stjernestøv Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Ville du anbefalt innleggelse for en gutt med asperger som har tvangstanker som overtar hverdagen? Han er urolig og sier ting høyt...repeterer setninger. Klapper i hendene og vifter med dem, kan gå frem og tilbake og rundt i ring. Skulle ønske psykiatrien kunne se med egne øyne hvordan ting er, eller tror du han klarer å ta seg sammen? Han har nå økt fluoxetin til 40 mg og vi håper det hjelper, men det kan vel ta en stund før de virker? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Jeg har "aldri" sett at innleggelse av aspergere har hatt noen nytteverdi ut over kompetent poliklinisk behandling. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. april 2014 Forfatter Skrevet 7. april 2014 Jeg har "aldri" sett at innleggelse av aspergere har hatt noen nytteverdi ut over kompetent poliklinisk behandling. Ok. Kompetent ja..... 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Ville du anbefalt innleggelse for en gutt med asperger som har tvangstanker som overtar hverdagen? Han er urolig og sier ting høyt...repeterer setninger. Klapper i hendene og vifter med dem, kan gå frem og tilbake og rundt i ring. Skulle ønske psykiatrien kunne se med egne øyne hvordan ting er, eller tror du han klarer å ta seg sammen? Han har nå økt fluoxetin til 40 mg og vi håper det hjelper, men det kan vel ta en stund før de virker? Hei! Håper han får det bedre snart. Nå er erfaringene med ssri til mennesker med autisme ikke bare bra.http://psyknyheter.wordpress.com/2013/09/16/frarader-ssrier-til-barn-med-autisme-cochrane/ Jeg vet flere som er blitt dårlige/ og opplevd forverring Men kanskje er det fordi man ikke skiller feks angst fra konkret engstelse, eller uro, fra naturlig uro som følge av stress sensitivitet og ofte mye masing fra pårørende. Stressreduksjon er ofte det virksomme, alene, for oss som bare har autisme. Det er ikke lett å få til, jeg klarer det for meg og mine, men som far sier, han hadde ikke klart det uten meg, da det er umulig for han at en gjentatt setning, og mildt press, kan bli til at hele alarmsystemet i kroppen begynner. Flinke fagfolk på autisme, vil vite sånt, som. Puste, ikke mange ord, pause, fred og ro, hvile, bestemme selv, forstå ordene før neste setning, og uten mas. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. april 2014 Forfatter Skrevet 7. april 2014 Hei! Håper han får det bedre snart. Nå er erfaringene med ssri til mennesker med autisme ikke bare bra.http://psyknyheter.wordpress.com/2013/09/16/frarader-ssrier-til-barn-med-autisme-cochrane/ Jeg vet flere som er blitt dårlige/ og opplevd forverring Men kanskje er det fordi man ikke skiller feks angst fra konkret engstelse, eller uro, fra naturlig uro som følge av stress sensitivitet og ofte mye masing fra pårørende. Stressreduksjon er ofte det virksomme, alene, for oss som bare har autisme. Det er ikke lett å få til, jeg klarer det for meg og mine, men som far sier, han hadde ikke klart det uten meg, da det er umulig for han at en gjentatt setning, og mildt press, kan bli til at hele alarmsystemet i kroppen begynner. Flinke fagfolk på autisme, vil vite sånt, som. Puste, ikke mange ord, pause, fred og ro, hvile, bestemme selv, forstå ordene før neste setning, og uten mas. Takk, det håper jeg og. Men hvis ikke han kan bruke fluoksetin for tvangstankene, hva da? En psykiater mente tvangstankene kunne ha sammenheng med asperger? Er det mange med asperger som har tvangstanker? Her finnes ikke fagfolk på autisme, han liker ikke mas det er sikkert. Liker bare å mase selv , men det er vel ikke mas? Det er vel hans måte å takle ting på. Virker som alt er stress for tiden, ja han ønsker ro og fred. Men det er jo ikke sånn i den virkelige verden, samfunnet tilpasser seg ikke han. