Gå til innhold

psykose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare situasjonen for den er ganske komplisert men forsøker likevel: Jeg gikk fra samboeren min 3 mnd før jeg hadde termin med datteren min.. Han taklet bruddet veldig dårlig og drakk veldig store mengder alkohol og tok en del sovepiller ukene etter. Han begynte å oppføre seg veldig rart. Vanskelig å forklare. Men han hissa seg veldig opp hvis vi snakket sammen, jeg kunne snakke helt vanlig om hverdagslige ting å så begynte han helt ut av det blå å hoppe opp og ned i raseri og sa masse ting som virket veldig rart. Jeg var helt rolig men han kunne påstå att jeg hadde angrepet han og sagt og gjort mange ting jeg vet med sikkerhet jeg ikke har gjort! Oppførselen hans var generellt veldig skremmende og jeg så på blikket hans att han ikke var helt med. Han har hatt psykoser tidligere i forbindelse med høyt alkoholinntak(sett edderkopper som krøp ut av veggen) så jeg lurer på om dette vanskelige samlivsbruddet kombinert med alkohol kan ha utløst en akutt psykose? Det er veldig vanskelig for meg nå å samarbeide med han om datteren vår når han er sint på meg og påstår jeg har sagt og gjort mange ting jeg VET jeg ikke har gjort.. Prøver jeg å si hvordan han oppførte seg under det jeg tror var en psykose så blir han sint og mener jeg lyver for å fremstille han feil. Hvordan kan jeg få han til å forstå att jeg ikke har sagt disse tingene? Er jo så vanskelig når han ikke selv husker å ha oppført seg sånn og har en så feil oppfatning av hva som faktisk skjedde.. Er dette noe som han med tiden vill forstå selv?

Anonymous poster hash: aa536...5de

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dessverre betviler jeg sterkt at han noen gang kommer til å forstå dette selv.

Jeg kan ikke la være å be deg vurdere hvor sunt det er for datteren din med samvær med sin far.

Skrevet

Jeg må si det er god service her, når du har intervjuet personer brukere her inne snakker om. Lite land, og. ;)

Er vell mer att når man ikke selv vet att man har vært psykotisk så er det ikke bare bare å få personen til å forstå att diverse ting ikke var sånn han oppfattet det... Trist men må vell bare akseptere det

Skrevet

Det er ganske langt fra at det ikke er bare bare, til at en kan "diagnostisere" dette ut i fra 15 linjer som handler om en annen person enn den som skriver det - fagperson eller ei...

Men. Det bryr vel ingen seg om. Han er jo lege...

Men som lege har man et ekstra ansvar. Dette er jo manipulering av ukjente menneskers skjebner. Virker som han ikke bryr seg om de ulike konsekvensene det han sier kan ha.

Har du noen tips på hva jeg kan gjøre da? Snakke med han funker ikke for han er helt bestemt på att hans oppfatning av virkeligheten er sann... Har prøvd å snakke med han sammen med en psykolog men hvis noen sier mot han er de idioter. Barneværnet er helt klar på att med mindre han innser sine problemer og er åpen for behandling så kan han ikke ha barnet for att faren for flere slike hendelser er stor. Jeg vill egentlig bare vite om det er noen sjanse for att han kan forstå att han var under en psykose og att ting var langt fra sånn han oppfattet de.

Skrevet

Har du noen tips på hva jeg kan gjøre da? Snakke med han funker ikke for han er helt bestemt på att hans oppfatning av virkeligheten er sann... Har prøvd å snakke med han sammen med en psykolog men hvis noen sier mot han er de idioter. Barneværnet er helt klar på att med mindre han innser sine problemer og er åpen for behandling så kan han ikke ha barnet for att faren for flere slike hendelser er stor. Jeg vill egentlig bare vite om det er noen sjanse for att han kan forstå att han var under en psykose og att ting var langt fra sånn han oppfattet de.

Får personen noen form for hjelp/oppfølging? 

Skrevet

Får personen noen form for hjelp/oppfølging?

Nei.. Vanskelig å hjelpe noen som ikke tror han har noen problemer. Han vet jo ikke selv att han var psykotisk og tror att jeg har sagt og gjort merkelige ting som aldri skjedde. Han oppfører seg også veldig truende under disse "annfallene" for han innbiller seg att andre angriper han verbalt.

Skrevet

Nei.. Vanskelig å hjelpe noen som ikke tror han har noen problemer. Han vet jo ikke selv att han var psykotisk og tror att jeg har sagt og gjort merkelige ting som aldri skjedde. Han oppfører seg også veldig truende under disse "annfallene" for han innbiller seg att andre angriper han verbalt.

