AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 En jeg dater skal begynne å jobbe på legekontoret jeg hadde fastlege da jeg var yngre. I journalen min står det sannsynligvis mye fra ungdomsårene som jeg ikke vil han skal vite. Ja, jeg vet han ikke har lov til å gå inn på journalen min uten videre, men det kan skje. Og sett at jeg blir syk og han tilbyr seg å skrive ut resept på noe? Det virker bare rart hvis jeg sier nei. Kan jeg derfor spørre han som står oppført som "eier" av kontoret om å sperre eller slette journalen min? Anonymous poster hash: 0b920...7a6 0 Siter
Madelenemie Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Hei! Ja de kan sperres for innsyn, også etter din død, men da må du aktivt gå inn for det. Jeg har sjekket dette, da jeg trenger tilgang til visse journaler, 0 Siter
hu_derre_der Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Hei! Hva med å ta dette opp med legen din, og høre hva han sier? Jeg har hørt at dersom helsepersoner, som ikke har noe rett, må skrive i protokollen før de logger seg inn på en pasients journal. Dette har jeg hørt er fordi det skal sikres bedre at helsespersonell "sniker" i andres privatliv, selv om de jobber på en plass hvor de plutselig kan møte på f.eks: naboen, eksen, venninna....etc. Skjønner problemstillinga di. Men, hør som sagt med legen din. Og nei, man kan faktisk aldri være sikker i dagens samfunn. Folk har en tendens til å snoke i andres saker, selv om de ikke burde. Men, mener at denne regelen om å logge inn med initialer kom fordi nettopp dette skulle forhindres. Så det vil si at alle som skal inn på din journal må gi seg til kjenne. 0 Siter
påskelilje Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Jeg hadde liknende dilemma for noen år siden, da niesen min begynte å jobbe på legesenteret vårt. Jeg snakket med fastlegen min, og vi ble enige om å sperre for innsyn enkelte av journalpostene på både meg, mannen min og det ene barnet vårt. Altså ikke en totalsperre, men for de temaene jeg ikke ønsket at hun skulle ha kjennskap til. Snakk med fastlegen din du :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.