AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Hei. Jeg har brukt sobril i fem måneder 20mg per dag den siste måneden. De første 4 mnd brukte jeg 15mg daglig. Hvordan bør jeg seponere for å unngå ubehag? Jeg har mye angst, og jeg har egentlig ikke lyst til å seponere, men jeg vil ikke bli mer avhengig enn jeg er. Må man gradvis trappe ned fra 20mg daglig eller kan jeg bråslutte? Hvor avhengig er kroppen min blitt av denne dosen? Kan hjernen min ha tatt skade, og vil den isåfall heles med tiden? Mvh jente28 Anonymous poster hash: ac10c...903 0 Siter
Gjest Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Hei. Jeg har brukt sobril i fem måneder 20mg per dag den siste måneden. De første 4 mnd brukte jeg 15mg daglig. Hvordan bør jeg seponere for å unngå ubehag? Jeg har mye angst, og jeg har egentlig ikke lyst til å seponere, men jeg vil ikke bli mer avhengig enn jeg er. Må man gradvis trappe ned fra 20mg daglig eller kan jeg bråslutte? Hvor avhengig er kroppen min blitt av denne dosen? Kan hjernen min ha tatt skade, og vil den isåfall heles med tiden? Mvh jente28 Anonymous poster hash: ac10c...903 Jeg bråsluttet etter å ha brukt den i mange år. Det jeg merket var at jeg ikke lenger hadde noe som jeg prøvde å holde meg oppegående med så det endet med sykemelding. Ellers kan jeg ikke huske at jeg merket noe ubehag med å stoppe så brått. Men der er vi alle forskjellige, så det kan nok være lurest å trappe forsiktig ned. Jeg har begynt å bruke sobril igjen, men ikke slik som før. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Gikk du på store doser da du bråsluttet? Følte du deg veldig avhengig? Anonymous poster hash: ac10c...903 0 Siter
frost89 Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Jeg bråsluttet etter å ha brukt den i mange år. Det jeg merket var at jeg ikke lenger hadde noe som jeg prøvde å holde meg oppegående med så det endet med sykemelding. Ellers kan jeg ikke huske at jeg merket noe ubehag med å stoppe så brått. Men der er vi alle forskjellige, så det kan nok være lurest å trappe forsiktig ned. Jeg har begynt å bruke sobril igjen, men ikke slik som før. Glemte å sitere. Gikk du på store doser da du bråsluttet? Følte du deg veldig avhengig? 0 Siter
Gjest Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Glemte å sitere. Gikk du på store doser da du bråsluttet? Følte du deg veldig avhengig? Jeg følte meg psykisk avhengig. Jeg gikk fast på 10 mg, men på slutten aner jeg ikke hvor mye jeg brukte. Det var i hvertfall alt for mye. Da våknet jeg opp og lurte på hva jeg holdt på med. Det var ikke så viktig å holde det gående på jobb at jeg nærmest ruset meg for å klare det. Det ble brått slutt og jeg rørte ikke en sobril på flere år. Jeg var psykisk avhengig, men aldri fysisk. Men det største problemet jeg opplevde var effekten reduseres etter lang tids bruk, så jeg måtte opp i høyere doser for å få samme effekt. 0 Siter
frost89 Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Jeg følte meg psykisk avhengig. Jeg gikk fast på 10 mg, men på slutten aner jeg ikke hvor mye jeg brukte. Det var i hvertfall alt for mye. Da våknet jeg opp og lurte på hva jeg holdt på med. Det var ikke så viktig å holde det gående på jobb at jeg nærmest ruset meg for å klare det. Det ble brått slutt og jeg rørte ikke en sobril på flere år. Jeg var psykisk avhengig, men aldri fysisk. Men det største problemet jeg opplevde var effekten reduseres etter lang tids bruk, så jeg måtte opp i høyere doser for å få samme effekt. Takk for svar! Brukte du flere doser om dagen på slutten eller brukte du én stor dose om dagen? Jeg føler meg også psykisk avhengig, og det bekymrer meg. Men så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal klare meg uten heller. Syntes du det var grusomt å slutte? Hvordan opplevde du de første dagene uten? 0 Siter
Gjest Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Takk for svar! Brukte du flere doser om dagen på slutten eller brukte du én stor dose om dagen? Jeg føler meg også psykisk avhengig, og det bekymrer meg. Men så skjønner jeg ikke helt hvordan jeg skal klare meg uten heller. Syntes du det var grusomt å slutte? Hvordan opplevde du de første dagene uten? Jeg var veldig deprimert og ville bare gråte på jobb. Tok en sobril for å prøve å få kontroll over meg selv så ingen kunne se noe. Så gikk det en stund og jeg klarte ikke å få kontroll på meg selv. Da tok jeg en til. Slik holdt jeg det gående hele dagen på jobb og måtte i tillegg stadig inn på toalettet for å tørke tårer. Det var grusomt. Når jeg tenker på det i ettertid så ser jeg at jeg ikke hadde noe på jobb å gjøre når jeg var så langt nede. Og jobben var heller ikke så mye verdt at jeg ville risikerte å bli pilleavhengig. Men som sagt så hadde jeg ingen fysisk ubehag når jeg sluttet så brått. Jeg ble jo sykemeldt, og fikk hentet meg inn igjen. Begynte i ny jobb og har aldri hatt fravær der på grunn av psyken. Du må bare våge å kutte ut. Sobril er ikke noe som bør tas fast over lengre tid. Bruker du noe annet for angsten? 0 Siter
