Gå til innhold

NHD Solian = forhøyet prolaktin = brystkreft?

Anbefalte innlegg

xxløvetannxx
Skrevet

Nå maler jeg sikkert fanden på veggen, men jeg er redd (og litt utenfor psykiatrien).

De siste to-tre dagene har jeg hatt smerter i brystet og kjenner tydelig en relativt stor kul. Har hatt melkesekresjon fra brystene siden jeg startet opp med solian for over tre år siden. Vet at det er en bivirkning, på lik linje med manglende menstruasjon, så jeg har ikke tatt det opp med legen.

Saken er den at jeg har lest at forhøyede prolaktinnivåer knyttes opp mot brystkreft, og da blir jeg skikkelig skremt! Er dette sannsynlig, eller skal jeg slå meg til ro med at det bare er en hoven kjertel eller noe sånt?

AnonymBruker
Skrevet

Har du funnet en realtivt stor kul i brystet så skal du oppsøke lege å få den sjekket!

Anonymous poster hash: 1d4fd...33f
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Den nyeste og beste studien jeg fant vedr hyperprolaktinemi og brystkreft fant ingen forhøyet risiko. Dette er vitenskapen og gruppenivå.

På individnivå er det slik at dersom du er bekymret for en kul i brystet, bør du få dette undersøkt hos fastlegen din.

hu_derre_der
Skrevet

Det skader jo ikke å få en undersøkelse (eventuelt en henvisning) til ultralyd?

Selv har jeg erfart dine plager.

Jeg husker ikke eksakt hvilken medisin jeg fikk (var mot psykisk sykdom), men det begynte plutselig. Ømme bryst, og plutselig piplet det ut med "melk". Selvfølgelig ble jeg engstelig, og som deg googlet jeg det meste jeg kom over på nettet. Ingen av legene jeg kontaktet visste hva det kunne være, da medisinene jeg hadde gått på ikke hadde slik bivirkning.

Men, jeg fikk henvisning til ultralyd og mammografi (just in case!), og det ble tatt prøve av "melken". Det viste seg at det heldigvis ikke var noe galt, og at det mest sannsynlig har sammenheng med hormon og medisin.

Jeg var ikke på noe tidspunkt gravid mens dette pågikk.

Jeg også kunne kjenne ømme "kuler" i brystet, men dette har med melkekjertlene fikk jeg vite. Av en eller annen grunn har prolaktinen nå gått tilbake og jeg har blitt kvitt plagene. Men, jeg hadde det i mange år.

Mest sannynlig var det en medisin jeg hadde fått som utløste forhøyet prolaktin-nivå i kroppen, men ingen lege har bekreftet dette 100%,

stjernestøv
Skrevet

Nå maler jeg sikkert fanden på veggen, men jeg er redd (og litt utenfor psykiatrien).

De siste to-tre dagene har jeg hatt smerter i brystet og kjenner tydelig en relativt stor kul. Har hatt melkesekresjon fra brystene siden jeg startet opp med solian for over tre år siden. Vet at det er en bivirkning, på lik linje med manglende menstruasjon, så jeg har ikke tatt det opp med legen.

Saken er den at jeg har lest at forhøyede prolaktinnivåer knyttes opp mot brystkreft, og da blir jeg skikkelig skremt! Er dette sannsynlig, eller skal jeg slå meg til ro med at det bare er en hoven kjertel eller noe sånt?

Jeg fikk også melk i brystene og uteblitt mens av solian, men ingen sa noe om at det kunne forbindes med brystkreft.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg fikk også melk i brystene og uteblitt mens av solian, men ingen sa noe om at det kunne forbindes med brystkreft.

Det er sannsynligvis fordi det ikke er noen forbindelse :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...