Gå til innhold

Om effekten kan avta ved bruk av lithium?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det første halve året var helt topp. Jeg føler fremdeles det stort sett går bra, men har mer av den indre uroen, mer destruktive tanker. Litt av de samme følelser og reaksjoner som jeg hadde før jeg begynte på lithium. Men langt fra så galt som det var.

Er det lithium som avtar i effekt? Sykdommen som ligger under og ulmer? Eller er det bare jeg som var veldig heldig første halvåret, og nå er kommet inn i det normale? Jeg har hatt en del påkjenninger siste halve året, men det er ikke noe jeg hele tiden går og tenker på. Men kanskje det påvirker meg mer enn jeg er klar over.

Jeg skriver ikke dette for å klage, for jeg har det stort sett bra. Men jeg blir engstelig når jeg merker de samme følelser, reaksjoner og tankene jeg hadde før. Håper inderlig ikke det er effekten av lithium som avtar.

Skrevet

Jeg har brukt litium siden 2005. Effekten på depresjon og smerte har ikke avtatt. Men jeg hadde en manisk psykose da jeg slurvet med medisinen. Nå må jeg bruke høyere dose enn før. 

Skrevet

Jeg har brukt litium siden 2005. Effekten på depresjon og smerte har ikke avtatt. Men jeg hadde en manisk psykose da jeg slurvet med medisinen. Nå må jeg bruke høyere dose enn før.

Jeg er veldig nøye med å ta medisinene når jeg skal. Det er bare noen få ganger der ting har vært utenom den vanlige rutine at jeg har glemt de. Men da har jeg prøvd å gjøre det beste ut av det.

Så du måtte opp i høyere dose. Jeg har ikke vært deprimert etterpå. Kanskje lettere nedstemt. Men det er så mange andre ting jeg kjenner igjen fra jeg var syk. Og det liker jeg ikke.

Skrevet

Ja jeg brukte bare 83 mg morgen og kveld, nå bruker jeg 125 mg morgen og kveld 

merkelig at kroppen forandrer opptaket sånn

Skrevet

Ja jeg brukte bare 83 mg morgen og kveld, nå bruker jeg 125 mg morgen og kveld 

merkelig at kroppen forandrer opptaket sånn

Det var en god økning. Lurer på hva som gjør at kroppen tar opp mindre. Liker ikke helt hvis det er kroppen som venner seg til det og må ha mer.

Jeg har lenge ønsket å redusere wellbutrinen og heller vente litt med å redusere lithium, men det blir stadig utsatt. Føler aldri det er rette tiden å prøve.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hos de fleste holder effekten seg.

Dersom en skulle få ny sykdom, kan effekten være mindre i ettertid. Det er studier som viser at effekten av litium (på gruppenivå) er mindre hos de som har hatt mange manier enn hos de som har hatt få.

Nok et argument for ikke å risikere nye episoder ved å prøve ut om en kan slutte med medisinen.

Skrevet

Hos de fleste holder effekten seg.

Dersom en skulle få ny sykdom, kan effekten være mindre i ettertid. Det er studier som viser at effekten av litium (på gruppenivå) er mindre hos de som har hatt mange manier enn hos de som har hatt få.

Nok et argument for ikke å risikere nye episoder ved å prøve ut om en kan slutte med medisinen.

Må du da opp i høyere blodverdier med lithium for å få samme effekt da, eller er det medisinen som må økes for å komme opp i samme blodverdi som du hadde? Jeg liker ikke helt at lithium også kan gi mindre effekt.

Jeg har absolutt ikke tanker om å prøve å slutte med lithium, men planen er at jeg skal ned til det jeg fungerte fint på tidligere. Men resten av AD tenker jeg mer på om det kunne vært en fordel å prøve å redusere. Men som sagt så føler jeg aldri det passer å forsøke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...