Gå til innhold

Jeg fikk for ca 1 1/2 mnd siden er skjema

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå er avslutningen av en studie.

Jeg fikk for ca 1 1/2 mnd side mange skjema, og beskjed om å fylle de ut litt fort, men jeg står fast og står fast og selv om jeg nå har skrevet ca 8 sider av et tillegg som forklarer hva jeg ikke forstår, og hvordan jeg forstår og alt og mer, så blir jeg ikke ferdig:-(

Jeg trenger få dette ut av verden nå som min verden er fylt av en annens problemer.

Dette sa min psykiater " uansett hva du skriver så forandrer det ikke din autismediagnose" da trodde jeg at jeg skulle få det til, også dro hun til Grômitz, og jeg satt enda mer fast.

Min psykiater sender meg sms, men jeg gjør ikke det andre vei, vet ikke hvorfor, men jeg gjør det første nyttårsdag etter nyttårskonserten, annet enn det gjør jeg ikke det. Jeg sender mail og min psykiater svarer, når hun er på jobb, men hun reiser mye siden pensjonist.

Men kan noen hjelpe meg med noen spørsmål???

Jeg klarer dette ikke!!

stjernestøv
Skrevet

Du skal vel bare svare slik du føler for, bare du kan svare korrekt på disse spørsmålene siden det er deg det gjelder.

AnonymBruker?
Skrevet

Dersom de sa "svar ut fort" så mente de sikkert at du ikke skulle gjøre det du holder på med nå, nemmelig å tenke/gruble over svarene for mye. Svar det første som faller deg inn

Skrevet

Skjemaer er forferdelige greier som aldri blir helt riktige og korrekte - og derfor alt for vanskelige å forholde seg til.

Skrevet

Du skal vel bare svare slik du føler for, bare du kan svare korrekt på disse spørsmålene siden det er deg det gjelder.

Hei!

Jeg står fast!

Og jeg får det ikke til!

:-(

Jeg vet ikke om jeg har en bestevenn??

Jeg tror bare jeg har en og det er min psykiater, arghh... (nå er jeg frustrert)

Hvis jeg har asperger og litteraturen tilsier at jeg strever med vennskap, hvorfor skal jeg fylle ut skjemaet ang venner,

Det står venner overalt,åååååå

Hva jeg gjør med en venn osv...

Hvis jeg har en venn gjør jeg noe hyggelig med vedkommende,

Har jeg en venn? Vet ikke?

Går jeg på kino med mennesker ? Ja,

men for min del hvem som helst, jeg forventer ikke interesse innenfor astrofysikk, matematikk, eller botanikk, ikke for kino, men for ellers å ha det hyggelig, er det en fordel.

Skrevet

Skjemaer er forferdelige greier som aldri blir helt riktige og korrekte - og derfor alt for vanskelige å forholde seg til.

Hei!

Ja men hvorfor kan det ikke stå, hva snakker du om mennesker med?

Og ikke, hva snakker du med venner om?

Hvordan skal jeg vite om mennesker jeg omgås er i kategorien venner eller ikke?

Min psykiater sier jeg er heldig fordi jeg har et så ordnet liv, med mann og barn, hun sier de andre asperger pasientene hennes er ensomme og uten venner, og at de lever isolert.

Men derfor er det rart at jeg igjen skal fylle ut skjemaer om det mest frustrerende og meningsløse, når mennesker blir venner??

Skrevet

Er det et sted du kan skrive en kommentar? Da kan du skrive: "Jeg har egentlig få eller ingen venner, og jeg strever med å forstå begrepet vennskap. I svarene som angår venner, har jeg inkludert mennesker jeg omgås."

Skrevet

Hvem er det som står bak disse skjemaene?  Det er nok ikke meningen at du skal skrive vedlegg på mange sider.  Hvis det er et slags forskningsprosjekt (men nå gjetter jeg bare), er det helt akseptabelt å la noen av spørsmålene stå blanke.  Står det ikke noen kontaktperson du kan ringe hvis du har spørsmål?

