Gå til innhold

SSRI - Flat dose/respons-kurve

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg leser at de fleste SSRI (blant annet Cipralex) har flat dose/respons-kurve. Jeg forstår det slik at selv om forhold mellom dose/serumkons. er lineært, er dose/respons ikke-lineært.

Så da er spørsmålet mitt: Kan man da egentlig forvente den helt store forskjellen mellom f.eks. 10mg og 20mg på Cipralex, dersom disse respektivt gir ~80% og ~95% hemming av serotoninreopptaket? Gitt at man da havner i forventede områder for serumkonsentrasjon på disse dosene. Eller kan de siste prosentene faktisk utgjøre en stor forskjell?

På 57 nmol/l etter 26 timer (ville gitt nærmere 80 nmol/l om prøven ble tatt 12 timer etter) er jeg fortsatt ikke kvitt sosial nervøsitet og generell uro i kroppen. Det er noe redusert, men langt fra "perfekt". Derfor lurer jeg på om forskjellen egentlig er så veldig stor med enda større serumkonsentrasjon (er på vei oppover i dose igjen) eller om dette antagelig ikke vil fungere så bra på meg.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

http://thelastpsychiatrist.com/2007/07/no_not_effexor_too_the_most_im.html

Her er det et bilde som viser dose-reopptakshemning for Cipramil. Kan sikkert deles på 2 når det gjelder Cipralex.

Jeg tror du må regne motsatt. På samme måte som du regner forsikringspremie på bilen din. Forskjellen på 80% og 95% gitt at disse tallene er riktige, er det firedobbelte. På samme måte som at du merker en markant forskjell i forsikringspremien når bonusen stiger fra 75 til 80%, selv om bonusen bare øker med 5%. 

9 mg Zoloft skal i teorien blokkere 50% av serotoninreopptaket. Det er vel en grunn til at veldig få står på 9 mg Zoloft :)

YoplaitDouble
Skrevet

http://thelastpsychiatrist.com/2007/07/no_not_effexor_too_the_most_im.html

Her er det et bilde som viser dose-reopptakshemning for Cipramil. Kan sikkert deles på 2 når det gjelder Cipralex.

Jeg tror du må regne motsatt. På samme måte som du regner forsikringspremie på bilen din. Forskjellen på 80% og 95% gitt at disse tallene er riktige, er det firedobbelte. På samme måte som at du merker en markant forskjell i forsikringspremien når bonusen stiger fra 75 til 80%, selv om bonusen bare øker med 5%. 

9 mg Zoloft skal i teorien blokkere 50% av serotoninreopptaket. Det er vel en grunn til at veldig få står på 9 mg Zoloft :)

Tallene jeg kom med er noen anslag jeg gjorde, ettersom jeg ikke har bokmerkene fra dette tilgjengelig på jobb. Jeg tror likevel de ikke er så alt for langt unna sannheten. Der jeg så dette virket det jo også som om 50mg Zoloft egentlig skulle være nok for de aller fleste, men etter hva jeg leser andre steder stemmer jo ikke dette med praksis. Så da tolker jeg det du skriver slik at man må opp på et forholdsvis høyt prosentnivå før det skjer det helt store, og så er det de siste prosentene som teller mest.

Litt som om et lønnstillegg på 10% bare gir 10% mer inntekt, men likevel kan gi deg betydelig mer å rutte med, siden du har en rekke faste utgifter uansett, så i realiteten kan du ha 50% mer å sløse bort på tull og moro?  :P

Skrevet

Tallene jeg kom med er noen anslag jeg gjorde, ettersom jeg ikke har bokmerkene fra dette tilgjengelig på jobb. Jeg tror likevel de ikke er så alt for langt unna sannheten. Der jeg så dette virket det jo også som om 50mg Zoloft egentlig skulle være nok for de aller fleste, men etter hva jeg leser andre steder stemmer jo ikke dette med praksis. Så da tolker jeg det du skriver slik at man må opp på et forholdsvis høyt prosentnivå før det skjer det helt store, og så er det de siste prosentene som teller mest.

Litt som om et lønnstillegg på 10% bare gir 10% mer inntekt, men likevel kan gi deg betydelig mer å rutte med, siden du har en rekke faste utgifter uansett, så i realiteten kan du ha 50% mer å sløse bort på tull og moro?  :P

Ja, jeg har vel innsett at jeg faktisk merker markant forskjell på 300 og 400 mg Zoloft. En litt pussig sak er hvorfor dosen Zoloft skal være høyere enn Cipralex, all den tid Zoloft er en mer potent reopptakshemmer enn Cipralex. Svaret tror jeg ligger i proteinbindingen, der 98% av Zoloft er bundet til proteiner i blodet (og således bare flyter rundt der uten mål og mening) er dette tallet rimelig mye lavere for Cipralex (<80%). Da blir jo regneeksemplet det samme, forskjellen på 80% og 98% er jo bare 18%, men på en annen side er det mer enn 1000% mer Cipralex tilgjengelig for effekt.

Tror noe av det samme gjelder for reopptakshemning. 

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Tror noe av det samme gjelder for reopptakshemning. 

Det forklarer i så fall en hel del. Men da skjønner jeg ikke hva man bruker de laveste dosene til. Legen min virker også livredd for at vi skal havne over 120 nmol/l, men det er jo ikke akkurat noen magisk grense hvor det blir død og helvete, om blodprøven min ender opp på 121 nmol/l.

Nå har jeg stått en uke på en dose som anslagsvis vil tilsvare 15mg for en person med normalt opptak av medisinen, så da er det kanskje gode muligheter for at det kan gjøre en betydelig forskjell opp fra det som ville vært 10mg for en normal person på forrige prøve. Jeg håper bare legen min ikke gir seg og setter foten ned før vi når målet. Men en viss bivirkning har delvis begynt å vise seg, så det er ikke sikkert høyest mulig verdi <120 nødvendigvis er noe å sikte etter heller  :P

Endret av YoplaitDouble

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...