Gå til innhold

Jeg greier ikke mer. Reise vekk.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja jeg mener han var for kjapp til bastante råd uten å vite detaljer.  Det er direkte latterlig å gi medisinske råd ut fra de små opplysningene som ble gitt.

Anonymous poster hash: 4238b...184

På et nettforum vil man ikke få samme oppfølging som hos sin primærlege eller sin faste psykolog, det erstatter ikke råd/hjelp hos det faste hjelpeapparatet, det sier seg selv.

Videre blir det opp til hver enkelt å gi de detaljene man opplever er nødvendig for å få et ok svar, vi kan jo ikke så mye annet enn å forsøke gi deg noen kommentarer ut i fra det lille du skriver. Gargamel beskrev det veldig godt, er du ikke fornøyd kan du prøve gi mer opplysninger eller legge godviljen til å se på det som hyggelig at noen brukte tid på å svare deg.

• Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• AnonymBruker

41

• XbellaX

8

• Nils Håvard Dahl, psykiater

4

• Høstløv

4

Skrevet

Er dette vanlige holdninger til leger?  Ser de på doktoronline, lommelegen osv. som kvasi et eller annet?

Jeg synes det vitner om endel arroganse og tja, egentlig mer uvitenhet enn noe annet, tatt i betraktning at DOL, psykforumet, og NHD gjennom flere år faktisk har reddet liv, og hjulpet svært mange med å bli stabil, for å nevne noe. 

Det er et lavterskeltilbud til mennesker som er psykisk syke, det er ikke ment som erstatning for timen hos psykologen eller fastlegen.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg mener han var for kjapp til bastante råd uten å vite detaljer.  Det er direkte latterlig å gi medisinske råd ut fra de små opplysningene som ble gitt.

De fleste har svart ut fra de små opplysningene du gir i tråden, inkludert fagpersonen. Jeg ser heller ikke at han gir "medisinske råd"? Og hvorfor ber du om råd når du allerede har bestemt deg, og latterliggjør alle velmente innspill på spørsmålene du stiller? Og hvorfor er tilbakemeldingene på "dol" et tema på lege-/psykologtime? Hvorfor er enkelte innspill latterlige?

Du har tidligere opplyst at du har kontakt med flere ledere verden over, så da kan du vel ta oppdrag ettersom det passer deg. Bestemorrollen må du naturlig nok definere selv.

Anonymous poster hash: 088a8...2f2

Skrevet

Ja selvfølgelig fortalte jeg legen hva jeg hadde skrevet.  Er du klar over hva du antyder? Anonymous poster hash: 4238b...184

Ja.

Er DU klar over hvordan du fremstår? Du skriver inn på en psykiatrisk spørreside på nett, og kaller rådene du får for latterlige. I hvert fall de rådene du ikke liker... Rådenene er basert på info som DU har gitt. Hvorfor skrev du innlegget?

Skrevet

Det er direkte latterlig å gi medisinske råd ut fra de små opplysningene som ble gitt.

Jeg synes påstanden "At nordmenn venter fra de er førti på å pensjonere seg.....ja det er riktig" er minst like latterlig som å svare ut fra det som faktisk opplyses i startinnlegget. 

Det er vel ingen som har gitt medisinske råd her? 

Dette er ingen blogg.  Man må regne med å få svar på / kommentarer til de problemstillingene man legger fram.

AnonymBruker
Skrevet

Nils Håvard Dahl har aldri reddet livet mitt, men han har harselert med mine spørsmål ofte.  Hans svar er ofte mannsjåvinistiske som at menn tar oftere livet sitt fordi de er mer handlekraftige enn damer, seksualitet hos middelaldrende damer er ikke viktig så derfor er det greit med bivirkninger av antidepressiva, han har outet brukere på dol, han har kommet med kommentarer til en som hadde vært halvt sykemeldt i to til tre måneder at vedk. fikk komme seg til møter og gjøre som de ble sagt siden h*n ble forsørget av den norske stat.  Dette uten å se på hva som ble egentlig skrevet.

Haleluja, sauene breker etter den store psykiateren.  Det er mange som har fått nok av han og jeg er en av dem.  Legen min ler av han og det gjør mange andre leger også.

NHD tjener på å mate pasienter med medisiner.  Han harselerer derfor med dem som er uenig med han og det er mange psykologer, men han fremstår som han vet best.  Det må være og er helt nødvendig å si han imot innimellom. 

Skrevet (endret)

Du skrev på DOLs psykiatriforum:

Jeg sliter veldig med angst og depresjoner og har gjort det noen måneder. Jeg tenker en del på å prøve og skaffe meg jobb et annet sted, muligens utenlands. Problemet er at jeg blir bestemor til høsten og vil gjerne være her da og det er også ønske hos barna mine.

Jeg har ikke fast jobb og det er et av problemene mine. Jeg vil ha gode muligheter å få jobb i en del land siden jeg har høy utdannelse og snakker flytende engelsk.