Mannen min er ikke noe glad i skjemaer og spørreundersøkelser, så hvis han må svare på slike ting, pleier vi å gjøre det som et "intervju".  Dvs. jeg leser opp spørsmålene, han svarer og jeg velger det alternativet som kommer nærmest (hvis det er avkrysning) eller formulerer svaret (hvis det er fritekst).  Kanskje du kan samarbeide med et av de voksne barna dine på samme måte, hvis dette ikke er så personlig at du ikke vil fortelle svarene til noen?  

Skrevet

Er det et sted du kan skrive en kommentar? Da kan du skrive: "Jeg har egentlig få eller ingen venner, og jeg strever med å forstå begrepet vennskap. I svarene som angår venner, har jeg inkludert mennesker jeg omgås."

Hei!

Nei det er ikke noe sted for sånt.

man skal tydeligvis vite?!

Derfor har jeg skrevet 8 sider vedlegg, noe som nå blir utvidet, og stakkars min psykiater...

Men egentlig syns jeg mindre synd på min psykiater nå! Har hun gitt meg denne terroren igjen, så skal hun få svar.

Men jeg kunne kanskje krysset ut ordet venn/venner/vennskap, med mennesker, da får jeg dette til, på en grei måte. Det er fordi jeg er usikker på vennebegrepet det klør inni meg av ordene, "hva ville du gjort med en venn?". Jeg vil gjerne ha en venn, skriker jeg inni meg, men for herreguds navn hvem av disse tobente er mine venner?? Jeg går ikke på kino med en eneste firbeint venn av logiske grunner, men tobeinte er langt mer kompliserte.

Skrevet

Hvem er det som står bak disse skjemaene?  Det er nok ikke meningen at du skal skrive vedlegg på mange sider.  Hvis det er et slags forskningsprosjekt (men nå gjetter jeg bare), er det helt akseptabelt å la noen av spørsmålene stå blanke.  Står det ikke noen kontaktperson du kan ringe hvis du har spørsmål?

Mannen min er ikke noe glad i skjemaer og spørreundersøkelser, så hvis han må svare på slike ting, pleier vi å gjøre det som et "intervju".  Dvs. jeg leser opp spørsmålene, han svarer og jeg velger det alternativet som kommer nærmest (hvis det er avkrysning) eller formulerer svaret (hvis det er fritekst).  Kanskje du kan samarbeide med et av de voksne barna dine på samme måte, hvis dette ikke er så personlig at du ikke vil fortelle svarene til noen?  

Hei!

Det ene skjemaet heter:

Cambridge atferdsskjema

Det andre:

SCL-90-R

Det tredje:

Asperger syndrom diagnostikk Intervju

Det fjerde:

The friendship questionnaire

Kan jeg sende deg noen spørsmål?

Min mann hjalp meg sist, det sa min psykiater han ikke skulle gjøre nå:-(

Men derfor får hun dem ikke, og jeg får ikke oxytocin, noe jeg vil ha.

Og JEG VET IKKE HVEM MENNESKER SOM ER MINE VEWNNER?????????

I sinne/raseri/ frustrasjon, rettet jeg nå opp alle hyggeligheter, dvs ting jeg svarte på på en sånn måte at jeg skal komme akseptabelt ut, poengmessig, dvs ikke som noen ultraasperger.

Men så er saken, at jeg klarer ikke lyver:-(

Og på spørsmål som:

Liker du være omsorgsfull?

Tenker jeg: NEI

Og videre: Hvem liker det?

Man er omsorgsfull fordi det kreves, ikke pga av om man liker.

Jeg liker gjøre/drive med mine ting, liker noen å få kløe i ørene/bli forstyrret?

Skrevet

Hei!

