Gå til innhold

Mentale lidelser og fallende funskjonsnivå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig med et langsomt fallende funskjonsnivå og tiltagende kognitiv svikt hos mennesker som har en mental lidelse, til tross for optimal medisinering? Det står i min epikrise, men jeg lurer på om dette gjelder for alle?

Jeg har begynt å lese igjen og selv om jeg blir sliten etter kort stund innbiller jeg meg at det øker mine kognitive evner. Kan dette stemme? Jeg skriver mye også. Dette må da ha positiv innvirkning på hjernen?

Hva tror dere? Hvilke følbare virkninger har dere av "hjernearbeid"? Hva skjer med hjernen hvis man ikke bruker den aktivt?

Skrevet

Når man trener, blir musklene sterkere.

Tilsvarende kan man holde hjernen i form med å bruke den. Jeg tror funksjonsnivå også av hjernen kan stimuleres til å bli bedre. Læring er vel et eksempel på det.

Husker i min studietid at jeg ble bedre og bedre i å snu og vende på tredimensjonale objekter i tankene. Det var studie-oppgave. Jobbet hardt med å få hodet med på det, men det gikk.  

Å trimme hjernen er sikkert like sunt som å trimme kroppen (lese, kryssord, lære nye ting, hukommelsesleker osv og gåturer, situps, dansing, svømming osv).Akkurat som mennesker velger ulike fysiske trim-former, så vil kanskje mennesker også like ulike "hjernetrimformer". :)

psychotique
Skrevet

Jeg tror det kommer litt an på hvilken mental lidelse man har.

Jeg tror nok at litt hjernetrim kan øke kognitive evner ja. Det tror jeg så absolutt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...