Gå til innhold

Kommer hun til å gjennomføre et selvmord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg har begynt å bekymre meg veldig for. Hun har alltid vært ei gladjente på tross av en vanskelig familiesituasjon, men for et år siden endret noe seg. Moren hennes, som er alvorlig psykisk syk, prøvde å begå selvmord rett før eksamensperioden og selv om hun gjennomførte alle eksamene tror jeg neppe de gikk så bra som hun ønsket (hun er normalt veldig skoleflink). Dette må jo ha gått veldig inn på henne og i sommer ble søsknene hennes plassert i fosterhjem og moren og stefaren gikk fra hverandre etter mye krangling. Hun flyttet hjem for sommeren, sa hun ønsket å jobbe hjemme, men jeg tror hun bare ønsket å passe på moren sin.

Hun har aldri fortalt oss noe av dette selv, men rykte går desverre altfor fort på bygda der familiene våre bor.

Nå har hun begynt sitt andre år på universitetet og hun virker veldig fjern og sliten, selv om hun selvsagt alltid smiler og later som alt er tipp topp. Av og til får vi ikke kontakt med henne og vi må si navnet hennes mange ganger for å få den kontakten vi ønsker, hun har også begynt å isolere seg veldig og vil nesten aldri være med å finne på noe lenger.

Hun begynte hos en psykolog i august i fjor og jeg vet at hun går der to ganger i uken, så det er jo bra. Problemet er jo at nå er det påskeferie og hun skal ikke dit på noen uker. Her om dagen soset jeg litt på ipaden hennes og så i loggen at hun har vært veldig mye på sider om hvordan man kan begå selvmord. Når hun så at jeg holdt på med ipaden ble hun nesten sint, så jeg later som om jeg ikke hadde sett noe som helst. Det gjorde meg forferdelig engstelig, hun har aldri nevnt noe om selvmord for oss venninnene og jeg ville aldri trodd at hun var suicidal. Jeg aner ikke om hun har nevnt dette for psykologen sin, men jeg tviler. Hun er nemlig den som passer på alle andre og aldri snakker om egne følelser og tanker. Hva bør jeg gjøre med dette? Er det stor sannsynlighet for at hun vil gjennomføre et eventuelt selvmord? Jeg vet at moren hennes ihvertfall skulle ha pillene som trengs dersom hun bestemmer seg for det og hun skal hjem i påsken.

Beklager rotete melding

Anonymous poster hash: c99d6...66e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet (endret)

Den som kan svare på ditt spørsmål får Nobelprisen i medisin.

Å forutsi hvem som kommer til å ta livet sitt er helt umulig.

Erfarne og kompetente spesialister kan si noe fornuftig om selvmordsfare de neste 24 (48?) timer.

Den positiv prediktive verdi av en positiv screening er særdeles lav fordi prevalensen av selvmord heldigvis er svært lav.

Dette betyr at selv om vedkommende lefler med selvmordstanker, er det svært lite sannsynlig at selvmord blir gjennomført fordi svært mange tenker på slikt mens kun et meget lite mindretall gjennomfører.

http://sml.snl.no/prediktiv_verdi

Hun går hos en psykolog. Det er hennes og psykologens ansvar å gjøre noe med dette dersom det foreligger en forhøyet fare.

Endret av Nils Håvard Dahl, psykiater
hu_derre_der
Skrevet

Jeg har ei venninne som jeg har begynt å bekymre meg veldig for. Hun har alltid vært ei gladjente på tross av en vanskelig familiesituasjon, men for et år siden endret noe seg. Moren hennes, som er alvorlig psykisk syk, prøvde å begå selvmord rett før eksamensperioden og selv om hun gjennomførte alle eksamene tror jeg neppe de gikk så bra som hun ønsket (hun er normalt veldig skoleflink). Dette må jo ha gått veldig inn på henne og i sommer ble søsknene hennes plassert i fosterhjem og moren og stefaren gikk fra hverandre etter mye krangling. Hun flyttet hjem for sommeren, sa hun ønsket å jobbe hjemme, men jeg tror hun bare ønsket å passe på moren sin.

Hun har aldri fortalt oss noe av dette selv, men rykte går desverre altfor fort på bygda der familiene våre bor.

Nå har hun begynt sitt andre år på universitetet og hun virker veldig fjern og sliten, selv om hun selvsagt alltid smiler og later som alt er tipp topp. Av og til får vi ikke kontakt med henne og vi må si navnet hennes mange ganger for å få den kontakten vi ønsker, hun har også begynt å isolere seg veldig og vil nesten aldri være med å finne på noe lenger.

Hun begynte hos en psykolog i august i fjor og jeg vet at hun går der to ganger i uken, så det er jo bra. Problemet er jo at nå er det påskeferie og hun skal ikke dit på noen uker. Her om dagen soset jeg litt på ipaden hennes og så i loggen at hun har vært veldig mye på sider om hvordan man kan begå selvmord. Når hun så at jeg holdt på med ipaden ble hun nesten sint, så jeg later som om jeg ikke hadde sett noe som helst. Det gjorde meg forferdelig engstelig, hun har aldri nevnt noe om selvmord for oss venninnene og jeg ville aldri trodd at hun var suicidal. Jeg aner ikke om hun har nevnt dette for psykologen sin, men jeg tviler. Hun er nemlig den som passer på alle andre og aldri snakker om egne følelser og tanker. Hva bør jeg gjøre med dette? Er det stor sannsynlighet for at hun vil gjennomføre et eventuelt selvmord? Jeg vet at moren hennes ihvertfall skulle ha pillene som trengs dersom hun bestemmer seg for det og hun skal hjem i påsken.

