Gå til innhold

på visning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg kunne trengt noen gode råd. Jeg skal på visning snart,, men jeg er litt usikker på hva jeg skal si når jeg får spørsmål om hva jeg gjør for tiden. Jeg går i fulltids behandling pga psyken og har dermed ikke mulighet til å jobbe eller studere. Det er jo mange som er skeptisk til folk som "naver", og da spesielt siden jeg er ung kan det jo virke som om jeg bare er lat eller noe. Jeg vil ikke skremme vedkommende vekk. Jeg har jo stabil økonomi (selv om det er fra nav), jeg fester ikke, er ikke bråkete, osv.

Er det best å være ærlig å si at jeg har anoreksi og går i behandling og at kroppen per i dag ikke takler å jobbe eller studere, men at jeg har fremtids planer osv. Selv om det kan skremme vekk vedkommende? Eller burde jeg bare ta en hvit løgn og si at jeg jobber litt med "det og det" osv?

Hva mener dere?

Anonymous poster hash: db181...13a
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Visning eller date?

Skrevet

Utleier har ikke noe med hva du driver med så lenge han eller hun får pengene sine og de ikke kommer fra kriminell aktivitet! Og da er det en sak for politiet og fremdeles ikke for utleier!  :angry:

Skrevet

Utleier har ikke noe med hva du driver med så lenge han eller hun får pengene sine og de ikke kommer fra kriminell aktivitet! Og da er det en sak for politiet og fremdeles ikke for utleier!  :angry:

Siden utleier kan velge å leie ut til den han vil, så vil hva man driver med ofte kunne ha betydning for om man får leie eller ikke.

Skrevet

Hei! Jeg kunne trengt noen gode råd. Jeg skal på visning snart,, men jeg er litt usikker på hva jeg skal si når jeg får spørsmål om hva jeg gjør for tiden. Jeg går i fulltids behandling pga psyken og har dermed ikke mulighet til å jobbe eller studere. Det er jo mange som er skeptisk til folk som "naver", og da spesielt siden jeg er ung kan det jo virke som om jeg bare er lat eller noe. Jeg vil ikke skremme vedkommende vekk. Jeg har jo stabil økonomi (selv om det er fra nav), jeg fester ikke, er ikke bråkete, osv.

Er det best å være ærlig å si at jeg har anoreksi og går i behandling og at kroppen per i dag ikke takler å jobbe eller studere, men at jeg har fremtids planer osv. Selv om det kan skremme vekk vedkommende? Eller burde jeg bare ta en hvit løgn og si at jeg jobber litt med "det og det" osv?

Hva mener dere?

Jeg ville sett an utleier før jeg bestemte meg for hva jeg sa. Noen utleiere er ganske formelle og ikke så interessert i de som kommer på visning, mens andre gjerne vil danne seg et bilde av personen. Jeg leier ut selv, og spør alltid aktuelle leieboere hva de driver med - blant annet for å få oversikt over om det er sannsynlig at de klarer å betale husleie eller ikke. Hvis du hadde kommet på visning hos meg, så hadde jeg sannsynligvis satt pris på om du var ærlig og kort sa f.eks. at du for tiden bare gikk i behandling for anoreksi. Som utleier ville jeg nok da ha spurt om hvor lenge du var sikret inntekt fremover, da jeg ikke ønsker å komme i en situasjon hvor leietakeren ikke har økonomi til å dekke husleien.

hu_derre_der
Skrevet

Du trenger jo ikke å lyve, men si sannheten på en litt smartere måte.

Jeg sliter med samme greia, når folk spør hva jeg driver med.

Dette gjaldt både før (da jeg skulle leie) og nå (når jeg møter folk ute i samfunnet).

Det som er mest ubehagelig er at jeg ikke liker å lyve, og at jeg er ærlig som person. Derfor synes jeg det kan være vanskelig å ta en "hvit løgn". Men, noen ganger kan jo du si sannheten, men på en smartere måte.

At du ikke har JOBB akkurat nå betyr ikke at du er lat eller bare sitter inne. Ja, du er arbeidsledig pga. sykdommen din, men du "er hjemmeværende akkurat nå!".

Du har vel lyst på jobb etterhvert (når du blir bedre) ?

Hva med å prøve å si at på nåværende tidspunkt har du ingen jobb, men du er på utkikk, og at prioriteten er å gjøre ferdig andre ting først. Går du skole? (Da kan jo du si at en av prioriteringen er det!).

Men, om en utleier velger ut leietageren på bakgrunn av yrke, aktitivet, alder, kjønn..etc, da er det vel ingen god plass å bo? Om du virkelig finner en plass du liker, så synes jeg du burde prøve å være ærlig med utleieren først ETTER en stund.

Jeg fikk det i tips da jeg skulle søke bolig RETT ETTER utflytting fra psyk. ungdomsavdeling.

Det endte med at jeg ble dårlig, ambulansen kom, og de nye utleierne trodde jeg var narkoman og at jeg hadde løyet for dem. I frykt for å miste leiligheten, og behovet for å være ærlig og vise at jeg var til å stole på, skrev jeg et brev til dem hvor jeg fortalte hvordan ting var. I ettertid har disse utleierne blitt noen av de jeg har masse kontakt med. 

Så mitt tips:

"Vær deg selv, men kanskje du ikke trenger å si alt på en gang?".

Skrevet

Hva mener dere?

Hvis jeg var utleier ville jeg selvfølgelig satt størst pris på at du sa det som det var. Det hadde vært mye mer betryggende om jeg visste at du hadde anorexi, var under behandling og hadde planer for fremtiden, enn om du vagt sa at du "jobber litt med ditt og litt med datt"... Sistnevnte hadde definitivt ikke fått leie hos meg, førstnevnte hadde i alle fall stilt sterkere. Lykke til! :)

AnonymBruker?
Skrevet

Det letteste/beste er vel å dra en hvit løgn å si at du studerer eller jobber et eller annent sted. Bare han får inn penger for husleie og du ikke raserer leiligheten er vel han fornnøyd. Mange vil være skeptiske til navere, uansett hvor "gyldig" grunn man har

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...