Beklager jeg så du skrev det i et innlegg over. Trist sak dette, det klokeste du kan gjøre er å holde avstand. Krev at vedkommende oppsøker og mottar hjelp før du firer på disse kravene.  Unngå for alt i verden å gå i diskusjon med ham.

Skrevet

Beklager jeg så du skrev det i et innlegg over. Trist sak dette, det klokeste du kan gjøre er å holde avstand. Krev at vedkommende oppsøker og mottar hjelp før du firer på disse kravene. Unngå for alt i verden å gå i diskusjon med ham.

Ja synes det er veldig trist for han er egentlig en flott fyr. Alle kan jo slite psykisk i perioder men er jo så fortvilende når han ikke forstår selv att noe er galt og får den hjelpen han trenger. Når jeg prøver å si att det ikke var sånn, att jeg ikke gjorde de tingene han tror og att han oppførte seg helt rart så "klikker" han og skal ha det til att det er meg det er noe galt med. Vill jo bare hjelpe han og synes ikke det er noe hyggelig å bli beskyldt for ting jeg aldri kunne funnet på å gjort. Må legge til att dette skjedde i en periode på noen uker etter han flytta ut fra meg. Jeg vet han drakk mye sprit for å takle bruddet. Og tenker att dette utløste psykosen. Vet jo ikke att det var det han hadde men oppførselen hans tydet att det var det. Han har ikke hatt flere sånne tillfeller nå etterpå så vidt jeg vet men er jo redd for att det kan skje om han ikke får hjelp. Vanskelig å vite hva jeg skal gjøre

Skrevet

Hvis han er psykotisk hvorfor blir han ikke innlagt på tvang?

Skrevet

Hvis han er psykotisk hvorfor blir han ikke innlagt på tvang?

For att han har ikke vært psykotisk utenom flere episoder i en periode på 3-4 uker etter bruddet. Er bare jeg og pappa som opplevde han sånn. Vi satt bare igjen som to store spørsmålstegn, for vi skjønte jo ikke hva han reagerte sånn på. Ser jo att jeg burde gjort noe for å få han innlagt når dette skjedde men jeg ble helt paralysert av sjokket jeg fikk når jeg opplevde han sånn. Nå er egentlig hovedproblemet att han mener jeg har gjort og sagt ting som er helt bak mål og er så sint på meg for att jeg har behandlet han så dårlig. Dette stemmer jo ikke.. Og så er jeg redd for att det kan skje igjen

Skrevet

Ja synes det er veldig trist for han er egentlig en flott fyr. Alle kan jo slite psykisk i perioder men er jo så fortvilende når han ikke forstår selv att noe er galt og får den hjelpen han trenger. Når jeg prøver å si att det ikke var sånn, att jeg ikke gjorde de tingene han tror og att han oppførte seg helt rart så "klikker" han og skal ha det til att det er meg det er noe galt med. Vill jo bare hjelpe han og synes ikke det er noe hyggelig å bli beskyldt for ting jeg aldri kunne funnet på å gjort. Må legge til att dette skjedde i en periode på noen uker etter han flytta ut fra meg. Jeg vet han drakk mye sprit for å takle bruddet. Og tenker att dette utløste psykosen. Vet jo ikke att det var det han hadde men oppførselen hans tydet att det var det. Han har ikke hatt flere sånne tillfeller nå etterpå så vidt jeg vet men er jo redd for att det kan skje om han ikke får hjelp. Vanskelig å vite hva jeg skal gjøre

Jeg synes ikke det høres ok ut i det hele tatt. Hvordan har han vært tidligere, har han hatt psykiske problemer før? Jeg tror faktisk jeg ville ringt hans fastlege for å meddele min bekymring. 

Skrevet

Jeg synes ikke det høres ok ut i det hele tatt. Hvordan har han vært tidligere, har han hatt psykiske problemer før? Jeg tror faktisk jeg ville ringt hans fastlege for å meddele min bekymring.

Han har slitt med angst og depresjon noen år.. Men aldri vært på denne måten. Han får til og med familien sin til å tro på att det han sier jeg har sagt og gjort faktisk har skjedd så er ikke noe hjelp å hente der(skjønner jo det litt siden de ikke var der å opplevde galskapen) Er redd for å bli stempla som en gal ex som prøver å ødelegge for han og barnet hvis jeg kontakter lege så lenge etterpå. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føles bare ut som ett fælt mareritt dette

Skrevet

Han har slitt med angst og depresjon noen år.. Men aldri vært på denne måten. Han får til og med familien sin til å tro på att det han sier jeg har sagt og gjort faktisk har skjedd så er ikke noe hjelp å hente der(skjønner jo det litt siden de ikke var der å opplevde galskapen) Er redd for å bli stempla som en gal ex som prøver å ødelegge for han og barnet hvis jeg kontakter lege så lenge etterpå. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Føles bare ut som ett fælt mareritt dette

Hvor lenge er dette siden? Rådet om å kontakte legen skrev jeg fordi jeg tolket deg slik at han fortsatt var psykotisk i perioder. Jeg mener helt klart at han fortsatt trenger hjelp, men jeg tror ikke han kommer til å oppsøke noen form for behandling. 

