Gå til innhold

Jeg greier ikke mer. Reise vekk.

Anbefalte innlegg

Gjest Gargamel
Skrevet

Det eneste jeg er ganske sikker på er at de aller fleste land har en mer autoritær bedriftskultur enn Norge, dvs lederen forteller deg hva du skal gjøre, og du gjør som han sier uten å mukke. I Norge er det lederen sier kun veiledende. Sverige er bare litt mer autoritært. Danmark er markert mer autoritært. USA og baltiske land er mye mer autoritære. Land i det fjerne østen er hinsides enhver fornuft autoritære.

Jeg har kun jobbet i Norge, men har forholder meg til folk i alle disse områdene i jobben.

For noen er det kanskje bedre for helsa å slippe å tenke selv. Sykefraværet tyder på det. IA bedrifter i Norge har høyere fravær enn andre bedrifter har jeg hørt. Medbestemmelse gjør tydeligvis folk mer syke. Enten det, eller så har folk lavere terskel for å sykemelde seg i Norge.

MEN: om kravet til å prestere er lavere i Norge er jeg usikker på. Nordmenn er ganske kjappe til å snu seg og komme i mål med ting.

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

41

• XbellaX

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Høstløv

4

AnonymBruker
Skrevet
Dårlig arbeidsmoral er ikke en fordel for psykisk syke. Det sier seg selv. Dårlig arbeidsmoral er ugagn for hele samfunnet. Det er vanvittig å si at psykisk syke, latskap og dårlig arbeidsmoral har likhetstegn og går bra sammen.

At nordmenn venter fra er førti på å pensjonere seg.....ja det er riktig. De lever for å komme seg hjem......ja det er også riktig, men ingen tror at dette er en fordel for psykisk syke. Anonymous poster hash: 4238b...184

AnonymBruker
Skrevet

At nordmenn venter fra er førti på å pensjonere seg.....ja det er riktig. De lever for å komme seg hjem......j

Nå bedriver du bare fordummende genralisering.

Anonymous poster hash: 3b525...702

AnonymBruker
Skrevet

At nordmenn venter fra er førti på å pensjonere seg.....ja det er riktig. De lever for å komme seg hjem......

Så konklusjonen er likevel at nordmenn er mindre opptatt av jobben enn andre, jobber mindre enn andre, og det norske arbeidslivet er mindre krevende enn i andre land?

Anonymous poster hash: 1b0f3...2b6
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker, on 31 Mar 2014 - 21:26, said:

Så konklusjonen er likevel at nordmenn er mindre opptatt av jobben enn andre, jobber mindre enn andre, og det norske arbeidslivet er mindre krevende enn i andre land?

Nei det har jeg ikke sagt, men at nordmenn lever for å komme seg hjem er jeg enig i. Det er ingen som tror at det er bra for deres psyke.

Jeg har ikke skrevet noe sted at nordmenn er late og at det er en fordel for det norske samfunnet. Jeg mener at heldigvis så stilles det krav i arbeidslivet i Norge som i andre land. Det skulle bare mangle. Anonymous poster hash: 4238b...184

AnonymBruker
Skrevet

Nei det har jeg ikke sagt, men at nordmenn lever for å komme seg hjem er jeg enig i. Det er ingen som tror at det er bra for deres psyke.

Det er bra å ha andre interesser enn jobben.

Skrevet

Dårlig arbeidsmoral er ikke en fordel for psykisk syke. Det sier seg selv. Dårlig arbeidsmoral er ugagn for hele samfunnet. Det er vanvittig å si at psykisk syke, latskap og dårlig arbeidsmoral har likhetstegn og går bra sammen.

At nordmenn venter fra er førti på å pensjonere seg.....ja det er riktig. De lever for å komme seg hjem......ja det er også riktig, men ingen tror at dette er en fordel for psykisk syke. Anonymous poster hash: 4238b...184

Jeg har ikke påstått (eller i det hele tatt nevnt) at dårlig arbeidsmoral er en fordel for psykisk syke? Jeg skjønner ikke hvor du har det fra? Jeg nevnte i innlegget før - "den jevne nordmann".

Å være psykisk syk i Norge og forsøke komme seg i arbeid kan være en enorm utfordring, vi har et ekstremt lite inkluderende arbeidsliv i dette landet.

At nordmenn lever for å komme seg hjem, det er jeg enig i, jeg tror forsåvidt det er sunt å ha noe annet enn kun arbeid i livet sitt, der er vi enige.

Skrevet

Jeg tenker på barna dine. Hvis det er deres første barn, vil de mest sannsynlig ha behov for litt hjelp og støtte. Det betyr ikke at du må være bestemor på heltid, men jeg tror jeg hadde blitt litt skuffet om min mor hadde valgt å flytte utenlands akkurat når første barnebarnet kom. Ikke fordi jeg krever at hun hjelper meg, men all hjelp hun har gitt meg (selv om hun har jobbet fullt) har jeg vært svært takknemlig for. Det kan være tøft å få sitt første barn. Skal du bli ordentlig kjent med en liten baby bør det også være en del samvær alt fra starten. Men det avhenger jo av hvor viktig du synes dette er, og evt hvor langt det er hjem. Jeg sier ikke at en bestemor skal ofre seg selv og kun tenke på barnebarna, men jeg synes kanskje det var et litt pussig tidspunkt å reise på, når barna dine kommer til å trenge deg. (Selv om de kanskje ikke vet det selv en gang... ;) )

Skrevet

Jeg har ikke påstått (eller i det hele tatt nevnt) at dårlig arbeidsmoral er en fordel for psykisk syke? Jeg skjønner ikke hvor du har det fra? Jeg nevnte i innlegget før - "den jevne nordmann".

