Gjest Xtra Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 (endret) Ser ikke poenget med å lyve. Mange av oss er ikke veldig glade i å ringe noen bare for å prate. Jeg var det for en del år siden, men langt mindre etter at jeg fikk barn, da tid for meg selv ikke ble avsatt til prat.Du skjønner sikkert selv, om du tenker deg om, at skjemaene ikke utgjør noen konkurranse, og at du ikke bør tenke på poeng og måloppnåelse. Husk at målet antakelig er at noen ønsker å kunne hjelpe deg bedre.Når det gjelder omsorg: Mange av oss liker å gi omsorg til de vi er glade i: Det være seg mann, barn, foreldre eller nære venner. Men ofte liker en vel ikke å føle at det er en enveisgreie, helst bør man få noe igjen. Med mindre man er Moder Teresa. Endret 16. april 2014 av Xtra 0 Siter
Kayia Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 Hei! Nei nettopp. Men hvis jeg kunne scanne skjemaene/stille noen her inne spørsmål, feks deg, ville det vært lettere? Kan du ta i mot noen spørsmål? Fra skjemaene,? forklare meg hva de mener? Din psykiater har bedt deg om å fylle ut skjemaene uten å få hjelp av din mann. Jeg antar at hun var litt upresis og egentlig mente "uten hjelp av andre". Hun er ute etter DIN forståelse og DIN opplevelse, ikke ett riktig svar. Jeg syns derfor du skal fylle dem ut på egenhånd, og heller holde spørsmål du ikke har svar på åpne. 0 Siter
slabbedask Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 Men så spør de om hvor mange venner jeg har, og da må man jo vite hvem som er venn. http://no.wikipedia.org/wiki/Venn Sist gang krysset min psykiater av, jeg tror jeg da hadde et videre vennebegrep, men det var nyuttenkt, nå er dette endret, men jeg vil ikke fremstå som noe skoleeksempel, og jo mindre poeng jeg får jo verre blir det. Poenget er at du skal være ærlig. Ikke sitt og tell poeng selv! Når det kommer til det med å tenke hva andre tenker om meg, så tenker jeg ikke på det. Jeg bryr meg jo, men jeg hadde ikke kommet på å tenke tanken før den stod på et skjema. Og sånn fortsetter det kompliserte. Da må det jo være riktig å svare at du ikke bryr deg om hva andre tenker om deg. 0 Siter
Kayia Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 1. Jeg er nå oppe i snart 12 siders vedlegg, Heldigvis fikk jeg 15 kjappe poeng på slutten, de spør om jeg har lett for å innrømme feil og det har jeg, der fikk jeg 5 poeng:-) og hvor lett jeg har for å fortelle om min egen svakhet, der fikk jeg nye 5 poeng:-) 1. Men kjære deg, du skal selvfølgelig ikke legge ved 12 sider vedlegg! Tenk fornuftig nå, det ville vært opplyst om det dersom det var ønskelig at du skal skrive kommentarer i vedlegg. Jeg gjetter at det står (evt er sagt muntlig av psykiateren din) "fyll ut det alternativet som passer best" eller lignende som veiledning her. 2. Hvordan vet du hva 15 poeng betyr? Vet du på forhånd hva poengsummen betyr for psykiaterens vurdering av ditt videre behandlingsbehov inkl medisinering? Psykiateren ber deg fylle ut skjemaene for å få et bilde av ditt funksjonsnivå og psykiske helse, og du kan neppe vite hvordan psykiateren tolker din utvikling. Slapp derfor av og fyll ut så godt som du kan. Dropp de du ikke greier å svare på. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. april 2014 Forfatter Skrevet 16. april 2014 Ser ikke poenget med å lyve. Mange av oss er ikke veldig glade i å ringe noen bare for å prate. Jeg var det for en del år siden, men langt mindre etter at jeg fikk barn, da tid for meg selv ikke ble avsatt til prat. Du skjønner sikkert selv, om du tenker deg om, at skjemaene ikke utgjør noen konkurranse, og at du ikke bør tenke på poeng og måloppnåelse. Husk at målet antakelig er at noen ønsker å kunne hjelpe deg bedre. Når det gjelder omsorg: Mange av oss liker å gi omsorg til de vi er glade i: Det være seg mann, barn, foreldre eller nære venner. Men ofte liker en vel ikke å føle at det er en enveisgreie, helst bør man få noe igjen. Med mindre man er Moder Teresa. Hei! Ok takk For min del kan jeg gjøre omsorg en vei, det er fordi det er plikt og prinsipper. Det stopper ikke, og kan være en enveisgreie, men jeg vil alltid like å gjøre mine egne ting. Feks har jeg sanseforstyrrelser, jeg ammet likevel mine barn, selv om det også medførte ubehag, ikke selve ammingen, men at de koste med huden min. Selv om jeg ikke liker det, klør og masserer jeg andre, det blir som å følge andre regler. