Gå til innhold

Sosial angst. Trenger hjelp og råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har slitt med sosial angst fra tidlig tenårene, er nå 37. Har slitt mye de siste 5 årene,hadde min første store knekk i 2009.

Sliter veldig akkurat nå, har vært sykemeldt siden begynnelsen av desember i fjor.

Noe av det værste er følelsen av og ikke bli forstått av leger og terapauter. Det er så ille at jeg ikke tør svare telefonen når legen ringer eller å dra til legen. Får rett og slett panikkangst når telefonen ringer.

Har fastlege men denne ordningen fungerer dårlig hær hvor jeg bor,forrige lege

ga meg ett veldig skeptisk blikk og jeg fikk følelsen av at hun trodde jeg satt å bløffet til henne. Jada,hørt mye godt om kognitiv terapi men det funker overhode ikke for meg. Legen ga meg cipralex og dette har jeg brukt daglig de siste 5 år men det siste året har jeg gradvis trappet ned og sluttet helt og ta.

Dette grunnet kvalme og at jeg har mistet alt som kan kalles sexlyst. Dessuten

føler jeg at det ikke har hjulpet meg i særlig stor grad. Føltes som det hjalp første halvåret/året men thats it. Har også lest meg frem til at dette også muligens ikke er rette medisinen for meg. Hadde det ikke vært for min utrolige forlovede så hadde man vel sultet ihjel i eget hus. Har vært mer eller mindre fengslet i mitt eget hjem siden des i fjor. Trenger virkelig hjelp nå..å hva faen gjør man når man er for redd til å få hjelp,tør ikke engang svare telefonen. Har også prøvd VPP men det var bortkastet. De visste ikke engang hva cipralex var for noe :/ 

Bella Dotte
Skrevet (endret)

Kanskje du skulle hatt en ny terapeut og en annen type behandling. Har du prøvd noen som er litt mer psykodynamisk orientert, for eksempel? Det siste nå er metakognitiv terapi. Og ACT kan være effektivt. Noe av problemet for oppegående angstpasienter er at man skammer seg over angsten og tar seg sammen og dermed virker mer oppegående enn man faktisk er i møte med helsepersonell. Kanskje trenger du nye fastlege også, og starte på ny frisk. Angstringen har vært til stor nytte og glede for meg, og jeg vil si at jeg er kvitt min sosialangst etter å ha jobbet ihverdig med meg selv fra 2008 til 2012.

Endret av Bella Dotte
Skrevet

Det er flere (inkludert meg da jeg slet med dette) som har fått et nytt liv etter å bare ha prøvd en liten dose av betablokkeren Pranolol. Virkningen kommer etter en halvtime. Kanskje det er noe å vurdere?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

"Noe av det værste er følelsen av og ikke bli forstått av leger og terapauter"

Hva skulle legene eller terapeutene gjort eller ikke gjort, sagt eller ikke sagt for at du skulle føle deg forstått?

stjernestøv
Skrevet

Hva skulle legene eller terapeutene gjort eller ikke gjort, sagt eller ikke sagt for at du skulle føle deg forstått?

Sagt "Jeg forstår, og hvordan tror du jeg kan hjelpe deg med dette" eller "Jeg skal prøve å hjelpe deg". Er det ikke opplagt?

Skrevet

"Noe av det værste er følelsen av og ikke bli forstått av leger og terapauter"

Med det mener jeg når flere av legene jeg har vært hos får dette "ansiktsutrykket" Hmmm...nå tror jeg du lyver..Noe av problemet ligger nok i at fastlege ordningen hær hvor jeg bor ikke fungerer..man får ikke den nødvendige tillitten syns jeg. Terapautene jeg var oss var trivelige og greie men når de ikke engang hadde hørt om cipralex som jo er en velkjent medisin innen psykiatrien tenkte jeg bare mitt. Den ideelle legen eller terapauten for meg måtte være en/ei som har slitt med akkurat det samme som meg.

Skrevet

Det er flere (inkludert meg da jeg slet med dette) som har fått et nytt liv etter å bare ha prøvd en liten dose av betablokkeren Pranolol. Virkningen kommer etter en halvtime. Kanskje det er noe å vurdere?

Har aldri hørt om Pranolol,får google det. Takk for tipset :)

Skrevet

Kanskje du skulle hatt en ny terapeut og en annen type behandling. Har du prøvd noen som er litt mer psykodynamisk orientert, for eksempel? Det siste nå er metakognitiv terapi. Og ACT kan være effektivt. Noe av problemet for oppegående angstpasienter er at man skammer seg over angsten og tar seg sammen og dermed virker mer oppegående enn man faktisk er i møte med helsepersonell. Kanskje trenger du nye fastlege også, og starte på ny frisk. Angstringen har vært til stor nytte og glede for meg, og jeg vil si at jeg er kvitt min sosialangst etter å ha jobbet ihverdig med meg selv fra 2008 til 2012.

Var mange fremmedord for en enkel sjel som meg hær.. Får høre med mr Google igjen :) Det du sier om at man nok virker mye mer oppegående enn man egentlig er i møte med helsepersonell var en innertier. Der har du helt rett. Har fastlege men, problemet er at det er ren bingo hvem man får time hos. Altså ordningen fungerer ikke helt som den skal. Hadde nok hjulpet godt med en FAST lege og en terapaut som virkelig forstår deg og ikke bare lirer av seg strofer de har lært på skolen.

Skrevet

Pronolol/Inderal er en ikkeselektiv betablokker.

Skrevet

Endre mitt eget tankesett er det beste men som psykiater hvilken medisin mener du har best effekt på en person med meget sterk sosial angst?

YoplaitDouble
Skrevet

Endre mitt eget tankesett er det beste men som psykiater hvilken medisin mener du har best effekt på en person med meget sterk sosial angst?

SSRI og SNRI, samt Aurorix, er vel de eneste medisinene som er godkjent mot sosial angst.

Skrevet

Internasjonale behhandlingsretningslinjer anbefaler SSRI som førstevalg. Cipralex/Zoloft/Seroxat.

Skrevet

Er ikke disse medisinene først og fremst mot depresjon? Er jo ikke deprimert eller jo..etter å ha vært sykemeldt siden desember så bynne man jo å bli deprimert av hele greia..Blir mest bare forbanna på meg sjøl. zoloft og seroxat er vel samme fjaset som cipralex? funker på akkurat samme måten?

Skrevet

Er ikke disse medisinene først og fremst mot depresjon?

SSRI har godkjent indikasjon: Depresjon, panikklidelse, sosial fobi, generalisert angstlidelse, PTSD, tvangslidelse/OCD og PMS.

Skrevet (endret)

Jeg mener ikke å reklamere for medikamenter. Jeg sier bare at da jeg slet med panikktilløp, hjalp denne medisinen meg utrolig mye (dvs. panikktilløpene forsvant 100%). Den hjalp meg også ganske mye da jeg startet på SSRI og fikk de klassiske "starte med SSRI-bivirkningene".

Nå, etter å ha stått på SSRI en stund, trenger jeg den ikke.

Men det var for meg viktig at betablokkeren var ikke-selektiv. Metoprolol hjalp meg ingenting på dette.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...