Gå til innhold

Fortvilet NHD. Medisiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har mange mistenksomme tanker. Takler dårlig forhold pga det. Tror personen hele tida vil forlate hn. Følelsesmessig berg og dalbane. Opplevd prekær og sterk angst - både panikkanfall og generell angst. Det er mest knyttet til redsel for å bli forlatt. Føler seg ofte veldig ustabil. Mild depresjon og dårlig identitetsfølelse. Føler seg "grensepstkotisk" ved panikkanfall - dissosiasjon? Nervøs og usikker. Tror alt er hns feil. Sterk skyldsfølelse. Plutselig sinne. Vedvarende indre smerte.

Hvordan ville du medisinert dette NHD?

Meget takknemlig for svar!

Anonymous poster hash: 7d21c...7ee

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville først gjort en diagnostisk utredning.

Min umiddelbare tanke er borderline.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville først gjort en diagnostisk utredning.

Min umiddelbare tanke er borderline.

Tusen takk for svar. Bare lurer på hvilke medisiner som kan hjelpe ved en slik "tilstand"?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for svar. Bare lurer på hvilke medisiner som kan hjelpe ved en slik "tilstand"?

Medisinering avhenger av diagnose. Derfor utredning først.

Hvis borderline er riktig, er det ingen generell, god medikamentell behandling for denne tilstanden. Derimot kan de verste delsymptomene bedres med medisiner hos mange. Noen har nytte av SSRI, andre av stemningsstabiliserende (f.eks Lamictal), og andre igjen av mindre doser antipsykotika.

For å finne ut dette, må legen kjenne deg godt, og dere må prøve ut medisiner for å finne ut om de hjelper nettopp deg.

AnonymBruker
Skrevet

Medisinering avhenger av diagnose. Derfor utredning først.

Hvis borderline er riktig, er det ingen generell, god medikamentell behandling for denne tilstanden. Derimot kan de verste delsymptomene bedres med medisiner hos mange. Noen har nytte av SSRI, andre av stemningsstabiliserende (f.eks Lamictal), og andre igjen av mindre doser antipsykotika.

For å finne ut dette, må legen kjenne deg godt, og dere må prøve ut medisiner for å finne ut om de hjelper nettopp deg.

Ok, tusen takk for nyttig svar! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...