Det ene skjemaet heter:

Cambridge atferdsskjema

Det andre:

SCL-90-R

Det tredje:

Asperger syndrom diagnostikk Intervju

Det fjerde:

The friendship questionnaire

Kan jeg sende deg noen spørsmål?

Min mann hjalp meg sist, det sa min psykiater han ikke skulle gjøre nå:-(

Jeg tror ikke det er noen "riktige" eller "gale" svar på disse spørsmålene, og det er dine svar de vil ha. Det er helt greit å skrive "vet ikke" eller "denne problemstillingen kjenner jeg meg ikke igjen i" som svar, hvis det er slik at du skal fylle ut fritekst (altså ikke krysse av for ett av flere valg).  

Omsorg er et begrep som brukes om veldig mye forskjellig.  Det er kanskje mest pliktfølelse i bildet når man f.eks. hjelper en funksjonshemmet nabo, men mer vekt på glede og lyst når man viser omsorg for barna sine.  Hvis du er redd for å virke hard og kald fordi du ofte gjør ting fordi det "kreves", kan du prøve å tenke på situasjoner der du gjør noe liknende sammen med barna dine.  Kanskje det blir færre bastante nei-svar da. 

Men husk på at dette ikke er noen konkurranse.  Jeg vet ikke hvorfor du har fått skjemaene, men hensikten kan være å bli kjent med deg.  Sammenhengen med oxytocin må du nesten diskutere med fagpersoner. 

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Jeg står fast!

Og jeg får det ikke til!

:-(

Jeg vet ikke om jeg har en bestevenn??

Jeg tror bare jeg har en og det er min psykiater, arghh... (nå er jeg frustrert)

Hvis jeg har asperger og litteraturen tilsier at jeg strever med vennskap, hvorfor skal jeg fylle ut skjemaet ang venner,

Det står venner overalt,åååååå

Hva jeg gjør med en venn osv...

Hvis jeg har en venn gjør jeg noe hyggelig med vedkommende,

Har jeg en venn? Vet ikke?

Går jeg på kino med mennesker ? Ja,

men for min del hvem som helst, jeg forventer ikke interesse innenfor astrofysikk, matematikk, eller botanikk, ikke for kino, men for ellers å ha det hyggelig, er det en fordel.

Synes mirabell sitt forslag var klokt. Det er trist at du strever sånn med dette, kan ikke være lett å ha så mange skjemaer å fylle ut.

AnonymBruker
Skrevet

Liker du være omsorgsfull?

Tenker jeg: NEI

Da svarer du det. Det finnes ikke "riktige" og "gale" svar her.

Og videre: Hvem liker det?

Liker å være omsorgsfull? Mange gjør det.

Man er omsorgsfull fordi det kreves, ikke pga av om man liker.

Det tror jeg ikke.

Jeg liker gjøre/drive med mine ting, liker noen å få kløe i ørene/bli forstyrret?

Det kommer vel hva men er opptatt med, men mange har ikke problemer med å bli forstyrret.

Anonymous poster hash: 2b581...b29

Skrevet

Jeg tror ikke det er noen "riktige" eller "gale" svar på disse spørsmålene, og det er dine svar de vil ha. Det er helt greit å skrive "vet ikke" eller "denne problemstillingen kjenner jeg meg ikke igjen i" som svar, hvis det er slik at du skal fylle ut fritekst (altså ikke krysse av for ett av flere valg).  

Omsorg er et begrep som brukes om veldig mye forskjellig.  Det er kanskje mest pliktfølelse i bildet når man f.eks. hjelper en funksjonshemmet nabo, men mer vekt på glede og lyst når man viser omsorg for barna sine.  Hvis du er redd for å virke hard og kald fordi du ofte gjør ting fordi det "kreves", kan du prøve å tenke på situasjoner der du gjør noe liknende sammen med barna dine.  Kanskje det blir færre bastante nei-svar da. 

