Gå til innhold

Kan jeg få hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Min mor har/hadde diagnosen Münchhausens by proxy, noe jeg fant ut for litt siden da det kom opp i noen sakspapirer. Jeg har lest en god del om diagnosen på nettet og føler at jeg kan kjenne henne igjen når det kommer til å være litt for opptatt av sykdom/sykehus etc. Hun har alltid likt seg ekstra godt der. 

Som ung var jeg var ofte hos legen og lå en god del på sykehuset for ting jeg er usikker på om jeg noen gang har hatt, som blant annet astma, alle mulige slags allergier og ulike sykdommer. Slet forsåvidt også av underernæring, som alle søsknene mine også gjorde. Hun ville også helst at jeg skulle lyve til legen om ulike ting, noe jeg ikke klarte så da fikk jeg en god del kjeft av både henne og mormor når jeg kom hjem. 

Pga dette og andre ting har jeg hatt en litt turbulent barndom som jeg egentlig ønsker å bearbeide. Er dette noe jeg kan få hjelp til av den offentlige psykiatrien? Eller er det bedre at jeg går privat? 

Jeg har jo gode dager hvor jeg ikke tenker så mye på barndommen, men av og til er ting ikke like greit.

Jeg ønsker heller ikke å ta opp plassen til noen som trenger den mer enn meg. 

Hilsen 

Kvinne, 29

Anonymous poster hash: 50b51...d95
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre, og uforståelig for meg, avhenger dette av hvor du bor i landet.

I Oslo er du nok prisgitt en privatpraktiserende. I Nord-Trøndelag vil du få hjelp i den offentlige psykiatrien. Et eller annet sted i denne variasjonen ligger alle fylkene våre.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre, og uforståelig for meg, avhenger dette av hvor du bor i landet.

I Oslo er du nok prisgitt en privatpraktiserende. I Nord-Trøndelag vil du få hjelp i den offentlige psykiatrien. Et eller annet sted i denne variasjonen ligger alle fylkene våre.

Typisk at jeg skulle bo i Oslo da, menmen. 

Er det noen privatpraktiserende du vil anbefale her i Oslo? 

Skrevet

Typisk at jeg skulle bo i Oslo da, menmen. 

Er det noen privatpraktiserende du vil anbefale her i Oslo? 

Det er fordeler ved det å bo i Oslo også:-) Det finnes mange dyktige privatpraktiserende psykologer og psykiatere som har refusjonsavtale med det offentlige, slik at du kun betaler egenandel opp til frikorttaket. Du finner navnet på de med slik avtale her: http://www.helse-sorost.no/pasient/avtale/avtalespesialister/Sider/side.aspx?utm_source=forsidelenker&utm_medium=snarvei&utm_campaign=nhn

Ulempen er at , så vidt jeg vet, det ikke er noe system som viser hvem som har ledig kapasitet. Hvis du snakker med fastlegen din så er det meningen at han skal ha en viss oversikt over hvem som kan være aktuelle, og hvis vedkommende ikke har det så må du enten skrive til de ulike behandlerne eller ringe rundt for å finne ut hvem som har ledig kapasitet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er fordeler ved det å bo i Oslo også:-) Det finnes mange dyktige privatpraktiserende psykologer og psykiatere som har refusjonsavtale med det offentlige, slik at du kun betaler egenandel opp til frikorttaket. Du finner navnet på de med slik avtale her: http://www.helse-sorost.no/pasient/avtale/avtalespesialister/Sider/side.aspx?utm_source=forsidelenker&utm_medium=snarvei&utm_campaign=nhn

Ulempen er at , så vidt jeg vet, det ikke er noe system som viser hvem som har ledig kapasitet. Hvis du snakker med fastlegen din så er det meningen at han skal ha en viss oversikt over hvem som kan være aktuelle, og hvis vedkommende ikke har det så må du enten skrive til de ulike behandlerne eller ringe rundt for å finne ut hvem som har ledig kapasitet.

Jo, jeg har et eller annet sted sett en liste over hvem som har ledig kapasitet. Så det skal finnes. 

Anonymous poster hash: d302e...171

Skrevet

Jo, jeg har et eller annet sted sett en liste over hvem som har ledig kapasitet. Så det skal finnes. 

Ja, fritt sykehusvalg skal ha oversikt. Problemet er at jeg har hørt en del tilfeller hvor folk har fått feilaktige opplysninger eller at det ikke har vært oppdaterte lister, men kanskje de nå har fått det til å fungere. Det ville i såfall være en stor fremgang for Oslos befolkning.

Skrevet

Det lønner seg å ringe hvis du har kapasitet til det. Ikke gjør som meg. Jeg skrev et generelt brev som jeg sendte til en haug av psykologer. Det var ikke alle som svarte en gang og noen svarte først etter mange måneder. Jeg fikk til slutt komme til en psykolog gjennom en venninne.

Det kan sikkert lønne seg å skrive ned det du ønsker å si slik at du ikke utelater viktige poeng. Psykologen eller psykiateren kan jo ha en stressende dag når du ringer og da er det lett å få jernteppe.

Vær tålmodig og lykke til med prosessen!

AnonymBruker
Skrevet

Godt det er noen goder ved å bo i Oslo også! :) 

Da skal jeg ihvertfall kontakte fastlegen min en av de nærmeste dagene og se om han har en liste over psykologer/psykiatere som har kapasitet til å ta imot pasienter. Må fastlegen min skrive en henvisning til psykolog/psykiater dersom jeg skal få en refusjonsavtale eller holder det at jeg benytter meg av psykolog/psykiater som er nevnt på linken du sendte meg? 

AnonymBruker
Skrevet

Det lønner seg å ringe hvis du har kapasitet til det. Ikke gjør som meg. Jeg skrev et generelt brev som jeg sendte til en haug av psykologer. Det var ikke alle som svarte en gang og noen svarte først etter mange måneder. Jeg fikk til slutt komme til en psykolog gjennom en venninne.

Det kan sikkert lønne seg å skrive ned det du ønsker å si slik at du ikke utelater viktige poeng. Psykologen eller psykiateren kan jo ha en stressende dag når du ringer og da er det lett å få jernteppe.

Vær tålmodig og lykke til med prosessen!

Takk for gode tips! Jeg synes det er litt ubehagelig å ringe folk jeg ikke kjenner, men siden det er mest effektivt vil jeg absolutt gjøre det :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...