Gondor Skrevet 12. april 2014 Skrevet 12. april 2014 Hvem er din favorittfilosof og hvorfor?Jeg tok ex.phil. i sin tid men har glemt det meste. Imidlertid går min oppmerksomhet nå mot Spinoza og hans syn på verden. Jeg har lyst til å lese mer av ham.Burde filosofi og kritisk tenkning bli introdusert tidlig i barneskolen for å plukke opp de dypttenkende og pirre de som har den minste interesse? Jeg synes det. Men det spørs om det går gjennom skoleverket. Jeg har tro på matematikk. Det er det eneste universelle språket vi har. Og da mener jeg universelle. Aliens, paralle virkeligheter, Area 59, universelle lover, you name it.Ah, tankenes verden. Alt den kan føre med seg av besvær og lykke. På individuelt nivå, selvfølgelig. ;-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 13. april 2014 Skrevet 13. april 2014 Jeg er enig med deg. Filosofiske og etiske tema burde i større grad inn i skolen. Mange barn blir dessverre ikke innviet i den type tanker i hjemmet. Spinoza er interessant. Ikke minst hans tanker om sykdom og vår reaksjon på sykdom. Favorittfilosof er vanskelig, akkurat som favoritt komponist eller forfatter. For meg er det en elitegruppe på 4-5 der det er vanskelig å utelukke en eller flere av dem. 0 Siter
DoleMari Skrevet 13. april 2014 Skrevet 13. april 2014 Sokrates er min favoritt! Men jeg har sluttet å lese filosofi. Ikke bra for psyken min. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 Skrevet 13. april 2014 Jeg har aldri skjønt greia med filosofi - da tenker jeg på da jeg tok forberedende for universitet. Det er jo ok å vite litt om den filosofiske bakgrunnen for vestlig tenkning. Men jeg gidder ikke sitte å tenke på det videre etter å ha bestått eksamen.<br />Vi vil jo ikke få svar på noe som helst av å sitte å tenke, eller lese om andres tanker. Føler meg noen ganger litt dum siden jeg ikke synes det er særlig interessant. Er det noe galt med meg da?. Anonymous poster hash: 99205...ed5 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. april 2014 Skrevet 13. april 2014 Nei, høres deilig ut å sippe å tenke på ting man ikke finner noe svar på uansett:) Du er nok helt normal:)) Anonymous poster hash: 980fa...d8d 0 Siter
Gjest Skrevet 13. april 2014 Skrevet 13. april 2014 Ah - ble glad av å lese ditt innspill - men for meg er ikke matematikk det eneste universelle språket vi har! Matematikk er symboler -Hva ned det lekende i menneskene - det kan fanges opp og kommuniseres på tvers tror jeg- eller det musiske. Synes defitivt filosofi og kritisk tenkning/ refleksjon må inn i skolen som eget fag. Barn lærer i stor grad å ta ting for gitt - ikke stille spørsmål ved det normaliserte og etablerte i våre tenkesett og asferdsmønstre. Å få inngangsporter til filosofisk tenkning tidlig tror jeg er av stor betydning for at barn ikke skal legge sin undring , nysgjerrighet og trang til å stille eksistensielle spørsmål på hyllen.) filosofi gir redskap for å åpne opp tankene! 0 Siter
Gjest Skrevet 13. april 2014 Skrevet 13. april 2014 Men overført til tanke kan det tenkes jeg ser mer din link ift matematikk enn jeg gjorde ved første lesning;)) 0 Siter
ISW Skrevet 15. april 2014 Skrevet 15. april 2014 Synes Albert Camus sin fortelling om Sisyfos er meget interessant. Alt handler om å skape mening med livet sitt, uansett hvordan forutsetningene er. Når vi finner meningen, så kan livet bli riktig så godt, selv om det "objektivt sett" kan synes meningsløst. 0 Siter
ecbole Skrevet 15. april 2014 Skrevet 15. april 2014 (endret) Hvem er din favorittfilosof og hvorfor? Jeg tok ex.phil. i sin tid men har glemt det meste. Imidlertid går min oppmerksomhet nå mot Spinoza og hans syn på verden. Jeg har lyst til å lese mer av ham. Burde filosofi og kritisk tenkning bli introdusert tidlig i barneskolen for å plukke opp de dypttenkende og pirre de som har den minste interesse? Jeg synes det. Men det spørs om det går gjennom skoleverket. Jeg har tro på matematikk. Det er det eneste universelle språket vi har. Og da mener jeg universelle. Aliens, paralle virkeligheter, Area 59, universelle lover, you name it. Ah, tankenes verden. Alt den kan føre med seg av besvær og lykke. På individuelt nivå, selvfølgelig. ;-) Det er vanskelig å trekke fram bare en enkelt filosof. Da jeg tok exphil, så jeg ikke stort nytten av filosofi den gang, bortsett fra bidrag på etikk og matematisk logikk (fra sånne som George Boole, Augustus De Morgan og Gottlob Frege, men disse var desverre ikke pensum) og Aristoteles sin syllogisme. Nytten av matematisk logikk er jo enorm, bidragene på slik logikk brukes i design av elektroniske kretser; syllogismen er utmerket i kunstig intelligens. Nå har jeg vel fått litt mer nyanser, men fremdeles er jeg veldig opphengt i matematikk og logikk. Matematikk er en nydelig opplevelse. Noe av det som har imponert/begeistret meg mest i matematikken er laplacetransformasjon (Pierre-Simon Laplace). En helt ekstremt praktfull prestasjon av Lapace! Den som kanskje har gitt meg mest både med hensyn på matematikk og filosofi, er franskmannen Blaise Pascal. Han har også bidradd til å befeste mitt livssyn. Aliens, Area 59 og sånt? Da faller jeg av lasset. Parallelle virkeligheter? Kommer an på hva de mener med det. Tenker noen på parallelle univers eller mulitivers? Det er helt utenfor rekkevidden til vår tids naturvitenskap å finne ut av og har i tilfelle sannsynligvis ingen påvirkning på vårt univers. Tenker noen på at transcendent virkelighet? Altså at det finnes noe mer enn det vi alle kan sanse eller måle med instrumenter. Det er i så fall i samsvar med med oppfatningen om at mennesker må ha fri vilje. Fri vilje betyr at hjernen er ikke helt låst til å følge fysiske og kjemiske lover, kjente eller ukjente lover. Virkelig fri vilje må være tilstrekkelig fri til at vi kan holdes ansvarlige for egne handlinger. En maskin har ikke fri vilje og da straffer vi den ikke. Har vi ikke fri vilje, altså at fri vilje en illusjon, er mennesket like lite verdt som en avansert maskin. Endret 15. april 2014 av ecbole 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.