Men husk på at dette ikke er noen konkurranse.  Jeg vet ikke hvorfor du har fått skjemaene, men hensikten kan være å bli kjent med deg.  Sammenhengen med oxytocin må du nesten diskutere med fagpersoner. 

Hei!

Det er ikke sånne muligheter på skjemaet, det ville vært logisk og fornuftig å ha slike svaralternativer.

Jeg spurte en psykolog om han LIKTE å gi omsorg, han kom til at han ikke likte det, men at slikt er plikt som man gjør (nettopp jeg hadde nevnt det med plikten tidlig i min utlegning, da at å gjøre sin plikt er noe annet enn å like, man gjør mye man ikke liker, det er livet). Og det må ikke forveksles med å like, han mente han ikke var noe omsorgsmenneske.

Jeg ble lettet, for jeg syns han var ærlig, og tydelig, ikke helt, men til slutt, først mumlet han så sa han, nja, like og like, nei jeg kan vel ikke si... osv... masse rare ord, så "kryssforhørte" jeg han, jeg

sa "men liker du når du driver med dine mest interessante ting og bli avbrutt for å trøste og stryke osv...", da svarte han "nei nei..." og noe mer.

Det var kun en testpsykolog, jeg er ikke begeistret for så vage/diffuse /uklare mennesker, men jeg tenkte når jeg skulle ta innspurtstestene at nå spør jeg han, og så mange svar hadde han ikke. Han var snill, men virket usikker av spørsmålene mine. Til slutt sa jeg han kunne fullføre testene og at det var ferdig, utspørringen min, dette ikke fordi jeg var ferdig, men jeg ville ikke overstyre, ellers tenkte jeg han kanskje følte det ble ubehagelig fordi jeg stilte han spørsmål og det skal jo være motsatt vei. Jeg ville ikke han skulle "klage" på meg heller, han er kollega til min psykiater, så jeg vil ikke min psykiater skal få følelsen av at jeg er sjefete. Det kan jeg være, men jeg er enten passiv eller tar styringen, det er ikke noe i mellom, enten leder jeg, eller jeg blir ledet, samarbeide er jeg dårlig på. Men jeg prøver å samarbeide, men jeg er likevel dårlig på det, forunderlig dårlig også.

Skrevet

Synes mirabell sitt forslag var klokt. Det er trist at du strever sånn med dette, kan ikke være lett å ha så mange skjemaer å fylle ut.

Hei!

Nei nettopp.

Men hvis jeg kunne scanne skjemaene/stille noen her inne spørsmål, feks deg, ville det vært lettere?

Kan du ta i mot noen spørsmål? Fra skjemaene,? forklare meg hva de mener?

stjernestøv
Skrevet

Hei!

Nei nettopp.

Men hvis jeg kunne scanne skjemaene/stille noen her inne spørsmål, feks deg, ville det vært lettere?

Kan du ta i mot noen spørsmål? Fra skjemaene,? forklare meg hva de mener?

Skulle gjerne ha hjulpet deg, men vet ikke om jeg er den rette personen til det. Men kanskje noen andre kan hjelpe deg? Jeg er ikke så glad i skjemaer jeg heller :huh:

Gjest gjesteleser
Skrevet

Meningen med sånne skjemaer er ofte at man skal svare det aller første som faller en inn når en leser spørsmålet. Derfor vil det være helt riktig av deg å skrive "nei" på spørsmålet om du liker å være omsorgsfull. Men derfor vil det også være umulig for oss å hjelpe deg med hva du skal fylle inn i skjemaene, for vi vet ikke hva du tenkte med en gang du leste spørsmålet.  Å bytte ut "venner" med mennesker tror jeg vil være nyttig for deg, sammen med en kommentar som Mirabell foreslo.

Skrevet

Hei!

Ok skjønner.

Feks er spørsmål som disse:

5. a) When I talk to friends on the phone it is usually to make arrangements rather than to chat.