Det eneste du kan gjøre er egentlig å holde noe avstand, være standhaftig på kravene dine om at han må oppsøke hjelp før du firer på dine. Lei sak, føler med deg.

Skrevet

Hvor lenge er dette siden? Rådet om å kontakte legen skrev jeg fordi jeg tolket deg slik at han fortsatt var psykotisk i perioder. Jeg mener helt klart at han fortsatt trenger hjelp, men jeg tror ikke han kommer til å oppsøke noen form for behandling.

Det eneste du kan gjøre er egentlig å holde noe avstand, være standhaftig på kravene dine om at han må oppsøke hjelp før du firer på dine. Lei sak, føler med deg.

Det skjedde i november... Så hadde jeg ikke noe kontakt med han etter det før datteren vår ble født(januar) tror ikke han er psykotisk lenger men det sliter veldig på meg når han nekter å tro meg når jeg sier att de og de tingene har jeg aldri gjort! Er nesten til å bli gal av.. Har lest litt om akutte psykoser nå å bli bare enda mer sikker på att det var det han hadde. Men ser ut til att der er nyttesløst å rette på han om hva som egentlig skjedde.

Skrevet

Han er ikke ditt ansvar.

Men det med å vite at han aldri kommer til å forandre seg - det kan man bare ikke. Det blir bare spekulasjoner.

Det er heller ingen som har skrevet at de VET det.

Men jeg har skrevet, på bakgrunn av 30 års erfaring i psykiatrien, at det er svært lite sannsynlig.

Skrevet

Kan du ikke søke hjelp for situasjonen du er i? Hvis du forteller til fastlegen hvordan det er, er nok han/hun pliktet til å hjelpe deg på et vis. Så kan du ta det derfra...

Han er ikke ditt ansvar.

Men det med å vite at han aldri kommer til å forandre seg - det kan man bare ikke. Det blir bare spekulasjoner.

Han er ikke mitt ansvar nei. Men han er pappaen til babyen min så jeg synes jo det er utrolig trist att det har blitt sånn her. Hadde vi ikke hatt barn sammen kunne jeg bare kutta han helt ut av livet mitt. Skrev her for å høre om det er vanlig att den som har hatt psykose selv kan se det etter ei stund men det ser ikke sånn ut. Er helt låst situasjonen sånn den er nå hvor han på ingen måte er åpen for att det ikke var sånn han opplevde det. Han mener jo det er meg det er noe feil med når jeg ikke kan innrømme å ha gjort ditt og datt som han er sikker på skjedde

Skrevet

jeg har hatt psykose og jeg ser det i ettertid. jeg trodde bla bestevenninna mi skulle stjele alle pengene mine og drepe meg. tror ikke det nå lenger

Skrevet

jeg har hatt psykose og jeg ser det i ettertid. jeg trodde bla bestevenninna mi skulle stjele alle pengene mine og drepe meg. tror ikke det nå lenger

Hvordan forsto du det? Greia er att de tingene han tror er ikke så urealistiske om du skjønner.. Han har jo ikke sett ting som er enkelt å se i ettertid ikke er mulig. Han har blant annet innbilt seg att jeg sa masse helt grusomme ting om stefaren hans. Mens i virkeligheten sa jeg bare att jeg ikke ville att han skulle male barnerommet da det var slutt mellom oss. og masse andre ting han tror jeg har sagt og gjort. Når han var psykotisk gikk det ikke å få ordentlig kontakt med han, han var sint og sa så utrolig mye rare svar som ikke passa til det jeg faktisk sa. Vanskelig å forklare

Skrevet

jeg tror ikke på noe av det i psykosen lenger. men noen ting er vanskelig å vite om var virkelig eller ikke. f.eks fikk jeg en sms om at jeg måtte legge igjen skoene mine på flyplassen. jeg forsto i ettertid ikke grunnen til det. konfronterte han som skrev smsen og han skjønte ingenting. sjekket telefonen og fant ut at det aldri var noen sms som sa jeg skulle legge igjen skoene mine. men pga den vrangforestillingen mistet jeg alle skoene mine på flyplassen i utlandet

Skrevet

Ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...