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Takk, det håper jeg og. Men hvis ikke han kan bruke fluoksetin for tvangstankene, hva da? En psykiater mente tvangstankene kunne ha sammenheng med asperger? Er det mange med asperger som har tvangstanker? Her finnes ikke fagfolk på autisme, han liker ikke mas det er sikkert. Liker bare å mase selv , men det er vel ikke mas? Det er vel hans måte å takle ting på. Virker som alt er stress for tiden, ja han ønsker ro og fred. Men det er jo ikke sånn i den virkelige verden, samfunnet tilpasser seg ikke han. Hei! Nei samfunn tilpasser seg ikke han, men du som mor bør tilpasse det og deg, da det kan gjøre han langt bedre og fortere bra. Det som er saken som mange fagfolk uten autisme tror, er at mange med autisme har mange tvangstanker. Men har vi det? Eller har vi ett sett av tanker som av ANDRE lett oppfattes som tvangstanker? Svar: Ja! De fleste "tvangstanker" kan av meg som autist med kommunikasjonsmuligheter, forklares. Og her er vi kanskje inne på, kjernen av hvorfor medisiner som ssri virker mot sin hensikt og til det verre ofte for barn og voksne med autisme. Vi har en medfødt nevrologisk annerledeshet, den kan ikke medisineres fordi det blir som å medinsinere en neger for å være neger eller en døv for sin døvhet. Jeg er ganske sikker på at om din sønn var en uke hos meg ville han vært friskere, bare av den grunn at jeg kjenner inn og utpust, og vet akkurat når noe går for fort. Det er ikke lett for deg som mor. Og i vertfall ikke, om du ikke har autismetrekk. Foreldre med autismetrekk, er en gullgruve for sine autistiske barn. De kan bare trekke pusten og kjenne at "nei nå går det for fort" for så varsomt og fintfølende er det. Egentlig er det tror jeg litt som å være en ekstrem mann, man trenger ikke og takler ikke mas, mange ord, uro, ordkrøller og koseprat:-( Jeg skulle øsnke jeg kunne gjøre noe, håper du finner en løsning, Les mye på nettet så vil du se hvor utrolig mange med autisme som blir fryktelig syke av ssri. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. april 2014 Forfatter Skrevet 7. april 2014 Hei! Nei samfunn tilpasser seg ikke han, men du som mor bør tilpasse det og deg, da det kan gjøre han langt bedre og fortere bra. Det som er saken som mange fagfolk uten autisme tror, er at mange med autisme har mange tvangstanker. Men har vi det? Eller har vi ett sett av tanker som av ANDRE lett oppfattes som tvangstanker? Svar: Ja! De fleste "tvangstanker" kan av meg som autist med kommunikasjonsmuligheter, forklares. Og her er vi kanskje inne på, kjernen av hvorfor medisiner som ssri virker mot sin hensikt og til det verre ofte for barn og voksne med autisme. Vi har en medfødt nevrologisk annerledeshet, den kan ikke medisineres fordi det blir som å medinsinere en neger for å være neger eller en døv for sin døvhet. Jeg er ganske sikker på at om din sønn var en uke hos meg ville han vært friskere, bare av den grunn at jeg kjenner inn og utpust, og vet akkurat når noe går for fort. Det er ikke lett for deg som mor. Og i vertfall ikke, om du ikke har autismetrekk. Foreldre med autismetrekk, er en gullgruve for sine autistiske barn. De kan bare trekke pusten og kjenne at "nei nå går det for fort" for så varsomt og fintfølende er det. Egentlig er det tror jeg litt som å være en ekstrem mann, man trenger ikke og takler ikke mas, mange ord, uro, ordkrøller og koseprat:-( Jeg skulle øsnke jeg kunne gjøre noe, håper du finner en løsning, Les mye på nettet så vil du se hvor utrolig mange med autisme som blir fryktelig syke av ssri. Hm, jeg har gjort mye for å tilpasse meg hele livet hans, har også lest mye for å forstå. Ingen kjenner han bedre enn meg og ingen andre kan roe han enn meg, det har blitt et problem. Han trenger andre folk i livet sitt. Jeg får sende han til deg da en ukes tid så blir alt så mye bedre..... 