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. april 2014 Forfatter Skrevet 16. april 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/Venn Poenget er at du skal være ærlig. Ikke sitt og tell poeng selv! Da må det jo være riktig å svare at du ikke bryr deg om hva andre tenker om deg. Hei! Jeg tenkte ikke på dette før skjemaet stilte meg spørsmål, selvsagt bryr jeg meg om hvordan andre oppfatter meg, men det er ikke noe jeg går og tenker på/tenkte på før skjemaet, det er skjemaet som får meg til å tenke på de merkeligste ting, feks er ikke wikipedia teorien om venner særlig god. jeg hadde fred før disse spørsmålene kom, men nå kjenner jeg at jeg skal manne meg opp og si til min psykiater at dette er umulig for meg å vite noe om, så får hun finne en løsning. Min psykiater mener jeg skal fylle ut ting og saker som jeg ikke har begreper om, bare pga av denne studien. 0 Siter
slabbedask Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 feks er ikke wikipedia teorien om venner særlig god. Den engelske wiki har en mye fyldigere artikkel. http://en.wikipedia.org/wiki/Friendship Min psykiater mener jeg skal fylle ut ting og saker som jeg ikke har begreper om, Det er vel nettopp derfor du skal fylle ut dette, slik at det skal bli klart hva du sliter med. Det er ingen eksamensoppgave dette her. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. april 2014 Forfatter Skrevet 16. april 2014 1. Men kjære deg, du skal selvfølgelig ikke legge ved 12 sider vedlegg! Tenk fornuftig nå, det ville vært opplyst om det dersom det var ønskelig at du skal skrive kommentarer i vedlegg. Jeg gjetter at det står (evt er sagt muntlig av psykiateren din) "fyll ut det alternativet som passer best" eller lignende som veiledning her. 2. Hvordan vet du hva 15 poeng betyr? Vet du på forhånd hva poengsummen betyr for psykiaterens vurdering av ditt videre behandlingsbehov inkl medisinering? Psykiateren ber deg fylle ut skjemaene for å få et bilde av ditt funksjonsnivå og psykiske helse, og du kan neppe vite hvordan psykiateren tolker din utvikling. Slapp derfor av og fyll ut så godt som du kan. Dropp de du ikke greier å svare på. Hei! Nå har jeg skrevet vedlegget, da må jeg jo få sende det med. Jeg googlet og fant ut av poenggivingen, og jeg vil svare ærlig, så klart, men vipper jeg mellom 0 og 2 poeng, så kan det jo hende 2 poeng frister mer enn null, når jeg er usikker og likevel ikke forstår..., og jo mindre poeng, jo høyere autisme skår. Jeg får null poeng over alt nesten. Selv om du ikke skjønner det, så er det ikke hyggelig for meg, når jeg vil ha flere poeng. Dette er for en studie, det har ingenting med medisinering, og behandling eller diagnose. Det fins ingen medisiner for autisme, dessverre. Uansett hva jeg fyller ut så har det ikke noe å si for min autismediagnose, jeg avklarte det, da jeg fikk følelsen av at jeg kunne bli oppfattet ufølsom og psykopatisk, da sa min psykiater "nei nei nei, nei, nei, jeg vet da godt at du har omtanke for andre og bryr deg mye" osv osv... da tenkte jeg at jeg skulle få det til, men så får jeg det ikke til likevel. Jeg vil bare ha den oxytocinen, og jeg vil fremstå litt sånn som jeg er, og ikke som er føleleskaldt menneske, jeg har faktisk mye følelser som ikke kommer frem når jeg fyller ut skjemaene. Fordi spørsmålene er stilt sånn at jeg ikke får forklare. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 16. april 2014 Forfatter Skrevet 16. april 2014 Den engelske wiki har en mye fyldigere artikkel. http://en.wikipedia.org/wiki/Friendship Det er vel nettopp derfor du skal fylle ut dette, slik at det skal bli klart hva du sliter med. Det er ingen eksamensoppgave dette her. Hei! Min psykiater vet hva jeg strever med, hun kjenner meg bedre enn jeg selv gjør. Jeg er også ferdig behandlet, nå driver hun bare med norges eneste studie om oxytocin og autisme. Derfor må jeg fylle ut skjemaene! Men jeg gjør så godt jeg kan, og alle spørsmålene har jeg nå forklart så kan hun krysse eller endre kryssene ettersom hun syns jeg har forstått eller misforstått. Jeg misforstår ofte ting om følelser, men ikke faktabaserte tekster, dette er langt fra faktabasert, de spør som om jeg skulle tenke jeg kan vite hva andre tenker ???? Hva tror du andre tenker om deg? Tenker dne venner du er en som lytter? Har du lik personlighet med dine venner? Skal jeg gå inn på det siste må jeg starte en intervjuserie med de jeg kjenner. Er jeg Gud? 0 Siter
