Gå til innhold

Tok sitt eget liv utenfor legevakten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det burde være mulig å få akutthjelp innen psykiatri. Det burde være en selvfølge, men det er det altså ikke for alle...

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lenge siden en skrev her på dol at hun hadde vært kastet ut av legevakten da hun kom for å be om hjelp pga. selvmordstanker.  Jeg tror på hvert eneste ord som står i denne artikkelen.

Anonymous poster hash: f8d97...bec
AnonymBruker
Skrevet

Tragisk. Det skal åpnes tilsynssak, og ingen ønsker selvfølgelig å kommentere. Slik det pleier å være med andre ord. Og kommer noen til å bli satt til ansvar denne gangen? Tror ikke det nei...

Anonymous poster hash: 26cd0...41a
Skrevet

Ja, det er veldig trist. Men jeg tror det må føyes inn i rekken av at vi ikke kan forvente at helsevesenet skal være perfekt. Det er mange som dør av hjerteinfarkt i ambulansen eller fordi hjelpen ikke kom raskt nok. Det er mange som dør av kreft pga feildiagnostisering.

Hvorfor er det så mye verre om feil skjer i psykiatrien enn i somatisk medisin?

I tillegg tror jeg at akkurat dette tema er noe av det vanskeligste som finnes i medisin. Her er hvorfor:

En undersøkelse har vist at 3,8% av befolkningen (i USA riktignok, men er det grunn til å tro at det er veldig annerledes her?) har alvorlige tanker om å ta sitt eget liv i et gitt kalenderår. Det tilsvarer om lag 200.000 nordmenn.

Samtidig er det ca. 500 nordmenn som hvert år tar sitt eget liv. Det vil si at 199.500 av 200.000 personer som tenker på å ta sitt eget liv, ikke gjør det (et mindretall, ca 5.000, forsøker men ca 4.500 får det ikke til).

Med andre ord: 99,75% av de med tanker om å ta sitt eget liv, tar ikke sitt eget liv. 97,5% prøver ikke engang. Kun 0,25% tar sitt eget liv. Og flertallet av disse oppsøker ikke hjelp i forkant.

Hva er da løsningen? Er den å legge inn 200.000 mennesker hvert år, for å fange opp disse 500? På samme måte; er løsningen å gjøre invasive undersøkelser på enhver person med brystsmerter, ung eller gammel, for å utelukke hjerteinfarkt?

Vi må ha respekt og forståelse for at det finnes parametre (f.eks tidligere forsøk, vurdering av sosialt nettverk, mv) som benyttes for å etter beste evne finne "nålen i høystakken". Og vi kan ikke forvente at dette blir 100% perfekt. Da må altfor mange innlegges og de som innlegges vil ikke få nødvendig hjelp.

Skrevet

Budskapet mitt var vel også at det er mye som er tragisk i landet vårt. Det er trist at den unge jenta ble drept i trafikken på vei til skolen, at en uskyldig person havnet i en skuddveksling og omkom. 

Poenget er derfor at man kan lage forhåndsregler, men man kan aldri gardere seg 100% mot feilvurderinger som iblant kan ha fatalt utfall. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes pasienten fikk et godt tilbud om behandling. At han ikke kunne vente noen timer på behandling, sier mer om han enn om helsetjenesten. Det var hans dårlige valg, men dog et fritt valg.

Ansvaret for selvmord hos ikkepsykotiske må i langt større grad legges på selvmorderen selv.

AnonymBruker
Skrevet

Ansvaret for selvmord hos ikkepsykotiske må i langt større grad legges på selvmorderen selv.

????

– Han ble dårligere og dårligere og gikk inn i en psykose. 

Anonymous poster hash: 26cd0...41a

AnonymBruker
Skrevet

Det er trist at slike ting hender, og det er veldig synd på personer som er i en slik fortvilet situasjon.

Slike tilfeller må vel imidlertid også være utrolig vanskelig for legevakten å håndtere. De har jo utdannelse og erfaring, men likevel vil de måtte ta vanskelige avgjørelser basert på den situasjonen som er der og da. Av den grunn har jeg stor respekt for dem som arbeider innenfor denne typen yrker, og føler med dem også. Jeg har stor tro på at de som arbeider med dette, gjør det beste de kan ut fra de forutsetningene de har. 

Det kan imidlertid være at rutiner og praksis må gjennomgås, og at det ligger noen problemer i dette overordnede plan.

Anonymous poster hash: b2876...6c3
Skrevet

Sier det mer "om han "eller sier det mer om hans tilstand enn helsevesenet var i stand til å ta inn der og da?! En smertelig sak hvor det å gi noen syndebukkstatus / skyld i etterkant i alle fall ik gjør det noe bedre. Et liv er tapt- et liv som kunne vært reddet.

Skrevet

Jeg synes pasienten fikk et godt tilbud om behandling. At han ikke kunne vente noen timer på behandling, sier mer om han enn om helsetjenesten. Det var hans dårlige valg, men dog et fritt valg.

Slik jeg oppfatter avisartikkelen, så mener familien at han var psykotisk. Det har tydeligvis også vært ulike vurderinger av situasjonen, da politi og personell på 113 ser ut til å mene at han burde bli innlagt, mens personalet på den lokale legevakten holdt på sitt. Jeg er ikke trygg på at helsevesenet i dette tilfellet gjorde en god vurdering.

Madelenemie
Skrevet

Hei!

Men hva vet du om vedkommende var psykotisk?

Statens helsetilsyn ser alvorlig på saken, m.fl.

Så det er vel muligheter for at dette ikke var god behandling!

Min eneste teoretiske erfaring med psykose (jeg så ikke, men fikk fortalt) er da en venn fikk dette, men så fikk beskjed om at spilte psykotisk, 

jeg tror ikke mennesker kan spille psykotisk, det er vel ingen som ved bevissthet og fornuft vil dumme seg ut?