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. april 2014 Forfatter Skrevet 7. april 2014 Takk :-) Og hva er det akkurat du mener jeg gjør feil mr.nhd? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Hm, jeg har gjort mye for å tilpasse meg hele livet hans, har også lest mye for å forstå. Ingen kjenner han bedre enn meg og ingen andre kan roe han enn meg, det har blitt et problem. Han trenger andre folk i livet sitt. Jeg får sende han til deg da en ukes tid så blir alt så mye bedre..... Hei! JA. Og uten å være overfladisk Ja Jeg vet ikke hvrdan det skal ordnes... Skal tenke,.. du er en god mor, du går ikke til frontalangrep, på råd, men er ydmyk og åpen. ....................................................................................... Du skal vite at jeg tenker mer på deg og han enn du vet.......... At jeg ikke svarer mer, er fordi mitt liv setter mange egne begrensinger for tiden. Jeg har selv et svært sykt barn for tiden, mistet alt hår, mistet pigment, mistet muskelstyrke,...:-(, men at syk, er hengt på knaggen til Rikshospitalet, for henne kan jeg ikke gjøre mer for, og pappa, gjør vel nå, langt mer og mye mer enn meg, han er en så god far, at jeg gleder meg, det er mannen jeg elsket :-) men som ikke elsker meg mer:-) Men jeg elsker han! Jeg har lite overskudd for tiden, mest fordi jeg elsker en som ikke elsker meg mer.:-) 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. april 2014 Forfatter Skrevet 7. april 2014 Hei! JA. Og uten å være overfladisk Ja Jeg vet ikke hvrdan det skal ordnes... Skal tenke,.. du er en god mor, du går ikke til frontalangrep, på råd, men er ydmyk og åpen. ....................................................................................... Du skal vite at jeg tenker mer på deg og han enn du vet.......... At jeg ikke svarer mer, er fordi mitt liv setter mange egne begrensinger for tiden. Jeg har selv et svært sykt barn for tiden, mistet alt hår, mistet pigment, mistet muskelstyrke,...:-(, men at syk, er hengt på knaggen til Rikshospitalet, for henne kan jeg ikke gjøre mer for, og pappa, gjør vel nå, langt mer og mye mer enn meg, han er en så god far, at jeg gleder meg, det er mannen jeg elsket :-) men som ikke elsker meg mer:-) Men jeg elsker han! Jeg har lite overskudd for tiden, mest fordi jeg elsker en som ikke elsker meg mer.:-) Trist å høre om jenta di, håper det vil gå bedre fremover :-) I en sånn situasjon er det best å fokusere på seg og sine. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. april 2014 Skrevet 7. april 2014 Trist å høre om jenta di, håper det vil gå bedre fremover :-) I en sånn situasjon er det best å fokusere på seg og sine. Hei! OK Jeg fokuserer veldig mye på avstandsberegninger Der er min feil... men jeg gjør det fordi jeg skal orke "stå i dette! Far er med henne på sykehus for tiden, jeg føler ikke mer jeg kangjøre nå. Men hva med din sønn, hva kan og bør nav tilrettelegge for han? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7. april 2014 Forfatter Skrevet 7. april 2014 Hei! OK Jeg fokuserer veldig mye på avstandsberegninger Der er min feil... men jeg gjør det fordi jeg skal orke "stå i dette! Far er med henne på sykehus for tiden, jeg føler ikke mer jeg kangjøre nå. Men hva med din sønn, hva kan og bør nav tilrettelegge for han? Godt hun har sin far da. Og bra for deg at nhd er så takknemlig for ting du skriver her, det lønner seg å være takknemlig og det gir en god følelse når man gjør noe godt, ikke sant? Dere er like du og nhd...har noe til felles. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8. april 2014 Forfatter Skrevet 8. april 2014 Er sikker på at nhd også er fylt av gode følelser.......................................................... 0 Siter
