Gå til innhold

For sjokolade avhengige.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Bra program på tv 2 bliss for overspisere, eller sjokoladeavhenginge som meg. Jeg burde lære noe av det, skulle ønske det fantes behandling her i Norge.

Skrevet

Hva heter programmet? :)

Alt for glad i sjokolade selv, spesielt i denne perioden av måneden.. *sukk*.

stjernestøv
Skrevet

Hva heter programmet? :)

Alt for glad i sjokolade selv, spesielt i denne perioden av måneden.. *sukk*.

Det heter eataholics. Passet til meg.

AnonymBruker
Skrevet

Bra program på tv 2 bliss for overspisere, eller sjokoladeavhenginge som meg. Jeg burde lære noe av det, skulle ønske det fantes behandling her i Norge.

Uff sånn er det med meg og.

Anonymous poster hash: 1f2c3...836

stjernestøv
Skrevet

Uff sånn er det med meg og.

De burde jo ha behandling for overspisere også, veldig synd at det ikke er mer fokus på det.

AnonymBruker
Skrevet

De burde jo ha behandling for overspisere også, veldig synd at det ikke er mer fokus på det.

Helt enig. D er jo også en form for spiseforstyrrelse.

stjernestøv
Skrevet

Helt enig. D er jo også en form for spiseforstyrrelse.

Helt klart.

Bella Dotte
Skrevet

Et usynlig handikap som helt klart burde tas mer på alvor. Eller - kanskje ikke så usynlige, følgene av det... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanskeligere enn å la være og kjøpe sjokolade da...

Anonymous poster hash: 4a30d...9b6

AnonymBruker
Skrevet

Det er heller ikke sikkert det hjelper med behandling. En kan da ikke behandle alle menneskelige svakheter? Det kan nok også slå andre veien - er noe en sykdom, så har man ikke selv ansvar...

Hør hør!

stjernestøv
Skrevet

Et usynlig handikap som helt klart burde tas mer på alvor. Eller - kanskje ikke så usynlige, følgene av det... 

Blir jo synlig, men folk tror jo bare det er latskap.

stjernestøv
Skrevet

Lurer på hvordan sultende omkring i verden hadde opplevd klager på at man spiser for mye...

Jeg er selv (sykelig) overvektig, og når jeg er ute blant ikke-vestlige så kan jeg høre noen snakke om dette... de sier at sånne som meg tar alt sammen, mens resten sulter...

Kanskje ikke så relevant i forhold til problemet en har, dette... men jeg føler bare at det ikke er helt riktig å sykeliggjøre dette...

Det er heller ikke sikkert det hjelper med behandling. En kan da ikke behandle alle menneskelige svakheter? Det kan nok også slå andre veien - er noe en sykdom, så har man ikke selv ansvar...

For noen er det sykelig for andre ikke.

stjernestøv
Skrevet

Det er ikke vanskeligere enn å la være og kjøpe sjokolade da...

For ditt vedkommende kanskje, men for mange ligger det mye bak overspising. Det er en spiseforstyrrelse det og, som har mye med psyken og følelser å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

For ditt vedkommende kanskje, men for mange ligger det mye bak overspising. Det er en spiseforstyrrelse det og, som har mye med psyken og følelser å gjøre.

Du har fri vilje, og du kan bestemme selv.

stjernestøv
Skrevet

Har jeg fri vilje til å ikke ha psykiatriske diagnoser og?

Jeg leter etter sjokolade selv om jeg vet at vi ikke har, leter i skuffer og skap og andre plasser. Jeg fant jeg fant nå, så nå sitter jeg og stapper i meg kvikklunsjene til samboeren min. Jeg er som en narkoman, bare at sjokolade er problemet mitt. Tydeligvis vet du ikke hva du snakker om, eller hvordan JEG har det.

Bella Dotte
Skrevet

Lurer på hvordan sultende omkring i verden hadde opplevd klager på at man spiser for mye...

Jeg er selv (sykelig) overvektig, og når jeg er ute blant ikke-vestlige så kan jeg høre noen snakke om dette... de sier at sånne som meg tar alt sammen, mens resten sulter...