Hvorfor man blir psykotisk vet jeg ikke, men noe rart skjer, og, jeg orker ikke å tenke på hva, jeg er sååå glad jeg ikke er omsorgsarbeider! Men siden du er det bør du tenke deg om før du svarer.

Skrevet

Jeg tror ingen helt kan forstå smerten til et menneske som gjør et slikt valg.

Madelenemie
Skrevet

Jeg tror ingen helt kan forstå smerten til et menneske som gjør et slikt valg.

Hei!

Det har du nok rett i.

Men selv jeg som i følge min psykiater ikke har empati, så forstår jeg at dette menneske må ha vært fortvilt og mer enn det hatt det vondt, det er leit, at ingen kunne hjelpe, og nå, er det for sent, og for min del er det for sent, jeg bryr meg mye om arters utryddningsrate, men jeg bryr meg spesielt mye om mennesker, helt på individnivå.

Dette tror jeg ikke min psykiater helt vet, men jeg vet det, hun sa, "kryss av" der det stod: " Liker du gi omsorg?" Nei eller ja.

Jeg ville forklare mye, men det mente min psykiater ikke var nødvendig, da hun viste hvordan det var med den saken.

Jeg vet ikke om hun helt forstår hvor mye jeg bryr meg om enkelt individer, og ikke bare av prinsipper.

At griser vanskjøttes gjør meg vondt, men når mennsker lider, lager det jordskjelv i meg:-(

AnonymBruker
Skrevet

Har reagert på din arroganse før, men har latt det ligge. Ditt svar i denne tråden gjorde at jeg ikke kunne la være.

At du som psykiater ikke vet hva en krise er, er skremmende. Du viser en arroganse som er skremmede. Du har som jobb å hjelpe mennesker, men ikke forståelse for dette?

Anonymous poster hash: 98fca...052

hu_derre_der
Skrevet

Ja, det burde være mulig å få akutthjelp innen psykiatri. Det burde være en selvfølge, men det er det altså ikke for alle...

Det er jo mulig å få akutthjelp, men tror det kommer veldig mye an på hvilken lege som er på vakt og hvordan man blir konsultert.

Noen leger er flinkere til å gi rett hjelp (dvs. legger inn en pasient på tvangsparagraf) dersom det er tegn på fare for liv og helse for en selv, eller for andre.

Men, dessverre finnes det også leger som overser slike tegn, og da ender det dessverre tragisk.

AnonymBruker
Skrevet

Har reagert på din arroganse før, men har latt det ligge. Ditt svar i denne tråden gjorde at jeg ikke kunne la være.

At du som psykiater ikke vet hva en krise er, er skremmende. Du viser en arroganse som er skremmede. Du har som jobb å hjelpe mennesker, men ikke forståelse for dette?

Anonymous poster hash: 98fca...052

Helt enig!

Merket faktisk at jeg ble litt provosert av hva som ble skrevet:

"Ansvaret for selvmord hos ikkepsykotiske må i langt større grad legges på selvmorderen selv"

????

Seriøst: For det første - en person som er så langt nede og så frustrert i gjerningsøyeblikker at han/hun ikke ser annen løsning enn å ende sitt eget liv, ER syk, i mine øyne. Kanskje ikke "syk nok", men absolutt syk.

Jeg kjenner selv til personer som har tatt selvmord, og det jeg kan med sikkerhet si er at vedkommende overhode ikke hadde noen tegn på slik problematikk fra før. 

En person som er så langt nede at han/hun tar livet sitt, vil jeg hevde befinner seg i en presset situasjon hvor han/hun ikke vet sitt eget beste. Det handler ikke om å VILLE ta livet sitt, eller om IKKE VILLE vente. Det handler om å ikke klare å håndtere seg selv, og man blir oppgitt. Desperat. Impulsiv kanskje?

Er ikke DET grunnlag for å bli tatt på alvor?

En lege som skriver ut medisiner til en suicid pasient er vel ikke det lureste ?

At man ikke kan legge inn enhver som truer meg selvmord er jo selvfølgelig forståelig, og leger må jo ofte vurdere de ulike truslene om selvmord på ulike grunnlag. Men, med guttens bakgrunnshistorie - rus og psykiatri, så burde det ringe en varselklokke vel? Tegnene lå jo der.

Siden ingen av oss var tilstede da hendelsen oppstod, vet vi ikke hva som ble sagt eller ikke sagt.

Jeg vet av erfaring at på direkte spørsmål fra lege er det veldig ofte at pasienten nekter å innrømme at han/hun ønsker å ta sitt eget liv, og dermed er det vanskelig for legen å kunne gjøre noe med det.  Men, at politi hadde tatt kontakt på forhånd er jo absolutt et alvorlighetstegn.

Men, som sagt: kan det være at denne gutten ikke var ærlig med legen?

Jeg aner ikke.... 

Uansett reagerte jeg veldig på uttalelsene som ble kommet med her.

Med all respekt for jobbtittelen din, NHD, så synes jeg at dette ble litt vel for direkte. Mulig du er uenig, men det er greit å tenke over om noen som har opplevd dette før faktisk blir berørt av måten du skriver om det på.

(Skjønner på en måte tankegangen din bak at den som velger å ta sitt eget liv er selv ansvarlig for det). Men, hvordan vet du at vedkommende i situasjonen der og da faktisk tenkte klart?

Erfaringsmessig vet jeg at mange har både angst, depresjon og faktisk vrangforestillinger (de tror at ting f.eks. er sanne, mens de ikke er det. For eksempel at noen hater en...etc.).

Anonymous poster hash: c7e88...4d5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...