Gå til innhold

Medisinering, bipolar lidelse type2

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Har stått på lamictal 200mg i ca 10 år til tross for manglende/usikker virkning. Har hatt stadig hyppigere , dypere og lengre depresjoner. Målt serumverdi har ikke vært innenfor de verdiene du etterspør. Min behandler mener ikke det er viktig. Har blitt satt på Aurorix 300 mg i tillegg. Tanken er at jeg skal prøve litium etterhvert. Er det fornuftig og bør ikke det prøves ut i en "stabil fase"?

motorPrøysen
Skrevet

Hvordan har det vært med hypomane episoder i løpet av de 10 årene? Er andre antidepressiva enn Aurorix forsøkt?

Det har ingen hensikt å ta en medisin som ikke virker, det eneste du får igjen for det er bivrikningene. Her tror jeg du må ha en ordentlig diskusjon med legen din om medisinering. Om du har få/ingen tilfeller av hypomani den siste tiden syns ikke jeg det er noe galt i å forsøke antidepressiva alene. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er trist å lese slikt. Når en først tar en medisin hver dag år etter år, bør en få en dose som virker på det det skal virke på.

Det klare førstevalg er å dosere opp Lamictal slik at du får en serumkonsentrasjon i anbefalt nivå.

Hvis dette ikke skulle være nok, er det helt ok å legge til et AD som Aurorix til en person med BP 2.

Hvis korrekt dose Lamictal + det samme med et AD ikke skulle være nok, er litium et naturlig neste steg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...