AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 Skrevet 2. april 2014 Hei! Jeg har en bror på 15 og han har en kjæreste på 14, de ble gravide for en stund tilbake. De var begge enige om at abort var det beste, men kjæresten sliter en god del i etterkant. Hun har så og si sluttet på skolen, begynt å kutte seg og virker nedstemt/sliten. Hun har ikke snakket med noen om dette og dro heller ikke til helsesøster som anbefalt av legen første gang de var innom. Foreldrene mine og hennes foreldre har gjort pent lite med situasjonen og de skjønte heller ikke vitsen med å dra til helsesøster, så dette kan være litt av grunnen til at hun ikke dro. Når er det riktig av meg å foreta meg noe? Vil det være overtramp å ringe fastlegen? Jeg vil ikke overkjøre noen, men jeg tenker at hun kunne ha godt av å snakke med noen. Hun er en fantastisk jente med mye potensiale og det er så leit hvis hun faller av lasset nå, spesielt dersom det kan unngås. Anonymous poster hash: 50d71...132 0 Siter
neella Skrevet 3. april 2014 Skrevet 3. april 2014 Kanskje du heller skal sette deg ned å snakke med henne selv, spørre om det er noe galt, noe du kan hjelpe henne med osv. Det kan hende hun vil oppleve det som et "overtramp", som du sier, hvis du ringer fastlegen. Muligens vil hun synes det er "dårlig gjort" av deg, som en hun kanskje stoler på? Vet du at det er etterfølgene av abort hun sliter med? Kanskje det er noe helt annet? Som sagt, jeg ville hvert fall snakket med henne før jeg ringte noen utenforstående. 0 Siter
Kayia Skrevet 3. april 2014 Skrevet 3. april 2014 (endret) Jeg har en bror på 15 og han har en kjæreste på 14, de ble gravide for en stund tilbake. De var begge enige om at abort var det beste, men kjæresten sliter en god del i etterkant. Hun har så og si sluttet på skolen, begynt å kutte seg og virker nedstemt/sliten. Hun har ikke snakket med noen om dette og dro heller ikke til helsesøster som anbefalt av legen første gang de var innom. Foreldrene mine og hennes foreldre har gjort pent lite med situasjonen og de skjønte heller ikke vitsen med å dra til helsesøster, så dette kan være litt av grunnen til at hun ikke dro. Når er det riktig av meg å foreta meg noe? Vil det være overtramp å ringe fastlegen? Jeg vil ikke overkjøre noen, men jeg tenker at hun kunne ha godt av å snakke med noen. Hun er en fantastisk jente med mye potensiale og det er så leit hvis hun faller av lasset nå, spesielt dersom det kan unngås. Så bra for henne at hun har deg rundt seg som "ser". Undersøkelser viser at de aller, aller fleste har mange vonde og motstridende tanker etter en abort, og de færreste utfører en abort med letthet (selv om det gjerne kommuniseres sånn av abortmotstandere). Imidlertid er det noen som sliter mer og over lenger tid, selv om også de kan mene at valget var riktig. Selvskading handler ofte om å håndtere smerte, og ut fra det du skriver høres hun temmelig nedkjørt (evt deprimert) ut også. Jeg er helt enig i at det vil være bra for henne å få noen å snakke med. Om jeg var deg ville jeg tatt en prat med henne på tomannshånd evt sammen med broren din, og tilbudt meg å bli med henne til fastlegen. Jeg ville sagt det du sier her, at du ser at hun sliter og ikke har det bra, at du er bekymret for henne både fordi hun skader seg selv og er så lei seg, at det ikke er en god ide å droppe ut av skolen, og at du ikke greier å se at en flott jente sitter alene og slite med noe hun bør snakke med noen om. Ta også en prat med broren din sånn at han forstår at han må være snill og støttende nå. Dersom hun avviser dette tilbudet ville jeg tatt kontakt med fastlegen for å diskutere hvordan hun kan hjelpes, og dette ville jeg fortalt henne før timen, og pånytt tilby henne å overta timen med deg som følge, om hun ønsker det. Tilslutt: Stryk-karakter til foreldrene her! Endret 3. april 2014 av Kayia 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.