Å være psykisk syk i Norge og forsøke komme seg i arbeid kan være en enorm utfordring, vi har et ekstremt lite inkluderende arbeidsliv i dette landet.

Er det noe bedre i andre land?

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen min lo godt da han hørte om denne diskusjonen.  Jeg har i hvert fall god støtte i både han og psykologen.

Legen var ikke uvant med å høre forskjellige uttalelser fra nettet og han flirte da han sa at han håpet at jeg stolte bedre på hans råd etter alle de årene han har vært legen min, fremfor råd fra noen perifere nettleger.

Er dette vanlige holdninger til leger?  Ser de på doktoronline, lommelegen osv. som kvasi et eller annet?

Anonymous poster hash: 4238b...184
Skrevet

Er det noe bedre i andre land?

Nei, ikke i mine øyne.

Skrevet

Er dette vanlige holdninger til leger?  Ser de på doktoronline, lommelegen osv. som kvasi et eller annet?

Du er vel klar over at det ikke er leger som svarer deg her inn (med mindre du ber om ekspertsvar).

AnonymBruker
Skrevet

Du er vel klar over at det ikke er leger som svarer deg her inn (med mindre du ber om ekspertsvar).

Jeg fikk svar av lege i denne tråden.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke i mine øyne.

Det har ingen hensikt å diskutere god-bedre-best, men det er dets som blir lagt opp til når Norge blir fremholdt som det gode landet for de late og psyke.  Det irritererer meg aldeles grenseløst.  Har vi ikke nok selvrespekt overfor vårt eget til å la være og skryte av at det er så lite krav i arbeidslivet.

Det vil alltid være forskjellige behov og hva som passer en, passer ikke en annen. 

Skrevet

Jeg fikk svar av lege i denne tråden.

Det glemte jeg i farten, ettersom du her omtalte leger i flertall.

Skrevet

Det har ingen hensikt å diskutere god-bedre-best, men det er dets som blir lagt opp til når Norge blir fremholdt som det gode landet for de late og psyke.  Det irritererer meg aldeles grenseløst.  Har vi ikke nok selvrespekt overfor vårt eget til å la være og skryte av at det er så lite krav i arbeidslivet.

Det vil alltid være forskjellige behov og hva som passer en, passer ikke en annen. 

Beklager, jeg aner ikke hva vi/du diskuterer lenger. 

-Det er ingen som skryter av at det er lite krav til arbeidslivet i Norge.

-Det er en forskjell på om man snakker om syke vs ikke syke mennesker i arbeidslivet, jeg tror det er her jeg ramlet av lasset.

Uansett, lykke til uansett om du drar eller ikke.

Gjest Gargamel
Skrevet

Fastlegen min lo godt da han hørte om denne diskusjonen.  Jeg har i hvert fall god støtte i både han og psykologen. Legen var ikke uvant med å høre forskjellige uttalelser fra nettet og han flirte da han sa at han håpet at jeg stolte bedre på hans råd etter alle de årene han har vært legen min, fremfor råd fra noen perifere nettleger. Er dette vanlige holdninger til leger?  Ser de på doktoronline, lommelegen osv. som kvasi et eller annet? Anonymous poster hash: 4238b...184

Her skriver du fire fem linjer om din situasjon, og folk svarer så godt de kan det lille de har å gå på. 2/3 av rådene blir dermed skivebom, mens 1/3 kan gi kanskje gi deg noen nye synsvinkler. Du får ta det for hva det er.

Ut i fra den lille informasjonen du gav, virket det ikke latterlig at NHD var skeptisk til å legge kulturforskjell og fremmed språk på toppen av sterk angst og depresjon. Du mener han tar feil. Du kjenner deg selv best og gjør som du vil med livet ditt. Lykke til i alle fall!

Skrevet

Fastlegen min lo godt da han hørte om denne diskusjonen.  Jeg har i hvert fall god støtte i både han og psykologen. Legen var ikke uvant med å høre forskjellige uttalelser fra nettet og han flirte da han sa at han håpet at jeg stolte bedre på hans råd etter alle de årene han har vært legen min, fremfor råd fra noen perifere nettleger. Er dette vanlige holdninger til leger?  Ser de på doktoronline, lommelegen osv. som kvasi et eller annet? Anonymous poster hash: 4238b...184

Fortalte du legen din hva du hadde skrevet i det første innlegget ditt? Leger og andre her på DOL kan ikke svare ut fra annet enn det som står her. Fastlegen kjenner deg tydeligvis godt, og fint er det.

AnonymBruker
Skrevet

Fortalte du legen din hva du hadde skrevet i det første innlegget ditt? Leger og andre her på DOL kan ikke svare ut fra annet enn det som står her. Fastlegen kjenner deg tydeligvis godt, og fint er det.

Ja selvfølgelig fortalte jeg legen hva jeg hadde skrevet.  Er du klar over hva du antyder?

AnonymBruker
Skrevet

Her skriver du fire fem linjer om din situasjon, og folk svarer så godt de kan det lille de har å gå på. 2/3 av rådene blir dermed skivebom, mens 1/3 kan gi kanskje gi deg noen nye synsvinkler. Du får ta det for hva det er.

Ut i fra den lille informasjonen du gav, virket det ikke latterlig at NHD var skeptisk til å legge kulturforskjell og fremmed språk på toppen av sterk angst og depresjon. Du mener han tar feil. Du kjenner deg selv best og gjør som du vil med livet ditt. Lykke til i alle fall!

Ja jeg mener han var for kjapp til bastante råd uten å vite detaljer.  Det er direkte latterlig å gi medisinske råd ut fra de små opplysningene som ble gitt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...