Gå til innhold

Er dette tegn på at en person er psykopat?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

OK, jeg vet at den betegnelsen ikke brukes lenger. Men dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse. Narsissisme? Eller noe?

Altså - når vedkommende får deg til å ønske å ha kontakt med seg, selv om man ikke vil det? Er trivelig og så til de grader jovial, blir oppfattet som snill, vennlig og morsom, vinner tillit hos de fleste, eller gir ihvertfall inntrykk av dette. Kommer med løfter, manipulerer følelsene dine med store og vakre men tomme ord, er unnvikende og konfliktsky, kompromitterer andre relasjoner man er i, elsker drama omkring egen person, prøver å få den andre til å å tro at man har misforstått, og så blir hissig når man ber om et oppriktig svar på hvor landet ligger? 

Tegn, ikke bevis. Jeg kommer ikke til å henvise denne personen til utredning.

Anonymous poster hash: 560ab...455
AnonymBruker
Skrevet

OK, jeg vet at den betegnelsen ikke brukes lenger. Men dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse. Narsissisme? Eller noe? Altså - når vedkommende får deg til å ønske å ha kontakt med seg, selv om man ikke vil det? Er trivelig og så til de grader jovial, blir oppfattet som snill, vennlig og morsom, vinner tillit hos de fleste, eller gir ihvertfall inntrykk av dette. Kommer med løfter, manipulerer følelsene dine med store og vakre men tomme ord, er unnvikende og konfliktsky, kompromitterer andre relasjoner man er i, elsker drama omkring egen person, prøver å få den andre til å å tro at man har misforstått, og så blir hissig når man ber om et oppriktig svar på hvor landet ligger?  Tegn, ikke bevis. Jeg kommer ikke til å henvise denne personen til utredning. Anonymous poster hash: 560ab...455

Jeg er på ingen måte ekspert på dette. Men tenker det virker som en person som lett blir såret ( er konfliktsky) og har lavt selvbilde ( ønsker oppmerksomhet) og kanskje passer bedre på narsissist?

Anonymous poster hash: 9b78e...297

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på ingen måte ekspert på dette. Men tenker det virker som en person som lett blir såret ( er konfliktsky) og har lavt selvbilde ( ønsker oppmerksomhet) og kanskje passer bedre på narsissist?

Det virker ikke som h*n blir såret, men heller som h*n ikke bryr seg? Lavt selvbilde passer liksom ikke heller... men jeg vet ikke, ting kan ytre seg som mye rart...

Jeg vil bare vite om jeg skal droppe dette mennesket/prøve å komme meg vekk, eller om det bare er jeg som er for følsom og krevende og jeg bare skal gi det tid? Prøver derfor å få til en en realitetssjekk ved å høre med andre. Kan jo liksom ikke spørre vedkommende om h*n bare kødder med meg...

Skrevet

Er det  en som du vurderer som en venn ? Heller er du i fred med å inngå et forhold til vedkommende ? I tilfelle det siste så ville det absolutt være helt nødvendig å stille vedkomme spørsmål, om hvorfor h*n oppfører seg slik. Du vil fort merke ut fra svarene h*n gir deg. eller ikke gir deg, hva du burde gjøre.   Men det er tydeligvis ikke snakk om noe forhold, for da må det være noe mer i utgangspunktet som stemmer en du beskriver. Skjønner heller ikke hva slags vennskap dette skulle tjene til ? Har du noen forpliktelser ovenfor vedkomme ?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker ikke som h*n blir såret, men heller som h*n ikke bryr seg? Lavt selvbilde passer liksom ikke heller... men jeg vet ikke, ting kan ytre seg som mye rart... Jeg vil bare vite om jeg skal droppe dette mennesket/prøve å komme meg vekk, eller om det bare er jeg som er for følsom og krevende og jeg bare skal gi det tid? Prøver derfor å få til en en realitetssjekk ved å høre med andre. Kan jo liksom ikke spørre vedkommende om h*n bare kødder med meg... Anonymous poster hash: 560ab...455

Det at denne relasjonen får deg til å mistenke at du kanskje er følsom og krevende får en liten varsellampe til å lyse hos meg. Da føler du deg ikke bekvem i relasjonen. Da er du ikke fri.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nok langt fra nok til å begynne å bruke psykopatbegrepet.

Men at dette dreier seg om personlighetspatologi er nok svært sannsynlig.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar både FGT og NHD. Skummelt! Jeg trodde dette var et vennskap, men det ligner ikke på noen andre vennskapsrelasjoner jeg er i. Jeg går ikke og grubler på hva "den og den" "kanskje synes og mener", jeg trenger ikke det, alle andre er rett fram og later ikke som at noe er som det ikke er. Så jeg tror ikke det er bare jeg som er roten til problemene som har oppstått, iallfall. Ja, og vedkommende benytter enhver sjanse til å gjøre meg sjalu... 

Skrevet

Hvis dette er et menneske du bare kan velge bort er det sikkert lurt å gjøre det, for slike kan tappe deg for energi. Hvis det er en du må forholde deg til på jobb eller noen i familien din er det ikke like enkelt. Jeg pleier å holde slike på en armlengdes avstand. Stoler aldri på dem, er ikke overstrømmende hyggelig men heller litt avmålt, lar dem aldri dra meg inn i intriger og konflikter og sørger for at de vet minst mulig om meg og mitt så de ikke kan få overtaket. Jeg er skikkelig koselig som du skjønner, men det hjelper. De gir meg opp. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...