Gå til innhold

NHD: Dosering av Zeldox

Anbefalte innlegg

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

NHD - Hvordan ville du dosert Zeldox som tillegg til SSRI (som bare gir middels effekt alene) ? Begynte for to dager siden med 20mg om kvelden. Merker ikke så veldig mye forskjell, muligens noe mer avslappet om natten. Er dette noe som bygger seg opp over tid som SSRI gjør?

Diagnoser: GAD og SAD (mye "kverning" av tanker og bekymringer).

Endret av YoplaitDouble
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har aldri gitt Zeldox på disse indikasjoner, så jeg har liten erfaring.

Jeg ville prøvd ut 40 mg.

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg har aldri gitt Zeldox på disse indikasjoner, så jeg har liten erfaring.

Jeg ville prøvd ut 40 mg.

Kunne jeg spurt om hvorfor?

Jeg ba legen om vi kunne legge til noe, og etter mye tenking nevner han Seroquel. Når han da først var inne på den typen medisin, ba jeg om Zeldox i stedet, da jeg har hørt mye bra om den fra enkelte her inne. Er det ikke vanlig at slike medisiner brukes til å forsterke SSRI da? Du skriver selv i en gammel tråd at en liten dose antipsykotika kan være utmerket som tillegg ved SAD.

Endret av YoplaitDouble
Skrevet

1. Zeldox ligger ikke i de øverste AP-skuffene mine.

2. Ap som er lite dempende og har lite bivirkninger med vektøkning er også de som demper angst dårligst og som ikke sjelden forsterker angst.

YoplaitDouble
Skrevet

1. Zeldox ligger ikke i de øverste AP-skuffene mine.

2. Ap som er lite dempende og har lite bivirkninger med vektøkning er også de som demper angst dårligst og som ikke sjelden forsterker angst.

Takk for forklaringen  :)

Da har kanskje legen vært litt kjap eller uvitende når han skrev det ut. Er det etter din mening lite sannsynlig at dette vil hjelpe meg, og bare å avslutte behandlingen med dette, eller er det en mulighet for at det kan fungere?

Skrevet

Det vil jeg ikke ha noen mening om :-)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for forklaringen  :)

Da har kanskje legen vært litt kjap eller uvitende når han skrev det ut. Er det etter din mening lite sannsynlig at dette vil hjelpe meg, og bare å avslutte behandlingen med dette, eller er det en mulighet for at det kan fungere?

Eller har du vært litt for insisterende? 

Anonymous poster hash: ccf37...fb7

Skrevet

Jeg kan bare snakke for mitt tilfelle, men legen min (psykiater) sa følgende:

"Jeg har god erfaring med bruk av 2 AP for OCD. Disse to er risperidon og ziprasidon" (=Risperdal og Zeldox).

Jeg fikk frem til neste time til å vurdere hvilket jeg ville ha (og om jeg ville ha noen av de i det hele tatt, prøvde for øvrig ut Buspiron i denne tiden, selv om legen sa at bare 3 av 10 får noe særlig effekt av det). Jeg syntes, gitt vektøkningen fra Remeron og "hyggeligere" bivirkningliste, at Zeldox virket som det beste alternativet (selv om jeg ble redd for hjertebivirkningene).

Men nå er det vel ikke slik at "angst er angst" - og noe som virker for meg trenger slett ikke virke for deg. Jeg har forstått at Zeldox (og Abilify) er to av de minst dempende AP, og kanskje effekten på angst kan være dårligere enn f.eks Seroquel (som jeg virkelig ikke kunne fordra, men det er en annen sak).

Jeg håper at legen din har tatt en vurdering av hva du trenger, og ikke at min situasjon og hva som har hjulpet meg skal være retningsangivende for hva du forsøker.

Bare dagens lille "disclaimer" fra meg :)

YoplaitDouble
Skrevet (endret)

Jeg kan bare snakke for mitt tilfelle, men legen min (psykiater) sa følgende:

"Jeg har god erfaring med bruk av 2 AP for OCD. Disse to er risperidon og ziprasidon" (=Risperdal og Zeldox).

Jeg fikk frem til neste time til å vurdere hvilket jeg ville ha (og om jeg ville ha noen av de i det hele tatt, prøvde for øvrig ut Buspiron i denne tiden, selv om legen sa at bare 3 av 10 får noe særlig effekt av det). Jeg syntes, gitt vektøkningen fra Remeron og "hyggeligere" bivirkningliste, at Zeldox virket som det beste alternativet (selv om jeg ble redd for hjertebivirkningene).

Men nå er det vel ikke slik at "angst er angst" - og noe som virker for meg trenger slett ikke virke for deg. Jeg har forstått at Zeldox (og Abilify) er to av de minst dempende AP, og kanskje effekten på angst kan være dårligere enn f.eks Seroquel (som jeg virkelig ikke kunne fordra, men det er en annen sak).

Jeg håper at legen din har tatt en vurdering av hva du trenger, og ikke at min situasjon og hva som har hjulpet meg skal være retningsangivende for hva du forsøker.

Bare dagens lille "disclaimer" fra meg :)

Takk for god forklaring  :)

Jeg gir meg allerede nå. Nå har jeg bare blitt verre, og føler meg kunstig nedstemt/umotivert og er litt shaky. Og så ble det plutselig "ekkelt" å skulle snakke med folk på jobben, samtidig som jeg følte at ting var blitt "kleint". Dette var ikke noen medisin for meg, selv om det begynte greit. Da er det bare å vente på at det har gått en halvveringstid eller to til, så regner jeg med å være kvitt dette. Jeg merker jeg får litt vondt i meg av å tenke på hva slags medisin dette egentlig er. Jeg får heller øke på med mer Tolvon og smøre meg med tålmodighet til Brintellix blir mulig å få tak i her hjemme... Jeg tror jeg holder meg til antidepressiva. Det er egentlig ganske snille medisiner sammenlignet med bivirkningene til en del annet  ;)

Endret av YoplaitDouble

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...