Gå til innhold

Hei!

Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker
Skrevet

Hei! Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg er en gutt på 18 år og har bestillt time hos psykiater to ganger nå, men brevet om timen forsvant i posten begge gangene. Så nå har de henlagt saken og jeg må vente enda lenger på å få en time.. Jeg har lenge lurt på om jeg har ADD, jeg klarer å konsentrere meg når jeg leser ting jeg synes virkelig er spennende, men ellers så begynner tankene å vandre når jeg leser. Jeg har også mange av de andre symptonene på ADD, fortsatt ikke helt sikker, men jeg vil finne ut av det. Sliter også med mye tanker, har blant annet slitt med eksistensielle tanker i flere måneder nå. Har vært tider jeg har satt spørsmål til virkeligheten og har også slitt med dødsangst. Har også en sosial bevisthet som aldri går bort.. Vanskelig å forklare, men føler sjeldent jeg virkelig klarer å ha det gøy sammen med andre. Tenker for mye over hvordan jeg oppfører meg selv, og kan fort bli i veldig dårlig humør når jeg ikke får god respons i sosiale sammenheng. Selve den fysiske fornemmelsen av angst kommer også av og til, men sjeldent. Får den som oftes før store sosiale sammenkomster. Jeg vet det ikke virker så ille. Men går rundt med en følelse om at ting ikke er mentalt som det skal være. Det største problemet er at tankene er der hele tiden, føler de aldri går over. Mens andre virker som de går rundt og tenker på helt andre dagligdagse ting. Vet jeg ikke forklarte dette så bra, men det er vanskelig å sette ord på det.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig pussig at brevene har blitt borte, har du forsøkt å forklare det slik at du kan komme inn? Hva med å oppsøke en psykolog i ventetiden, har du (eller foreldrene dine) råd til å betale privat psykolog i noen timer så du kan få hjelp til å sortere tankene litt mens du venter på psykiateren?

Jeg har hele livet tenkt at jeg "tenker mer enn andre". Jeg tror det er ganske vanlig - og at vi mennesker er forskjellige mtp dette. 18 er også en "vanskelig" alder - potensielt mye man skal finne ut av, mange tanker om framtida, hva man vil få ut av livet, nye venner, gamle venner etc.

Anonymous poster hash: 11545...ce5
AnonymBruker
Skrevet

NÅr det gjelder at de påstår at 2 brev har blitt bort, så ville jeg faktisk vurdert og sendt en klage til Fylkesmannen om det. Høres ut som de har mye rot i systemet sitt, og det skal ikke gå utover deg.

I mellomtiden ville jeg bedt om henvisning til en privat nevropsykolog for å be om utredning av ADD. Jeg vet ikke hvor du bor, og det finnes få nevropsykologer så kanskje du må reise et stykke. Men jeg googlet og her er en link på en ihvertfall: http://www.follo-nevropsykologi.no/  

Lykke til! ADD er en typisk underdiagnostisert lidelse, dvs at den ofte ikke oppdages fordi den er ikke så kjent som vanlig ADHD, og dermed får mange ikke den hjelpen de skal.

Anonymous poster hash: b6274...9e2
Gjest Gargamel
Skrevet

Jeg har lært og lest litt om psykologi på arbeidsplasser gjennom årene.

Det du beskriver kalles på engelsk "self monitoring behaviour". Du er hele tiden bevisst på hvordan du selv oppfører deg, og tenker på hvordan du blir oppfattet av andre. Det gjør at du ikke er avslappet og spontan i sosiale sammenhenger.

Husk at dette kan være en styrke også. Mange ledere har en slik personlighetstype. Jeg tror Obama, Stoltenberg, Helge Lund og Erna Solberg ser seg selv utenfra i en ganske stor grad. (Mia Gundersen derimot fremstår som 100% spontanitet uten filter). Det er ikke noe feil med verken Gundersen eller Solberg. Folk er bare forskjellige.

Når det er sagt høres det litt drøyt ut at du blir i "veldig dårlig humør" når du ikke får "god respons"  i sosiale sammenhenger. Er du stand-up komiker? Det må være lov å være litt stille i sosiale lag også.

Jeg støtter forrige innlegg i at mange av tankene dine er typiske for 18-åringer. Jeg kjenner det i alle fall igjen.

Angående konsentrajonsproblemer: Har du problemer med å takle hverdag og skole/jobb pga dette?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg støtter innlegget til "AnonymBruker" kl. 13.47.

Alternativt får du gå til fastlegen og be denne ordne en ny time for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...