker. Men uansett har du jo tanker som bryter veldig med den du er (ego-dystone tanker). Jeg leste ett sted at en psykose også kunne manifestere seg med slike tanker, jeg mener, stemmer man hører er jo sjelden trivelige. De sier jo ikke "hei, skal vi gå en tur i marka" liksom, de kan kommandere død, trusler, snakke om skyld, frykt, osv. Altså noe du er redd for.

Om disse tingene (tankene og dine tidligere stemmer) kommer av en felles diagnose eller flere kan ikke jeg svare på. Altså om du nå har OCD og du hadde psykose før, eller om disse tingene er en lettvariant av det du slet med før. Men generelt så er det du snakker om noe som også kan skje ved OCD.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tvangstanker som ledd i en psykoselidelse klassifiseres ikke som OCD.

xxløvetannxx
Skrevet

Takk for svar, begge to. Er det på sin plass med poliklinisk behandling for de symptomene som medisinene ikke tar? Dette er jo noe som til dels tar opp mye tid for meg.

Jeg tok ikke med systematisering og telling i første innlegg, men dette er jo også en stor del av min hverdag. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det, men det kommer bare av seg selv.

Jeg er søkt inn på poliklinikk med hovedfokus på traumebehandling. Det har vel en sammenheng alt sammen tenker jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...