Gå til innhold

Utbrennt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sliten for tiden. Har ikke så mange gleder. Jeg har en psyk mann og 2 syke gamle foreldre. Jeg er alene med omsorgsoppgavene. Bortsett fra litt hjemmesykepleie til de gamle. Føler jeg burde gjort mer for både mannen min og de gamle. Men jeg har en jobb å passe også. Mannen min har tidligere vært suicidal. Jeg spør om hvordan han har det, og han sier at han har det greit. Jeg tror ikke han forteller meg hele sannheten. Her for litt siden oppdaget jeg at han hadde kuttet seg på begge armene. Jeg spurte hvorfor han ikke hadde sagt noe. Han sa at han ikke ville uroe meg. Etter denne episoden ble jeg utrygg på hva mer ha kan finne på. Vi har ikke hatt noe samliv de siste årene. Det er ikke på grunn av meg. Vi er nå bare to gode venner, vi krangler aldri. Jeg har mest lyst til å gjemme meg bort, men skjønner at det ikke er noen løsning. Jeg kjenner at jeg begynner å bli deprimert og at jeg stadig har angst. Hva skal jeg gjøre ??

Skrevet

Jeg er så sliten for tiden. Har ikke så mange gleder. Jeg har en psyk mann og 2 syke gamle foreldre. Jeg er alene med omsorgsoppgavene. Bortsett fra litt hjemmesykepleie til de gamle. Føler jeg burde gjort mer for både mannen min og de gamle. Men jeg har en jobb å passe også. Mannen min har tidligere vært suicidal. Jeg spør om hvordan han har det, og han sier at han har det greit. Jeg tror ikke han forteller meg hele sannheten. Her for litt siden oppdaget jeg at han hadde kuttet seg på begge armene. Jeg spurte hvorfor han ikke hadde sagt noe. Han sa at han ikke ville uroe meg. Etter denne episoden ble jeg utrygg på hva mer ha kan finne på. Vi har ikke hatt noe samliv de siste årene. Det er ikke på grunn av meg. Vi er nå bare to gode venner, vi krangler aldri. Jeg har mest lyst til å gjemme meg bort, men skjønner at det ikke er noen løsning. Jeg kjenner at jeg begynner å bli deprimert og at jeg stadig har angst. Hva skal jeg gjøre ??

Du bør bestille time hos fastlegen.

Skrevet

Finn deg en grepa kar som kan ta vare på både seg selv og deg og som kan avlaste deg. Tenk så deilig! Du har drømt om deg, har du ikke? Men neida. Så enkelt er det selvfølgelig ikke.

Som voksent barn med syke gamle foreldre synes det jeg er vår plikt å stille opp. Jeg hadde tatt tak i denne delen av livet mitt først. Oppsøk kommunen og be om å få en gjennomgang av hva deres rettigheter er med offentlig omsorg av dine foreldre. Orker du ikke å oppsøke nav selv, er fastlegen første skritt å ta, som slabbedask sier. Kan du fortelle foreldrene dine hvordan du har det uten å gi dem dårlig samvittighet? De aller fleste foreldre vil ønske å se sine barn lykkelige og fornøyde.

Når det gjelder din mann, er det anderledes. Jeg synes du bør stille ham et ultimatum. Enten tar han tak i sine egne problemer, som også har blitt dine, ellers forlater du ham. Han seigpiner deg med sin adferd. Antageligvis har han blitt avhengig av ditt reaksjonsmønster. Han føler seg trygg på deg. Og utnytter det selv om han kanskje ikke er det bevisst. Jeg synes han er slem mot deg.

Dette er lett å si, det vet jeg. Men tenk om du fikk et skikkelig samliv, som jeg leser av ditt innlegg at du lengter etter. Det er tøft å forlate sin beste venn, hvis det er det han er, men du kan ikke tillate deg at han utnytter deg som jeg synes han gjør.

Stand tall. Be proud.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først synes jeg du skal snakke med fastlegen din om dette.

Deretter bør du tenke nøye over om du vil bruke resten av livet ditt på et slikt samliv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...