Gå til innhold

Hypericum Stada


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hypericum nok en gang...

Hei,

Jeg har til tider slitt med depersjon noe som har ført til at jeg har isolert med fra andre mennesker i lengre perioder. Har prøvd flere anitdep-medikamenter. Lamictal har jeg gått på en lengre periode. SSRI ble jeg dårlig av - mistet energi og var nedstemt. I den forbindelse dette spørsmålet

Jeg har blitt mye bedre gjennom terapi og meditasjon. Meditasjon gjør med mye bedre, men jeg sliter fortsatt til tider med uro og sosial angst. Spesielt er denne sosiale angsten til tider plagsom. Jeg begynte derfor med Hypericim Stada igår (morgen og kveld). Imidlertid syntes jeg at jeg merket at energinivået mitt falt noe og fikk litt hopepine. Jeg fikk en svak følelse av ubehaget jeg kjente av SSRI (nå skal det sies at legen min tok meg rett fra full dose Lamictal til en ssri og det kan kanskje også forklare ubehaget jeg opplevde da).

Spørsmålet mitt er dermed. 1)Virker Hypericum Stada på noe av den samme måten som SSRI og kan det være grunnen til at jeg ikke kjente meg på topp? 2) Det har bare gått en dag, kan det virkelig være Hypericum Stada jeg merker? 3) Er det vanlig med negative opplevelser av Hypericum Stada?

Er det andre tips for å bekjempe sosial angst?

Mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

motorPrøysen

Ja, du kan få bivirkninger av Johannesurt som av andre medikamenter.

 

Det har kommet noe forskning som kan tyde på at Johannesurt kombinert med sollys kan være skadelig for øynene. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19895314

 

Vær derfor forsiktig i sollys og bruk solbriller utendørs om du føler du må bruke dette medikamentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

1)Virker Hypericum Stada på noe av den samme måten som SSRI og kan det være grunnen til at jeg ikke kjente meg på topp? 

 

Har ekstremt svak virkning, hvis noen overhodet.

 

2) Det har bare gått en dag, kan det virkelig være Hypericum Stada jeg merker? 

 

 

Sannsynligvis innbildning/tilfeldigheter.

 

3) Er det vanlig med negative opplevelser av Hypericum Stada?

 

 

Det vanlige er ikke å merke noen ting.

Anonymous poster hash: d9b80...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Hypericum er det samme som Johannesurt og i følge mange undersøkelser er effekten like god som SSRI (serotonin reopptakshemmere) ved lette til moderate depresjoner. Virkningsmekanismen er sannsynligvis via signalstoffet serotonin og derfor anbefales ikke Johannesurt sammen med SSRI. Effekten (og sannsynligvis bivirkningene) av Johannesurt kommer som regel raskere enn de reseptpliktige medisinene. Negative effekter er ikke vanlige og derfor selges Johannesurt uten resept. Du kan jo forsøke behandlingen i 2-3 uker før du bestemmer deg for om du vil avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

@Stig Bruset: Hyperisin, et av de antatte virkningsstoffene i Johannesurt, virker muligens fototoksisk i øyet.

Pasienter bør advares mot dette. Hvis man bruker det bør man ha på solbriller utendørs i direkte sol, og man bør aldri bruke lysterapilamper samtidig som man tar det.

 

http://informahealth...713680903144692

 

http://www.ncbi.nlm....les/PMC2092452/

 

http://www.sciencedi...891584913000762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkesegtil

Jeg har gått på nevnte piller i noe over en uke nå og jeg synes jeg merker bedring i humør. Dette er dog vanskelig å kvantifisere og jeg utelukker ikke at det finnes andre årsaksforklaringer. Jeg kommer til å fortsette inntil videre. 

 

Tenkte jeg ville nevne det for eventuelle andre som er nysgjerrig. 

 

Takk for svar på mitt spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...