Kanskje ikke så relevant i forhold til problemet en har, dette... men jeg føler bare at det ikke er helt riktig å sykeliggjøre dette...

Det å oppsøke behandling, er å ta ansvar.

Du "tar alt sammen" fordi det er lett tilgjengelig og laget og promotert for å fremstå mest mulig fristende. Det er ikke sånn at du tar maten ut av hånden til en sultende afrikaner. Men denne retorikken gir deg skyldfølelse som er med på å opprettholde og forterke sukkersuget, og det tjener produsentene fett grovt på.

Bella Dotte
Skrevet

Det som kan hjelpe, tror jeg, er å gjøre det gunstigere med mer slankende alternativer. Sånn det er nå, så koster jo ikke sukkerbrusen noe mer enn den sukkerfrie. Er det fornuftig?

Går du i en matbutikk og skal ha deg noe lunsj - hva er det du velger, av en hvetebolle til 6,50 eller en bolle salat til 50 kr? Vil tippe energimengden er den samme...

Dette er ingen unnskyldninger, jeg bare peker på hva jeg tror kan gjøres noe med på samfunnsplan.

Varm mat på skolen er også bra, tror jeg. Sånn det er nå, så blir det mye snop... brødskive med leverpostei er ikke så populært lenger.

Men behandling har jeg ikke troa på. Du hører jo selvsagt om noen som har fått god hjelp (ved de tiltakene som allerede finnes). Men hva med de samfunnsmessige effektene av å sykeliggjøre det - hva vet vi om dem?

Et viktig poeng: SELV OM NOE NEGATIVT ER SELVFORSKYLDT, SÅ ER DET INGEN AUTOMATIKK I AT MAN MÅ SKAMME SEG...

:)

Det kan hende den rette behandlingen ikke er funnet opp, fordi man ennå ikke adresserer de reelle problemene. Håper det kommer. Overvektige selv burde være med på å utforme retningslinjene.

Angående sukkerfri brus, så har mange den erfaringen at det er problematisk ift vekt, mange opplever at de får økt søtsug, terskelen for å skulle "kose seg" blir lavere ved at man alltid skal ha noe med smak i munnen. Det er bedre å drikke vann når man er tørst, og heller kose seg med litt ekte brus en gang i blant. 

Det er også lurt å ha med lunsj hvis man vet at man skal være borte ved lunsjtider. Om man blir overrasket en sjelden gang, har det ingen ting å si verken for vekta eller lommeboka om man velger bolle eller salat.

Helt enig det med skam - "dårlig samvittighet kan ikke brukes til en dritt".

Bella Dotte
Skrevet (endret)

Jeg leter etter sjokolade selv om jeg vet at vi ikke har, leter i skuffer og skap og andre plasser. Jeg fant jeg fant nå, så nå sitter jeg og stapper i meg kvikklunsjene til samboeren min. Jeg er som en narkoman, bare at sjokolade er problemet mitt. Tydeligvis vet du ikke hva du snakker om, eller hvordan JEG har det.

For min egen del oppdaget jeg at jeg fikk mer kontroll over viljen min da jeg begynte å spise bedre. Jeg måtte ha store mengder godteri hver dag, og gikk også i skapene og lette. Men jeg var da også underernært. Nå gleder jeg meg istedet over flere passe store porsjoner deilig hjemmelaget mat hver dag.

Endret av Bella Dotte
AnonymBruker
Skrevet

Det kan ikke sammenlignes. Og har du ikke sjokolade i huset kan du ikke spise noe. Det er ikke vanskeligere enn det.

stjernestøv
Skrevet

For min egen del oppdaget jeg at jeg fikk mer kontroll over viljen min da jeg begynte å spise bedre. Jeg måtte ha store mengder godteri hver dag, og gikk også i skapene og lette. Men jeg var da også underernært. Nå gleder jeg meg istedet over flere passe store porsjoner deilig hjemmelaget mat hver dag.

Overspisingen er ingen glede, det er et problem. Jeg spiser normal mat også i tilegg. Jeg skulle ønske jeg var tynn og underernært, da kunne jeg frotse med god samvittighet. Jeg vet om tynne folk som frotser uten å legge på seg, de har et problem de og men det synes ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...