Kayia Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 Hei! Nå har jeg skrevet vedlegget, da må jeg jo få sende det med. Jeg googlet og fant ut av poenggivingen, og jeg vil svare ærlig, så klart, men vipper jeg mellom 0 og 2 poeng, så kan det jo hende 2 poeng frister mer enn null, når jeg er usikker og likevel ikke forstår..., og jo mindre poeng, jo høyere autisme skår. Jeg får null poeng over alt nesten. Selv om du ikke skjønner det, så er det ikke hyggelig for meg, når jeg vil ha flere poeng. Dette er for en studie, det har ingenting med medisinering, og behandling eller diagnose. Det fins ingen medisiner for autisme, dessverre. Uansett hva jeg fyller ut så har det ikke noe å si for min autismediagnose, jeg avklarte det, da jeg fikk følelsen av at jeg kunne bli oppfattet ufølsom og psykopatisk, da sa min psykiater "nei nei nei, nei, nei, jeg vet da godt at du har omtanke for andre og bryr deg mye" osv osv... da tenkte jeg at jeg skulle få det til, men så får jeg det ikke til likevel. Jeg vil bare ha den oxytocinen, og jeg vil fremstå litt sånn som jeg er, og ikke som er føleleskaldt menneske, jeg har faktisk mye følelser som ikke kommer frem når jeg fyller ut skjemaene. Fordi spørsmålene er stilt sånn at jeg ikke får forklare. Jeg tenker heller ikke at dette har noe å si for din diagnose. Den er satt og står fast, og det har jeg sagt til deg de ganger du selv har tvilt også. Jeg er dessuten klar over at asberger/ autisme ikke lar seg medisinere *bort*, men det betyr ikke at asbergere/ autister ikke kan få det bedre med en form for medisinering. Her er det funksjon og begrensninger som avgjør hva som er riktig i hvert enkelt tilfelle - heller ikke autister/ asbergere er like, og samtaler, observasjon og (egen)rapportering gjennom skjemaer er alle verktøy for å få kunnskap om pasientens helse. Hva er begrunnelsen for at psykiaterene din ikke ønsker å gi deg mer oxytocin? 0 Siter
Gjest gjesteleser Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 Jeg synes du skal si til psykiateren din at du har googlet poenggivingen, for studien gir ikke et reellt bilde av deg dersom du justerer svarene dine etter hva som gir poeng så du kan få oxytocin. Skjemaene skal besvares slik du tenker umiddelbart uten grubling. De er egentlig ikke brukbare når de bli besvart slik som nå, med et 12 sider langt vedlegg og etter poengmessig manipulering. 0 Siter
Kayia Skrevet 16. april 2014 Skrevet 16. april 2014 (endret) (...) nå driver hun bare med norges eneste studie om oxytocin og autisme. Derfor må jeg fylle ut skjemaene! Men jeg gjør så godt jeg kan, og alle spørsmålene har jeg nå forklart så kan hun krysse eller endre kryssene ettersom hun syns jeg har forstått eller misforstått. dette er langt fra faktabasert, de spør som om jeg skulle tenke jeg kan vite hva andre tenker ???? Hva tror du andre tenker om deg? Tenker dne venner du er en som lytter? Har du lik personlighet med dine venner? Psykiateren din VET at opplevelse og følelser ikke er fakta. Jeg syns du ofte beskrive hvordan du opplever å ikke passe inn, at du ikke føler deg lik andre, at du ikke liker dette og hint - hvorfor greier du ikke å stole på dette når du skal fylle ut spørreskjemaet? En ting som kanskje kan hjelpe: Du opplever at din psykiater har hjulpet deg og at hun er din venn. Nå trenger hun din hjelp til sitt studie, og det du må gjøre er å fylle ut skjemaet som best du kan, uten å tenke på rett/ galt/ bra. Endret 16. april 2014 av Kayia 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.