Jeg er så lei av alt her hjemme nå. Venner er langt ute i periferien og jeg orker ingenting og da kommer spørsmålet om jeg vil orke å dra, men jeg tror det kan løfte meg opp.

NHD svarte:

Husk at kravene til å prestere på jobb vanligvis er langt høyere i andre land enn i Norge.

Det høres ikke ut som om du er helt i form.

Jeg fraråder utenlandsreise.

Hva konkret var det som fikk psykologen og faslegen din til å le av det NHD skriver?

Hva er det konkret du selv syns er spydig i svaret fra NHD?

Det er en ærlig sak å ikke ønske råd men kun lufte egne tanker. Neste gang bør du være tydelig på at det er dette du ønsker. DOL er et diskusjonsforum der man får lekfolks og eksperters mening basert på opplysningene en selv oppgir. Det høres ut som du burde diskutert problemstillingen med din fastlege og psykolog framfor å ta det opp på et åpnet nettforum.

Endret av Kayia
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

at menn tar oftere livet sitt fordi de er mer handlekraftige enn damer

Har du en bedre forklaring?

seksualitet hos middelaldrende damer er ikke viktig så derfor er det greit med bivirkninger av antidepressiva

Det har jeg aldri skrevet, verken om middelaldrende damer eller andre. Jeg har heller ikke skrevet at det er greit med bivirkninger. Det er dine tolkninger. Derimot har jeg skrevet at noen ganger må en akseptere bivirkninger som en kostnad for å bli kvitt en alvorlig sykdom.

AnonymBruker
Skrevet

at menn tar oftere livet sitt fordi de er mer handlekraftige enn damer

Har du en bedre forklaring?

seksualitet hos middelaldrende damer er ikke viktig så derfor er det greit med bivirkninger av antidepressiva

Det har jeg aldri skrevet, verken om middelaldrende damer eller andre. Jeg har heller ikke skrevet at det er greit med bivirkninger. Det er dine tolkninger. Derimot har jeg skrevet at noen ganger må en akseptere bivirkninger som en kostnad for å bli kvitt en alvorlig sykdom.

Jeg har en annen forklaring på hvorfor menn tar oftere livet sitt og det er mange andre som har.  Den forklaringen kjenner både du og andre veldig godt.  Å si at menn er mer handlekraftige enn damer er det samme som å si at menn egner seg bedre til lederstillinger f.eks. og det stemmer ikke i det hele tatt og er direkte uforskammet å si.  Selv om jeg ønsket Jens Stotltenberg som statsminister fremfor Erna Solberg så gikk det ikke på kjønn.  Jeg har stor respekt for Erna Solberg som handlekraftig menneske.

Du har skrevet at det er viktigere å ta antidepressiva enn å ha et godt seksualliv.  Det har ingenting med tolkning å gjøre. Du har ikke grunnlag på forum som dette å vurdere alvorlighetsgraden av sykdommer og skrev derfor generelt.

AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig fortalte jeg legen hva jeg hadde skrevet.  Er du klar over hva du antyder?

Det virker som om du er ganske flink til å holde div informasjon skjult.

Anonymous poster hash: 1b0f3...2b6

Skrevet

Haleluja, sauene breker etter den store psykiateren.  Det er mange som har fått nok av han og jeg er en av dem.  

Hvorfor er du fortsatt på dette forumet da?

Skrevet

Jeg sliter veldig med angst og depresjoner og har gjort det noen måneder. Jeg tenker en del på å prøve og skaffe meg jobb et annet sted, muligens utenlands. Problemet er at jeg blir bestemor til høsten og vil gjerne være her da og det er også ønske hos barna mine.

Jeg har ikke fast jobb og det er et av problemene mine. Jeg vil ha gode muligheter å få jobb i en del land siden jeg har høy utdannelse og snakker flytende engelsk.

Jeg er så lei av alt her hjemme nå. Venner er langt ute i periferien og jeg orker ingenting og da kommer spørsmålet om jeg vil orke å dra, men jeg tror det kan løfte meg opp. Anonymous poster hash: 4238b...184

Da ville jeg ha ventet med å eventuelt flytte utenlands til et litt seinere tidspunkt. Hvis du har slitt med angst og depresjon i "bare" noen måneder, er det vel gode utsikter for at du kan bli frisk av dette etter hvert. Og du går jo til behandling nå. Alt i alt, synes jeg at du skal forskyve dine planer, for du vil vel ha mye mer glede av utfordringen hvis du har kommet på fote igjen psykisk. Å prøve å flykte fra problemene er aldri noen god løsning, etter min erfaring. Jeg prøvde det en gang, men måtte dra hjem igjen med halen mellom beina, føltes det som. Og enda tyngre ble tilværelsen da, for da måtte jeg begynne fra skratsj igjen. Ett skritt fram og to tilbake..Meningsløst.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har en annen forklaring på hvorfor menn tar oftere livet sitt og det er mange andre som har.  Den forklaringen kjenner både du og andre veldig godt

Da synes jeg du skal dele den med oss.