Beklager rotete melding

Det er jo kjempebra at ho har folk som deg rundt seg, som virkelig bryr seg og som engasjerer seg  :) 

Hva innholdet på ipoden gjelder kan jo det også være at hun søkte opp på emnet ettersom at moren, for ikke lenge siden, prøvde å begå selvmord? Kan det være at hun ville vite mer om emnet?

Siden hun går til psykolog er det nok hun selv i samarbeid med denne terapeuten som må ta ansvaret. 

Noen ganger kan det være nok å spørre direkte om en person ønsker å ta livet sitt.

Det er et ganske alvorlig og vanskelig tema å ta opp, men kanskje du kan prøve å ymte fram forsiktig at du er bekymret for henne og at du lurer på om hun har det bra?

Fortelle at du har sett store forandringer hos henne og at du lurer på om det er noe som plager henne med tanke på det som har skjedd?

(Bare noen forslag i løse luften).

Uansett.... Hun høres sliten ut etter det du beskrev, og hvem hadde ikke vært det? 

Tror nok alle som opplever stress og mye negative hendelser i livet sitt kan bli slitne og ikke orke så mye. Men, det viktige er at man fortsetter å bry seg, å ta initiativ - tross at hun trekker seg tilbake.

Det kan jo være at hun har det vanskelig, men ikke tør/orker å fortelle det til noen.

Det er hun selv som til syvende og sist som må erkjenne at hun trenger hjelp. For det nytter ikke å hjelpe en person som ikke er klar over at han/hun sliter selv. Jeg sier ikke at det er lett, men at den som sliter har motivasjon, er mest nyttig med tanke på  bedring.

Skrevet (endret)

Problemet er jo at det er så forferdelig mange "falskt positive". (dette har en dobbeltbetydning. Jeg mener både at så mange "faker" positivitet, og at det er mange som ville "testet positivt" på suicidalitet uten at de ville tatt livet sitt)

Selv det å lese om metoder, osv. er rimelig langt fra å faktisk forsøke å ta sitt eget liv. Det er vel først når konkrete handlinger og konkret planlegging finner sted at man er i veldig høy fare for seg selv.

Det jeg pleier å gjøre når jeg har venner eller kolleger som snakker om å ta sitt eget liv, er å si fra til fastlegen deres. Dette blir behandlet helt anonymt. Da har man jo gjort det man kan.

For deg å rote deg inn i diskusjoner med vedkommende om dette tema, kan bli voldsomt belastende for deg. Da ville jeg heller sagt fra til fastlegen eller behandleren, ref ovenfor.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler ikke på at det er mange som lefler med selvmordstanker uten å gjøre noe mer med det, men jeg klarer allikevel ikke slå meg helt til ro. Det kan jo selvsagt tenkes at hun ville vite mer om emnet pga morens selvmordsforsøk som hu_derre_der skriver, men så kan det jo også tenkes at hun selv har planer. Jeg tar det at hun ikke har snakket med oss om det, som et tegn på at hun ikke ønsker å true med selvmord, som jeg vet noen gjør.

Hun har så vidt jeg vet aldri tidligere vært suicidal og aldri skadet seg selv med vilje. Jeg leste er sted at de fleste som gjennomfører selvmord har prøvd flere ganger for å gjøre det "mindre skummelt". Stemmer det?

Jeg vet ikke helt hva fastlegen hennes heter, men vet hvilket legekontor hun går til. Kan jeg bare ringe dit og få snakke medd fastlegen hennes? Vil de ta meg seriøst når jeg kun har sett dette på iPaden hennes? Godt å vite at det blir behandlet anonymt!

Godt å høre at det heldigvis er svært få som faktisk gjennomfører et selvmord, håper virkelig ikke venninna mi er en av de få som faktisk finner på noe så grusomt!

Skrevet (endret)

Jeg tviler ikke på at det er mange som lefler med selvmordstanker uten å gjøre noe mer med det, men jeg klarer allikevel ikke slå meg helt til ro. Det kan jo selvsagt tenkes at hun ville vite mer om emnet pga morens selvmordsforsøk som hu_derre_der skriver, men så kan det jo også tenkes at hun selv har planer. Jeg tar det at hun ikke har snakket med oss om det, som et tegn på at hun ikke ønsker å true med selvmord, som jeg vet noen gjør.

Hun har så vidt jeg vet aldri tidligere vært suicidal og aldri skadet seg selv med vilje. Jeg leste er sted at de fleste som gjennomfører selvmord har prøvd flere ganger for å gjøre det "mindre skummelt". Stemmer det?

Jeg vet ikke helt hva fastlegen hennes heter, men vet hvilket legekontor hun går til. Kan jeg bare ringe dit og få snakke medd fastlegen hennes? Vil de ta meg seriøst når jeg kun har sett dette på iPaden hennes? Godt å vite at det blir behandlet anonymt!

Godt å høre at det heldigvis er svært få som faktisk gjennomfører et selvmord, håper virkelig ikke venninna mi er en av de få som faktisk finner på noe så grusomt!

For meg virker dette ulogisk. Et selvmordsforsøk er jo en handling hvor en har til hensikten å ta livet av seg selv. Jeg tror grunnen til at mennesker som har tatt selvmord, i flere tilfeller har flere selvmordsforsøk bak seg, kommer av at selvmordsforsøk i seg selv øker risikoen for gjentatte forsøk ettersom vedkommende tidligere ikke har klart å gjennomføre det.

(Forresten, vil ikke et gjennomført selvmord si at vedkommende ikke har ovelevd?)

Endret av Hed22

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...