Gå til innhold

Et par spørsmål om Lamictal og BP2.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har nettopp startet med Lamictal, 25mg x 2. Øker dose neste uke. Har hatt litt bivirkninger i forhold til kvalme. Har derimot bare etter en liten uke følt meg bedre og roligere til sinns, men vanskelig å vite hva som er hva.

Har ikke brukt medisiner før.

Jeg har ingen diagnose, sett bort i fra depresjoner i snart et tiår. Depresjonene har vart fra 1 uke og i det meste 4 uker. Ikke suicidal, men tenker tanker som "hvorfor skal jeg leve" og "det er bedre om jeg bare dør" i de mørkeste periodene. Det siste året har jeg merket store humørsvingninger og følt meg "hyper" i gode perioder for så å gå rett i kjelleren. Så en ok, men nedstemt periode, kanskje en liten depresjon, eller hyper igjen før samme regla går om igjen.

Psykiateren min mente jeg kanskje hadde Bipolar type 2 og/eller (?) Rapid cycling. Men slik jeg skjønte det er det ofte vanskelig å skille mellom affektiv lidelse, personlighet og eventuelt en kombinasjon?

1. Hva om det er personligheten min (og problemene mine) som er greia her. Vil Lamictal virke dersom jeg ikke har en bipolar lidelse?

2. I Felleskatalogen står det ingenting om alkohol ifht Lamictal. Det er jo heller ikke et antidepressiva, men antiepilektikum, men jeg har jo ikke epilepsi, så det går ok å drikke litt alkohol? (Har lest tidligere svar, men de gikk mest på antidepressiva syntes jeg enn selve Lamictal).

3. Har lest at Lamictal og alkohol vil gi en sederende effekt. Man kan altså ikke få en "farlig" bivirkning eller noe slikt?

4. Hvor lenge bør man minst stå på legemiddelet (når man har rett dose selvfølgelig) før man evt. trapper ned?

5. Har skjønt at det finnes 4 typer bipolar. Kan noen forklare forskjellene kort og enkelt?

Takk for svar :-)

Endret av hurlum
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Hvor gammel er du, og hvor gammel var du da dette startet? Emosjonelle svingninger i eupf varer sjelden så lenge som en uke og aldri 4 uker.

2. Psykofarmaka generelt: I oppstartfase, i faser med doseendring, i dårlige faser i sykdommen skal en være totalavholdende fra alkohol. I stabile faser kan en prøve seg frem. Første gang 1 alkoholenhet. Om det går bra, kan en neste gang forsøke to. Mer enn tre alkoholenheter per døgn bør en aldri drikke.

3. Det er et dosespørsmål. Se pkt 2.

4. Hvis det gjelder bipolar lidelse, bør en stå på medikamentet frem til den dagen de pårørende sitter rundt sengen din og sørger.

5. Denne er sånn omtrentlig ok:

http://bipolar2.no/bipolare_lidelser.html

Skrevet

Takk for svar.

1. Jeg er 26 år. Depresjonene startet da jeg var 18-19 år, og har vedvart "fast" siden da. Har hatt depresjoner flere ganger i året (kanskje månedtlig) siden da. Men det er først det siste året at humøret har vært veldig svingete, og jeg har følt en ekstrem energi i gode perioder etterfulgt av en depresjon. Depresjonene dette siste året har vart i ca. 1 uke (+-), men generelt et nedstemt stemningsleie. Har ingen i familien som er diagnostisert med BP lidelse. 

Men kan man bli behandlet med Lamictal uten at man har en BP diagnose? At man "bare" har svingninger som kan komme av personligheten min?

Jeg kjenner meg igjen i mange av symptomene på BP 2, men det er også mange ting jeg ikke kjenner igjen, og jeg mener selv at jeg har god innsikt i egen sykdom. Jeg klarer bare ikke å gjøre noe med situasjonen, og klarer ikke helt ta ansvar for mitt eget liv. Eier ikke selvdisiplin. Har ekstreme forventninger til meg selv og andre, og kjører på til jeg treffer veggen og innser at jeg har feilet. Dette skjer gang på gang. Føler meg mislykket i alt i livet, selv om jeg får høre at jeg har jo god utdanning, god og fast jobb, venner og familie som vet om situasjonen og som bryr seg og hjelper meg. 