5. B) When I talk to friends on the phone it is usually to chat rather than to make arrangements.

Da svarer jeg lett 5 a. sånne er lette.

Men så kommer sånne

In terms of personalitiy how similar to your friends do you tend to be?

How important is it to you what your friends thing about you?

For det første har jeg ikke tenkt på det med personlighet, hvor lik jeg er andre?

Jeg kan svare om interesser.

Når det kommer til det med å tenke hva andre tenker om meg, så tenker jeg ikke på det.

Jeg bryr meg jo, men jeg hadde ikke kommet på å tenke tanken før den stod på et skjema.

Og sånn fortsetter det kompliserte.

Om venner syns jeg er en de lett kommer til med sine problemer osv... hvordan i alle dager skal jeg vite noe om hva de føler? Jeg skriver i vedlegget, mange kommentarer om at, hvis svar på dette er nødvendig må jeg spørre de mulige/aktuelle vennekandidatene. Og videre gjentar jeg at det er umulig for meg å vite hva andre tenker!! Samt at jeg sjelden kommer på å tenke på hva andre tenker om meg? Det er jo sånt man ikke vet noe om, man får håpe det beste og gjøre sitt, akkurat det er det jo ikke noe peong å tenke på. Jeg tror de fleste liker meg, men full oversikt kan jeg jo kun få ved å gå rundt og spørre dem.

Det kan jeg jp gjøre, men så tar dette enda lenger tid.

Skrevet

Hei!

Huff 5 b skulle det være! ikke 5 og det rare fjeset der, det ble feil.

Jeg svarte. 5 a altså at snakker jeg med noen er det for å avklare noe nødvendig, jeg liker ikke snakk for snakkets eget skyld. Altså snakk for meningsløshetens del, det misliker jeg.

Skrevet

Meningen med sånne skjemaer er ofte at man skal svare det aller første som faller en inn når en leser spørsmålet. Derfor vil det være helt riktig av deg å skrive "nei" på spørsmålet om du liker å være omsorgsfull. Men derfor vil det også være umulig for oss å hjelpe deg med hva du skal fylle inn i skjemaene, for vi vet ikke hva du tenkte med en gang du leste spørsmålet.  Å bytte ut "venner" med mennesker tror jeg vil være nyttig for deg, sammen med en kommentar som Mirabell foreslo.

Hei!

Ok da gjør jeg det.

Jeg er nå oppe i snart 12 siders vedlegg, jeg forklarer hvorfor jeg ikke kan vite hva andre mennesker tenker!! Forstår ikke at det ikke kan være svaralternativer, feks vet ikke, umulig å mene noe om osv...

Som skrevet en del er lette:-)  feks når de spør om hva jeg liker å gjøre med en venn, gjøre en aktivitet, eller snakke om problemer, det siste får jeg kløe av og er komplisert og uønsket, jeg er med venner når jeg har det bra, da vil jeg gjøre noe hyggelig.

Men så spør de om hvor mange venner jeg har, og da må man jo vite hvem som er venn.

Sist gang krysset min psykiater av, jeg tror jeg da hadde et videre vennebegrep, men det var nyuttenkt, nå er dette endret, men jeg vil ikke fremstå som noe skoleeksempel, og jo mindre poeng jeg får jo verre blir det.

Heldigvis fikk jeg 15 kjappe poeng på slutten, de spør om jeg har lett for å innrømme feil og det har jeg, der fikk jeg 5 poeng:-) og hvor lett jeg har for å fortelle om min egen svakhet, der fikk jeg nye 5 poeng:-)

Men fordi jeg krysser av på liker å jobbe alene og liker å gjøre gøye ting med andre, på de får jeg 0 poeng, sånn går det. Hadde jeg skrevet at jeg liker å ringe for å prate bare, hadde jeg fått mange poeng, men jeg lyver ikke, men for mange av spørsmålene går på antall venner, tullprat og mye jeg ikke forstår meg på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...