slabbedask Skrevet 8. april 2014 Skrevet 8. april 2014 Hei! Håper han får det bedre snart. Nå er erfaringene med ssri til mennesker med autisme ikke bare bra. Gjelder dette også voksne? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8. april 2014 Forfatter Skrevet 8. april 2014 Gjelder dette også voksne? Ja, min sønn er voksen. Er det ikke fint at madelenemie og nhd er så kloke? Bare slutt på medisinen hvis du tar.......... 0 Siter
stjernestøv Skrevet 8. april 2014 Forfatter Skrevet 8. april 2014 Hadde satt pris på om noen kunne slette denne tråden, jeg liker ikke bli ydmyket i all offentlighet! 0 Siter
frosken Skrevet 8. april 2014 Skrevet 8. april 2014 Jeg er ganske sikker på at om din sønn var en uke hos meg ville han vært friskere, bare av den grunn at jeg kjenner inn og utpust, og vet akkurat når noe går for fort. Det er ikke lett for deg som mor. Og i vertfall ikke, om du ikke har autismetrekk. Foreldre med autismetrekk, er en gullgruve for sine autistiske barn. Jeg tror at også foreldre med autisme bør huske at "på seg selv kjenner man ingen andre". Det at du selv har autisme gjør deg ikke nødvendigvis bedre som foreldre til en med asperger i alle sammenhenger. Du har ikke grunnlag for å mene at det er det stjernestøv gjør i forhold til sin sønn ikke er like godt som det du gjør i forhold til dine barn. Nettopp som følge av hennes omsorg, fungerer sønnen svært mye bedre i dag enn hva hjelpeapparatet en gang spådde ville skje. 0 Siter
stjernestøv Skrevet 9. april 2014 Forfatter Skrevet 9. april 2014 Jeg tror at også foreldre med autisme bør huske at "på seg selv kjenner man ingen andre". Det at du selv har autisme gjør deg ikke nødvendigvis bedre som foreldre til en med asperger i alle sammenhenger. Du har ikke grunnlag for å mene at det er det stjernestøv gjør i forhold til sin sønn ikke er like godt som det du gjør i forhold til dine barn. Nettopp som følge av hennes omsorg, fungerer sønnen svært mye bedre i dag enn hva hjelpeapparatet en gang spådde ville skje. Tusen takk for støtten frosken Jeg mener jeg har gjort mitt beste for sønnen min, mere kan man ikke gjøre.... 0 Siter
Solemnity Skrevet 9. april 2014 Skrevet 9. april 2014 Tusen takk for støtten frosken Jeg mener jeg har gjort mitt beste for sønnen min, mere kan man ikke gjøre.... Det er flott at du har jobbet slik for å forstå og for å hjelpe. At du viser interesse og at du bryr deg er en av de viktigste faktorene. Du sier samfunnet ikke tilpasser seg og det er riktig. Det er vel en av grunnene til at vi med autisme sliter med hverdagen. Det er tydelig at sønnen din har mye angst ut i fra oppførselen hans akkurat nå. Jeg skal ikke kommentere på medisinering, for det er veldig individuelt. For meg hjelper SSRI veldig godt, men jeg har selvfølgelig andre tiltak også. Selv om mange med autisme opplever at medisinering forverrer, så er ikke det fasiten for alle. Du sier at sønnen din trenger andre i livet sitt enn deg. Det er ikke sikkert han gjør akkurat nå, mens han fungerer så dårlig. Sosialisering er et overskuddsfenomen for oss med autisme, som du sikkert vet. Han trenger først dempet angst, som sikkert sliter han helt ut. Oversensitiviteten vil dempes. Det er viktig at profesjonelle som jobber med autister er eksepsjonelt gode på kommunikasjon. Jeg forsøkte psykoterapi i en kort periode og funksjonsnivået mitt ble betydelig verre. Ullene forklaringer, masse ord og "følelsesbilder". Kanskje kunne en fast støttekontakt ha avlastet deg litt, men det må da være noen som er tydelige, ikke snakker for mye og helst kan dele sønnen din sine interesser. I England og USA bruker man ofte andre høytfungerende autister som mentorer til de yngre, for inspirasjon, forståelse og dytt i riktig retning. Kan det være noe for dere? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.