Om noen andre føler noe likhet hadde det vært fint med litt innspill. Man føler seg jo så alene.

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i mye av det du forteller om.
Jeg har også hatt veldig store humørsvingninger.

Om lamictal virker om du ikke har bipolar lidelse kan jeg ikke svare på. Jeg har ikke blitt diagnotisert med bipolar lidelse, men tilbakevendede depresjoner, men siden jeg har mye bipolar i familien, var det nok grunnen til at jeg ble satt på lamictal.

Og jeg føler at lamictal funker bra for meg. Men det gjenstår jo selvfølgelig å se, jeg har som regel 2-3 depresjoner i løpet av et år, med 2-6 ukers varighet, innimellom det har jeg perioder med lettere nedstemthet og perioder der jeg føler meg mer selvsikker og rett og slett veldig bra (eller perfekt)

Jeg tror det vanligvis er vanskelig å skille mellom bipolar lidelse 2 og emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

@neela: Det er godt å høre at man ikke er alene, selv om det ikke er godt å vite at andre ikke har det bra heller. Psykologen min liker ikke helt å gi diagnoser slik jeg har skjønte det, hehe, men for 5-6 måneder siden snakket han om Recurrent brief depression.  Nå føler jeg at jeg har hatt litt andre opplevelser med de store humørsvingingene, og slik jeg har forstått det så kan RBD være i et forløp av BP.

Hvor lenge har du gått på Lamictal?

Hvordan opplevde du dine hypomane perioder? Var de f.eks. bare når du er hjemme, eller fikk du et "anfall" på butikken eller ute, eller var du hypoman på jobben? Eller hele dagen?

Skrevet

@neela: Det er godt å høre at man ikke er alene, selv om det ikke er godt å vite at andre ikke har det bra heller. Psykologen min liker ikke helt å gi diagnoser slik jeg har skjønte det, hehe, men for 5-6 måneder siden snakket han om Recurrent brief depression.  Nå føler jeg at jeg har hatt litt andre opplevelser med de store humørsvingingene, og slik jeg har forstått det så kan RBD være i et forløp av BP.

Hvor lenge har du gått på Lamictal?

Hvordan opplevde du dine hypomane perioder? Var de f.eks. bare når du er hjemme, eller fikk du et "anfall" på butikken eller ute, eller var du hypoman på jobben? Eller hele dagen?

Har gått på lamictal i vel ca. 9 uker tenker jeg. Trappet opp fra 25mg i to uker, så 50mg i to uker, så 100mg en uke, 150mg uken etter det, og vel, ja, har trappet opp 50mg i uken, og er nå på 250mg, og skal etter planen opp i 400mg, siden jeg hadde så lavt serumspeil.

Jeg er ikke sikker på om det kan kalles hypomane episoder og de varer som regel bare et par timer til et par dager. Den lengste varte i ca. en uke, da gikk jeg rundt i byen og syntes alt var mye vakrere, og at jeg var helt perfekt, og på skolen så var det flere som stusset over oppførselen min, og spurte om jeg var full :P

Sist gang det skjedde var i sommer, da var jeg plutselig mer selvsikker, og mye mer pratsom enn det jeg vanligvis er, alt var så fint, og jeg fikk da også spørsmål om jeg hadde drukket :P

For å gjøre det klart; så hadde jeg ikke rørt alkohol i det hele tatt i de periodene, det var virkelig ikke nødvendig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

@hurlum: Jeg synes mye peker mot BP2. Rapid cycling er ikke en egen sykdom, men en variant/komplikasjon av både type 1 og 2.

Dersom en har 4 eller flere episoder (depresjon er en episode, hypomani er en episode) i løpet av 12 måneder, har en RC-varianten. >= 12 episoder på 12 mnd = ultra RC.

Ja, Lamictal kan være nyttig ved affektive svingninger også ved andre diagnoser.

Skrevet

@hurlum: Jeg synes mye peker mot BP2. Rapid cycling er ikke en egen sykdom, men en variant/komplikasjon av både type 1 og 2.

Dersom en har 4 eller flere episoder (depresjon er en episode, hypomani er en episode) i løpet av 12 måneder, har en RC-varianten. >= 12 episoder på 12 mnd = ultra RC.

Ja, Lamictal kan være nyttig ved affektive svingninger også ved andre diagnoser.

Takker for svar :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...