Ca 85% av alle selvmord skyldes affektive lidelser. Her er kvinner overrepresentert. Tross dette tar de livet sitt langt sjeldnere.

Din Jens/Erna-forklaring går på enkeltpersoner. Selvsagt finnes det mange handlekraftige kvinner også. Jeg uttalte meg på gruppenivå.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en annen forklaring på hvorfor menn tar oftere livet sitt og det er mange andre som har.  Den forklaringen kjenner både du og andre veldig godt

Da synes jeg du skal dele den med oss.

Ca 85% av alle selvmord skyldes affektive lidelser. Her er kvinner overrepresentert. Tross dette tar de livet sitt langt sjeldnere.

Din Jens/Erna-forklaring går på enkeltpersoner. Selvsagt finnes det mange handlekraftige kvinner også. Jeg uttalte meg på gruppenivå.

Du og andre vet utmerket godt at en av forklaringene til at kvinner tar sjeldnere livet sitt er at de snakker mer om sine problemer enn menn.  Å uttale seg på gruppenivå om kvinner og peke ut Erna Solberg eller hvem det måtte være som unntak kan ikke bli tatt seriøst.  Hva med Mor Teresa, var hun også unntak? Menn har hersket med kvinner i alle aldre og det har vært et problem.  Hvite har hersket med svarte, er ikke de hvite da også mer handlekraftige enn svarte i din verden?

Du har ikke lov til å gjøre forskjell på mennesker etter kjønn og tall om selvmord rettferdiggjør ikke denne uttalelsen din om at menn er mer handlekraftige enn kvinner.  Den blir først og fremst usmakelig i denne sammenhengen.

Det er også dine holdninger om å proppe piller i mennesker slik at de svever rundt som zombier, mister seksuallysten med mer.  Det er store uenigheter i fagmiljøer om de pillene og det vet du utmerket godt.  Bivirkningene er store og det kommer stadig nye piller som viser seg om en stund at har for store konsekvenser og da kommer det nye.  Langtidsstudier når ikke over lang nok tid og dette pillebruket er først og fremst kommersielt.

Kanskje pillene tar handlekraftigheten fra mennesker og det er derfor det er færre som tar de pillene som begår selvmord?

Skrevet (endret)

Å uttale seg på gruppenivå om kvinner og peke ut Erna Solberg eller hvem det måtte være som unntak kan ikke bli tatt seriøst.  Hva med Mor Teresa, var hun også unntak?

Pst. "På enkeltnivå" (=ikke på gruppenivå) er noe annet enn "unntak" ;)  Mor Theresa er også på enkeltnivå og umulig å generalisere på gruppenivå ut fra. 

Endret av Kayia
Skrevet

Jeg reiser vekk jeg også. Korttidsutleier leiligheten min, får pengene kontant rett i hånda, og stikker for over to mnd!! :)

AnonymBruker
Skrevet

Pst. "På enkeltnivå" (=ikke på gruppenivå) er noe annet enn "unntak" ;)  Mor Theresa er også på enkeltnivå og umulig å generalisere på gruppenivå ut fra. 

Når Mor Theresa og Erna Solberg blir tatt under ett så er ikke det på enkeltnivå;-).  Hvis vi tar Siv Jensen også så har vi en gruppe på tre;-)

Det er ingen kvinne som har utført lignende handlinger og Anders Behring Breivik og godt er det.  Det holder med enkeltnivå.

Skrevet

Når Mor Theresa og Erna Solberg blir tatt under ett så er ikke det på enkeltnivå;-).  Hvis vi tar Siv Jensen også så har vi en gruppe på tre;-)

Det er ingen kvinne som har utført lignende handlinger og Anders Behring Breivik og godt er det.  Det holder med enkeltnivå.

Det virker ikke som du skjønner hva som ligger i begrepet "gruppenivå" som NHD bruker, og da blir det i grunnen en litt god-dag-mann-økseskaft-aktig diskusjon.

Luft heller tankene om flytting/ ikke-flytting med fastlege og psykolog enn med DOL du. Lykke til :)

Skrevet

Det virker ikke som du skjønner hva som ligger i begrepet "gruppenivå" som NHD bruker, og da blir det i grunnen en litt god-dag-mann-økseskaft-aktig diskusjon.

Luft heller tankene om flytting/ ikke-flytting med fastlege og psykolog enn med DOL du. Lykke til :)

Godt svar! :-)
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du aksepterer at kvinner er mindre handlekraftig enn menn på GRUPPENIVÅ så synes jeg du skal diskutere det andre steder enn på DOL.  Kanskje med fastlege eller psykolog.  Lykke til....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...