Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos psykologen min i dag og jeg nevnte mitt sterke forhold til trær og at jeg føler at jeg kommuniserer med dem. Han lyttet og tok det svært alvorlig. Han foreslo at trærne er et symbol på mennesker for meg. Hvorfor står jeg under et stort tre med tykk stamme og tykke grener selv uten blader og føler meg trygg og ivaretatt? Jo, mente han, det er fordi jeg har en lengsel etter det trygge, forutsigbare, solide og vise. Kanskje en vis, gammel mann som kan veilede meg? Jeg sa jeg aldri er redd når jeg er inni en skog, da hadde jeg vel løpt skrikende ut, og da mente han at det var som jeg var inne i et kjøpesenter hvor var masse folk. Da setter man ofte på seg skylapper for å ikke bli helt spør av alle inntrykkene. Han ba meg gå hjem å skrive for å komme til bunns i det.

Min redsel for andre trær fortrinnsvis de som står for seg selv og har slanke stammer og lange tynne grener står kanskje for de menneskene jeg føler er "ute etter meg", de jeg frykter og føler vil ta noe fra meg.

Han sa at jeg lever metaforisk og at det var psykosemateriale.

Senere i dag var jeg hos psykiateren min og han ble også meget interesert. Han sa han hadde hørt om det før, men at det er såpass sjeldent at det selvfølgelig ikke er gjort noe studie rundt det. Han forstår det ikke men aksepterer at det for noen er sånn. Han nevnte at jeg kanskje føler den fysiske auraen eller kraften fra et tre. Det var han åpen for. Han mente jeg skulle begynne å snakke med trærne og sette dem på plass a la hei på deg, du er bare et tre og jeg er et menneske. Pass deg for jeg kjenner en med motorsag. Da han sa det siste lo jeg så jeg holdt på å ramle av stolen. Han sa også at han mente dette var almengyldig. Se på de forholdene du har rundt deg. Hvilke mennesker er det som behandler deg på en måte du ikke bør akseptere. Også han ville se meg så fort som mulig for dette synes han er spennende.

Så nå føler jeg meg godt ivaretatt. Jeg skal komme til bunns i dette.

Er det ikke flott? Kanskje det er flere her inne som lever i en eneste stor metafor, kanskje alle? Hva vet jeg. Jeg vet bare at jeg har et godt stykke arbeid foran meg.

Skrevet

Bare du vet at kommunikasjonen av trær er bare i ditt hodet. Treet vet ingenting om det. Det er en-veis. Trist?

Skrevet

Bare du vet at kommunikasjonen av trær er bare i ditt hodet. Treet vet ingenting om det. Det er en-veis. Trist?

Ja, trist. Jeg vil jo helst at forholdet til det gode treet er to-veis. Jeg klarer ikke helt å forstå at trærne og jeg ikke kommuniserer.

AnonymBruker
Skrevet

HalvtomtGlass, on 10 Apr 2014 - 00:28, said:

Metaforer, ja. Det kjenner jeg til.

Ang. de tolkningene som ble gjort, så høres jo det ut som en slags "drømmetydning". Jeg tviler på om en ekstern person kan fortelle deg hva dette betyr. Det blir derimot en oppgave du har foran deg. Hva metaforene betyr, og hvordan de oppstår og hele mekanismen. Det finnes egentlig ikke noe fasitsvar, for drømmer betyr faktisk ikke noe som helst - men det er viktig at du selv finner mening i disse metaforene. Det hjelper deg til å få en mer strukturert forhold til dine omgivelser.

Tror ikke jeg har noen "gode" metaforer i livet mitt. Om noen spytter på bakken, så føler jeg at det er en metafor for at de spytter meg i trynet, fordi jeg fortjener å bli spyttet på. Men jeg forstår jo hele mekanismen her, jeg har mindreverdighetsfølelser.

Hvis du leser en bok av hun Arnhild Lauveng, vil du oppdage mye om dette. Hun hadde jo paranoid schizofreni, og alt var metaforer for henne. Men, hun mener at grunnen til at hun ble frisk er at hun lærte seg å tolke disse metaforene, og finne sammenhenger. Hun fikk hjelp av en terapeut som ikke fortalte henne hvem hun var, men hjalp henne til å tolke seg selv. Og nå er hun vel stipendiat i psykologi, tror jeg. Så - håp er det for de som vil.

Takk for godt svar! Jeg lå i går kveld i sengen og "skrev" om både det gode treet og de skremmende trærne. Det ble små historier ut av det. Nye "drømmer". Jeg skal fortsette å skrive til jeg forstår. Forløpig representerer ikke trærne mennesker i det hele tatt. De er fortsatt levende. De gode treet er gavmildt også mot bjørner og katter. De skremmende trærne griper meg fast med de lange, tynne grenene. Anonymous poster hash: a8d10...092

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...