Gå til innhold

Begrepsavklaring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dikotom tenkning, er det samme som splitting?

Anonymous poster hash: 08974...e67
Skrevet

Er ikke det å tenke svart-hvitt; alt eller intet?

Skrevet

Det er slik jeg har forstått det også. 

AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet er det slik. Jeg bare undrer meg om jeg bruker splitting som forsvarsmekanisme siden psykologen min skrev at jeg har typisk dikotom tenkning. Så jeg lurer på om det betyr det samme, eller om det er forskjeller på de to begrepene.  

Skrevet

I utgangspunktet er det slik. Jeg bare undrer meg om jeg bruker splitting som forsvarsmekanisme siden psykologen min skrev at jeg har typisk dikotom tenkning. Så jeg lurer på om det betyr det samme, eller om det er forskjeller på de to begrepene.  

Jeg skulle tro eksempler på dikotom tenkning var:

- Nå har jeg kjøpt meg en sjokolade, da kan jeg like gjerne kjøpe tre til siden slankingen allerede er ødelagt.

- Hvis livet mitt ikke er perfekt er det ikke verdt å leve.

- Har jeg gjort en feil, så vil jeg feile i alt.

.. osv.

Skrevet (endret)

Dikotom tenkning, er det samme som splitting?

Det kan være det, men trenger ikke å være det. Splitting kan foreksempel innebære at du har reflektert over noe og kommet fram til at du ikke har tenkt "riktig" om noe tidligere, men når det kommer til stykket betviler du likevel ditt nye ståsted, du splitter tanken. Et eksempel: En person har blitt mishandlet av sin partner, og partneren har greid å overbevise vedkommende om at volden er personens egen skyld pga xx eller yy. Etter behandling kan personen forstå at dette ikke stemmer, men splitter tanken, og betviler sitt nye meningsståsted. "Kanskje det ikke stemmer? Jeg kan jo være ganske provoserende innimellom? Kanskje behandleren min ikke skjønner dette fordi jeg ikke har vært helt ærlig eller forklart det godt nok?". Splittelsen består altså i å både vite og ikke vite.

Dikotomi er - som flere her sier - når en opererer med gjensidig utelukkende todelte kategorier, type ja/ nei, mann/ kvinne, sant/ usant. Det er ingen nyanser (gråtoner) i forståelsesapparatet til personer som opererer med dikotomier.

Ettersom du er i tvil om hva behandleren mener bør du spørre vedkommende neste gang :)

Endret av Kayia
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være det, men trenger ikke å være det. Splitting kan foreksempel innebære at du har reflektert over noe og kommet fram til at du ikke har tenkt "riktig" om noe tidligere, men når det kommer til stykket betviler du likevel ditt nye ståsted, du splitter tanken. Et eksempel: En person har blitt mishandlet av sin partner, og partneren har greid å overbevise vedkommende om at volden er personens egen skyld pga xx eller yy. Etter behandling kan personen forstå at dette ikke stemmer, men splitter tanken, og betviler sitt nye meningsståsted. "Kanskje det ikke stemmer? Jeg kan jo være ganske provoserende innimellom? Kanskje behandleren min ikke skjønner dette fordi jeg ikke har vært helt ærlig eller forklart det godt nok?". Splittelsen består altså i å både vite og ikke vite.

Dikotomi er - som flere her sier - når en opererer med gjensidig utelukkende todelte kategorier, type ja/ nei, mann/ kvinne, sant/ usant. Det er ingen nyanser (gråtoner) i forståelsesapparatet til personer som opererer med dikotomier.

Ettersom du er i tvil om hva behandleren mener bør du spørre vedkommende neste gang :)

Nå tenkte jeg på splitting som forsvarsmekanisme og ikke som i begrepet splitting som kan bety hva som helst. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå ble det noe feil her og innlegget ble ikke helt ferdig. 

http://www.webpsykologen.no/artikler/splitting/  Denne var det jeg tenkte på. Om den er det samme som dikotom tenkning  :) Ellers er jeg forsåvidt enig. Jeg bare lurer på om begrepene kan brukes om hverandre. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Nei, det er ikke det samme. Dikotom - enten/eller-tenking.

Splitting brukes kun om ens vurdering av andre mennesker i gode og vonde uten gråtoner.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke det samme. Dikotom - enten/eller-tenking.

Splitting brukes kun om ens vurdering av andre mennesker i gode og vonde uten gråtoner.

Denne siden beskriver noe annet enn deg. http://bpd.about.com/od/glossary/g/dichot.htm Der linkes begrepene til hverandre. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Denne siden beskriver noe annet enn deg. http://bpd.about.com/od/glossary/g/dichot.htm Der linkes begrepene til hverandre. 

Slik leser ikke jeg det. Jeg oppfatter at vi mener set samme.

Dikotom - svart/hvitt-tenking er videre og kan gjelde mange områder.

Splitting brukes når dikotom tenking brukes til å vurdere andre personers kvaliteter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...