Gå til innhold

Bytte behandler?

Anbefalte innlegg

Gjest gjesteleser
Skrevet (endret)

Jeg har gått til behandling hos DPS siden september. To samtaler med psykolog, etter det bare samtaler med psyk.sykepleier og gruppeterapi. I desember sa jeg fra at jeg ønsket å ta pause fra individualsamtaler, men gjerne fortsette i gruppe. Det var greit sa han, men han ville ta meg inn til individualsamtale ved behov. Han er en av to behandlere(pluss en under videreutdanning som deltar av og til) i gruppa jeg går til. Bakgrunnen for behandling er ptsd etter overgrep, lett depresjon og mye grums med familie/mobbing/tidligere selvskading og spiseforstyrrelser.

Jeg ønsker å bytte til en annen behandler, men vet ikke hva som må til for at man får bytte. Vil ikke begynne prosessen om jeg ikke får bytte, da vil jo han vite at jeg vil bort men må likevel fortsette med ham.

Mitt ønske om å bytte behandler er basert på følgende:

1: enkelt og greit fullstendig mangel på kjemi. Det må være en tillit der om jeg skal kunne åpne meg om vanskelige og skamfulle emner, og jeg må før eller siden komme inn på de emnene for å komme videre.

2:Han er en langsom type som overlater alt til meg i samtaler, knapt stiller spørsmål eller følger opp med kommentarer. Det gjør at samtalen går veldig trått. Når han da kommer med kommentarer sier han ting som får meg til å tenke at han ikke har forstått eller fått med seg noe av det jeg har sagt, han bommer på poenget rett og slett(sånn er han forresten i gruppa også). Jeg trenger å bli utfordret litt for å komme inn på ting jeg kvier meg for å snakke om.

3: Etter to samtaler med meg foreslo han at vi skulle prøve noe nytt de(behandlerne) holdt på å lære seg, noe med Eye movement? Jeg reagerte på at han ville bruke meg til å teste ut behandlingsformer han ikke hadde lært seg helt selv ennå, og at han dro fram dette så tidlig før han egentlig visste noe om meg eller hva jeg sliter med og dermed ikke kunne vite om dette var en behandlingsform som ville passe meg.

Jeg er motivert for behandling og ser forbedring i gruppe, men trenger å ha en jeg har tillit til som jeg kan ta opp ting med som jeg ikke kan dele i gruppen. Er det jeg som bare må ta meg sammen og snakke med ham uansett, eller kan jeg bytte behandler ut fra mangel på kjemi? Jeg vil jo ha mest mulig utbytte av terapien!

Endret av gjesteleser
Skrevet

Syns du har gode argumenter for å bytte behandler. Skriv et ryddig brev til DPS og legg frem ønsket ditt.

EMDR (?), det kan være verdt forsøket, men syns det var for tidlig å foreslå dette etter kun 2 samtaler, uten å først etablere en god terapeutisk relasjon.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes du har meget gode argumenter for behandlerbytte. Før du starter prosessen, anbefaler jeg at du prøver å sjekke ut hva DPS-poliklinikken ellers har å by på av behandlere.

Gjest gjesteleser
Skrevet

Takk for svar! Oppfølgingsspørsmål: er det mest hensiktsmessig at jeg ber om å få bytte til den andre behandleren vi har fast i gruppeterapi?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det kan det være om denne vekker tillit hos deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...