Gå til innhold

henvendelse til psykolog/psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg har i rundt et år nå gått nokså jevnlig til behandler på DPS.

Jeg har hatt to behandlere som jeg ikke har vært spesielt fornøyd med. Og jeg valgte nå å avslutte selv, selv om jeg vet det beste kunne vært å fortsette... men ikke til samme behandler.

Jeg fikk en liste over privatpraktiserende psykologer/psykiatere, men de må jeg sende brev til selv, og det kan visstnok være litt vanskelig/ta litt tid.

Så hva burde jeg gjøre?

Jeg stresser så mye for tiden, har akkurat flyttet, vet at jeg ikke kan bo der i sommer om jeg ikke får en jobb, og er redd for at en jobb vil ødelegge for eksamener fordi jeg ikke takler å ha for mye i hendene... Så det er et dilemma... Jeg stresser så mye med alt at jeg har tenkt flere ganger at jeg vil gå og gå til jeg dør av utmattelse eller sult, eller bare sette meg på en buss til langt vekk herfra...og nå dette i tillegg. Jeg så gjennom listen i går, og merker at jeg blir bare mer og mer frustrert, skal det være så vanskelig å få hjelp? går det ikke an å ringe? sende epost?

Endret av neella
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har hatt to behandlere som jeg ikke har vært spesielt fornøyd med. Og jeg valgte nå å avslutte selv, selv om jeg vet det beste kunne vært å fortsette... men ikke til samme behandler.

Jeg fikk en liste over privatpraktiserende psykologer/psykiatere, men de må jeg sende brev til selv, og det kan visstnok være litt vanskelig/ta litt tid.

Så hva burde jeg gjøre?

Jeg stresser så mye for tiden, har akkurat flyttet, vet at jeg ikke kan bo der i sommer om jeg ikke får en jobb, og er redd for at en jobb vil ødelegge for eksamener fordi jeg ikke takler å ha for mye i hendene... Så det er et dilemma... Jeg stresser så mye med alt at jeg har tenkt flere ganger at jeg vil gå og gå til jeg dør av utmattelse eller sult, eller bare sette meg på en buss til langt vekk herfra...og nå dette i tillegg. Jeg så gjennom listen i går, og merker at jeg blir bare mer og mer frustrert, skal det være så vanskelig å få hjelp? går det ikke an å ringe? sende epost?

Kan du ikke sende brev?  Noen har ringetider, men de er ikke lett å få tak i. Problemet er at det er alt for få behandlere der ute i forhold til behovet, så det er gjerne lange ventelister hos de som går under det offentlige og som du kun betaler til egenandelen er oppnådd. 

Min erfaring er at mange av dem ikke tar inn nye i det hele tatt. Men det kommer selvfølgelig litt an på hvor du bor i landet også.

Kan du betale selv, er det langt lettere. Du må nesten bare stå på, kontakte så mange som mulig uansett metode. Skriv litt om deg selv, hva du trenger hjelp med osv.

Anonymous poster hash: c9d72...6a1

Skrevet

Jeg tror jeg velger og bare gi opp, jeg har ikke energi til å finne ut hvem jeg skal sende brev til, skrive ulike brev, skrive ut brev, kjøpe konvolutter og frimerker, sende brev, ringe og høre om plass osv osv. Jeg lurer på hvordan de kan forvente dette av folk som virkelig er psyke når jeg som er relativt oppegående synes det er et h****** styr. Jeg kan jo bare snakke med fastlegen om det skulle være noe, kanskje... Kanskje jeg etterhvert ringer noen av dem og hører, det kan jo ikke skade.

Jeg blir så sint og frustrert over slike småting som dette! Det er det som er det største problemet mitt både i skole- og jobbsammenheng og ellers. Jeg legger hele min energi i å gjøre/fullføre ting som for andre kan virke både ubetydelige og enkle. Åååå

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vet ikke om det hjelper noe, men jeg har akkurat det samme synet på dette systemet som det du har.

Spesielt mennesker som sliter med psyken burde slippe å selge seg inn til en mengde behandlere som helt fritt velger de problemstillinger de synes er mest interessante (eller enkle/lettjente). Dette er et uverdig system.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Så hva burde jeg gjøre?

Det vil hjelpe deg på stresset å få unna noe av det du går å grubler på. Jeg synes du skal velge behandler i dag. Skrive brevet i morgen. Sende det dagen etter. Da har du god tid og du vil føle en lettelse etterpå. Når det er vanskelig å få unna ting og jeg føler det hoper seg opp og jeg mangler all energi. Da hjelper det på meg å få gjort unna en og en ting. Jeg kan kjenne angst og stress, men det blir betydelig mindre. Jeg får tilbake kontrollen igjen på en måte. 

Anonymous poster hash: 4e041...fdf

Skrevet

Det vil hjelpe deg på stresset å få unna noe av det du går å grubler på. Jeg synes du skal velge behandler i dag. Skrive brevet i morgen. Sende det dagen etter. Da har du god tid og du vil føle en lettelse etterpå. Når det er vanskelig å få unna ting og jeg føler det hoper seg opp og jeg mangler all energi. Da hjelper det på meg å få gjort unna en og en ting. Jeg kan kjenne angst og stress, men det blir betydelig mindre. Jeg får tilbake kontrollen igjen på en måte. 

Det kan hende at jeg gjør det etter hvert...

Men akkurat nå ser jeg på det som nærmest umulig. Det ligger så mye mer rundt dette, for det første synes jeg det er flaut å be om hjelp, jeg vet ikke hva jeg kan forvente, hva jeg skal skrive i brevene osv. Det mest pinlige av alt måtte være når jeg skulle skrive ut brevene på skolen, så kom noen andre tilfeldigvis til å se dem. Hvor kjøper jeg frimerker og konvolutter? Hva koster dette? Hvor poster jeg brev? Det er vel først og fremst det at jeg må skrive ut brevene på skolen som stopper meg helt. Jeg har bare lyst til å be hele situasjonen dra dit pepper'n gror.

Bare sånn litt pessimistisk da...  :P

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende at jeg gjør det etter hvert...

Men akkurat nå ser jeg på det som nærmest umulig. Det ligger så mye mer rundt dette, for det første synes jeg det er flaut å be om hjelp, jeg vet ikke hva jeg kan forvente, hva jeg skal skrive i brevene osv. Det mest pinlige av alt måtte være når jeg skulle skrive ut brevene på skolen, så kom noen andre tilfeldigvis til å se dem. Hvor kjøper jeg frimerker og konvolutter? Hva koster dette? Hvor poster jeg brev? Det er vel først og fremst det at jeg må skrive ut brevene på skolen som stopper meg helt. Jeg har bare lyst til å be hele situasjonen dra dit pepper'n gror.

Bare sånn litt pessimistisk da...  :P

Du kan skrive ut brev på biblioteket også om det hjelper. Det koster to kroner tror jeg. Det er lite folk der på morgenen så prøv det. Det er uansett viktig at du er ærlig når du ber om hjelp. Ikke la skammen ta deg. Hvis du skal få hjelp må de vite hva som er problemet. 

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det hjelper noe, men jeg har akkurat det samme synet på dette systemet som det du har.

Spesielt mennesker som sliter med psyken burde slippe å selge seg inn til en mengde behandlere som helt fritt velger de problemstillinger de synes er mest interessante (eller enkle/lettjente). Dette er et uverdig system.

Er det i det hele tatt lovlig praksis? Henvisningene blir ikke rettighetsvurdert.

Anonymous poster hash: ff038...2f8

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...