frost89 Skrevet 5. april 2014 Skrevet 5. april 2014 Jeg var veldig deprimert og ville bare gråte på jobb. Tok en sobril for å prøve å få kontroll over meg selv så ingen kunne se noe. Så gikk det en stund og jeg klarte ikke å få kontroll på meg selv. Da tok jeg en til. Slik holdt jeg det gående hele dagen på jobb og måtte i tillegg stadig inn på toalettet for å tørke tårer. Det var grusomt. Når jeg tenker på det i ettertid så ser jeg at jeg ikke hadde noe på jobb å gjøre når jeg var så langt nede. Og jobben var heller ikke så mye verdt at jeg ville risikerte å bli pilleavhengig. Men som sagt så hadde jeg ingen fysisk ubehag når jeg sluttet så brått. Jeg ble jo sykemeldt, og fikk hentet meg inn igjen. Begynte i ny jobb og har aldri hatt fravær der på grunn av psyken. Du må bare våge å kutte ut. Sobril er ikke noe som bør tas fast over lengre tid. Bruker du noe annet for angsten? Hmm, jeg er ikke så redd for fysisk ubehag, det er psykisk ubehag som mer angst jeg frykter. Og de andre tingene som står nevnt i pakningsvedlegget som man kan oppleve når man seponerer brått.. Jeg går på antidepressiva, men jeg føler ikke at de funker optimalt. Jeg skal høre med psykiater om jeg bør øke den før jeg seponerer sobril. Men jeg liker å få flere input, for det virker som leger og psykiatere alle mener forskjellig når det kommer til å seponere benzoer. I og med at Nhd er ekspert hadde det vært fint å høre hans mening om saken.. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Det er flere måter å gjøre dette på, og det går bra uansett. Den mest nærliggende er kanskje å ta 10 mg i 2-3 uker for så å slutte helt. Din hjerne er helt uskadd :-) 0 Siter
Gjest Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Hmm, jeg er ikke så redd for fysisk ubehag, det er psykisk ubehag som mer angst jeg frykter. Og de andre tingene som står nevnt i pakningsvedlegget som man kan oppleve når man seponerer brått.. Jeg går på antidepressiva, men jeg føler ikke at de funker optimalt. Jeg skal høre med psykiater om jeg bør øke den før jeg seponerer sobril. Men jeg liker å få flere input, for det virker som leger og psykiatere alle mener forskjellig når det kommer til å seponere benzoer. I og med at Nhd er ekspert hadde det vært fint å høre hans mening om saken.. Jeg var ikke god når jeg sluttet og hadde derfor psykisk ubehag. Kan ikke huske det ble verre når jeg sluttet uten om at jeg ikke lenger hadde den å støtte meg til. Jeg ble sykemeldt og fikk ro til å ta meg inn igjen og ble gradvis bedre. Nå ser jeg du har fått svar fra nhd. Følg rådet der og det vil helt sikkert gå bra. Hopp i det. Og lykke til. 0 Siter
frost89 Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Det er flere måter å gjøre dette på, og det går bra uansett. Den mest nærliggende er kanskje å ta 10 mg i 2-3 uker for så å slutte helt. Din hjerne er helt uskadd :-) Tusen takk for svar. Jeg glemte å spørre om en ting. Min psykolog (og jeg for den saks skyld) mener at sobril kan være lur å ha som en "kriseløsning" , og kanskje maks 1-2 ganger i uka. Må jeg da seponere gradvis først som du sier, eller kan jeg f.eks ta den først annenhver dag i en liten periode og så etterhvert ta den mindre og mindre og kun ved behov? Eller vil det være skadelig å ta den annenhver dag nå når hjernen min er vant til at jeg tar den hver dag? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Ikke gjør det mer kompisert enn det er. Følg mitt forslag, eller bare slutt og gå over på "kriseløsningen" direkte. Det er ett fett. Uansett er du ikke på doser der vi snakker om at det er skadelig. Du skal slutte fordi a) Angsttrening ikke virker når en er på benzo. Et vedvarende forbruk lett fører til økende doser på sikt. 0 Siter
frost89 Skrevet 6. april 2014 Skrevet 6. april 2014 Ikke gjør det mer kompisert enn det er. Følg mitt forslag, eller bare slutt og gå over på "kriseløsningen" direkte. Det er ett fett. Uansett er du ikke på doser der vi snakker om at det er skadelig. Du skal slutte fordi a) Angsttrening ikke virker når en er på benzo. Et vedvarende forbruk lett fører til økende doser på sikt. Tusen takk, det hørtes klokt ut. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.