Gå til innhold

dø ung pga kostholdet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse og jeg lever på junk food. Jeg prøver skjerpe meg, men klarer det ikke lenge. Går det an å få hjelp fra kommunen til innkjøp av mat slik at uken er planlagt?

Anonymous poster hash: 402d0...450
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det finnes boveiledere og støttekontakter. Kanskje en slik kunne hjelpe deg.

Skrevet

Hvorfor klarer du ikke? Hvorfor er det så vanskelig for bipolare? Hvorfor er livet så mer vanskelig for dere med bipolar sykdom som gør det så mer vanskelig? Livet er ikke enkelt for noen av oss, livet byr på utfordringer for oss alle. Hva skjer med dere? Vi lever, går på jobb, tar oss av barn, sover, lager mat etc. Dagen etterpå gjør vi det samme igjen og prøver å nyte livet så godt vi kan; det er bare sånn det er.

Hilsen en venn av en biopolar som ikke er her lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig fordi jeg hadde en manisk psykose som ødela hjernen min, så jeg fungerer ikke i det daglige lenger. Har blant annet mistet lappen pga det. Det har tyngde inni hjernen som gjør at jeg bare må slappe av meg legge meg ned. Jeg sier ikke at det er vanskelig for ALLE bipolare. De færreste bipolare lever nok på mitt fæle kosthold. Men jeg har spist sånn siden jeg var 15 år, aldri vent meg til å lage middag, bare dratt å kjøpt junk når jeg ble sulten. 

AnonymBruker
Skrevet

dessuten skrev jeg ikke diagnosen min fordi jeg skylder på den, men fordi den kan gi meg rett til hjelp jeg søker.

pådolikveld
Skrevet

Anbefaler deg å gå til fastlegen og få hjelp. Spør om han/hun kan hjelpe deg å sette opp en plan for hva du bør spise/ ikke spise.

Bella Dotte
Skrevet

Anbefaler deg å gå til fastlegen og få hjelp. Spør om han/hun kan hjelpe deg å sette opp en plan for hva du bør spise/ ikke spise.

Er redd det blir bomtur. Skal noe til at legen er ekspert på kosthold. Ernæringsfysiolog kan være en ide, men her er ikke problemet å vite hva man bør spise, men det å få handlet inn matvarer istedenfor junk.

pådolikveld
Skrevet

Ikke undervurder fastlegen. Jeg gikk ned 30% av min kroppsvekt ved hjelp av diett fra fastlegen. og fikk veldig gode råd.

Skrevet

Jeg kan også sette opp en diett for deg. Den består av gulrøtter, vann, torsk, kyllingfilet, epler, ett egg om dagen og Ingers Rugbrød med makrell...

Kanskje jeg kan spe på trygda ved å slå meg opp som kostholdsekspert...

Liker verken egg eller makrell.

Skrevet

Vet ikke hvor du bor trådstarter, men her jeg bor (oslo), så har bydelen tilbud om grønn resept eller noe slikt, dvs att man får oppfølging for livsstilsendringer. Jeg takket nei, jeg liker best å gjøre det på egenhånd, men du kan jo høre om de har noe slikt kommunalt tilbud der du bor.

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor du bor trådstarter, men her jeg bor (oslo), så har bydelen tilbud om grønn resept eller noe slikt, dvs att man får oppfølging for livsstilsendringer. Jeg takket nei, jeg liker best å gjøre det på egenhånd, men du kan jo høre om de har noe slikt kommunalt tilbud der du bor.

så bra… jeg bor i oslo….

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar lidelse og jeg lever på junk food. Jeg prøver skjerpe meg, men klarer det ikke lenge. Går det an å få hjelp fra kommunen til innkjøp av mat slik at uken er planlagt?

Jeg kjenner en ung dame på 20 som også er bipolar, hun er svært overvektig og lever som deg av junkfood. Det sier seg selv at man blir overvektig når man hiver i seg 6000 kalorier om dagen... for det blir fort mye kalorier når man bruker cola som tørstedrikk, hiver i seg smågodt og potetgull hver dag, har alltid en kjekspakke i kjøkkenskuffen, og velger fritert mat som middag. Jeg tror årsaken til at hun spiser slik mat er at hun bruker det som en slags selvmedisinering.... det er liksom "trøstemat" om du skjønner... og man blir avhengig av slik mat, fett og sukker, ikke bra... Når kroppen er vant til slikt som drivstoff så vil den hungre etter mer.... og mettheten varer ikke lenge. 

Det tar noen dager å omstille seg til vanlig mat, man må rett og slett avvenne kroppen fra sukker.

Første steg må være å kutte ut sukkerholdig drikke. 

Er man svært avhengig av cola - prøv å bytte til sukkerfri cola i starten (selv om dette ikke er å anbefale)... 

evnt. om det er koffeinet man liker, drikk kaffe og spis en bit mørk sjokolade eller en liten sukkerbit til for å få det lille søtkicket uten for mange kalorier. Fyll en flaske med vann som du drikker av, fyll den på flere ganger om dagen, pass på å drikke et par liter om dagen. Tørste kan forveksles med sult og søtsug.

Spis regelmessig hver 3. time - små måltider, så du ikke rekker å bli kjempesulten, da er det lett å få lyst på noe usunt. 

Mosjoner.... det gir endorfiner, kroppens gladhormoner, og det forbrenner kalorier. Det er hardt i starten, men slit deg gjennom hver økt og tenk at dette er bra for deg!" 

Og aldri - aldri gi opp!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Anonymous poster hash: e4c7b...ee9

Skrevet

Jeg kan virkelig anbefale kaffe når søtsuget melder seg, kaffen gjør for min del at søtsuget forsvinner helt, dessuten setter det i gang fordøyelsen.. og har (på meg) en slankende effekt.
Også er det viktig å spise mye frukt og grønnsaker, spiser du sunt føler du deg mye bedre!
Kutt opp grønnsaker og frukt som du liker så blir det mer fristende og enklere å få i seg, evnt. kan du jo lage smoothie? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan virkelig anbefale kaffe når søtsuget melder seg, kaffen gjør for min del at søtsuget forsvinner helt, dessuten setter det i gang fordøyelsen.. og har (på meg) en slankende effekt.

Også er det viktig å spise mye frukt og grønnsaker, spiser du sunt føler du deg mye bedre!

Kutt opp grønnsaker og frukt som du liker så blir det mer fristende og enklere å få i seg, evnt. kan du jo lage smoothie? 

Ikke hos meg, jeg MÅ ha sjokolade til kaffen :) Men prøver å velge 70 % kakaoinnhold og ikke melkesjokolade.... og begrense meg til to biter. 

Jeg leste et tips en gang at man burde pusse tennene og skylle med munnskyllevann med sterk smak, da ville man få en smak i munne som gjør at alt smaker ekkelt... cola f.eks. blir helt forferdelig med mentolsmak i munnen :) 

Anonymous poster hash: e4c7b...ee9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...