Gå til innhold

Det er ingen som liker facebook profilen min :(


Gjest Blomster

Anbefalte innlegg

Madelenemie

I (nest?) siste nummer av medlemsbladet til Mental Helse var det ni gode råd for bedre psykisk helse.

 

Et av dem var "perspektivering". Jeg tror det er fornuftig for oss alle i blant.

 

Mitt innlegg var kun ment som en påminner (Reminder) om perspektivering.

Hei!

 

Viktig påminner.

 

Trenger oftere, selv om det også kan klø i ørene.

 

Kløe er bra, når det provosserer, engasjerer og skaper et bedre resultat.

 

Selv om jeg er så vakker som en svane:-) så klør min psykiater meg i ørene på en ubehagelig måte, ved flere utsagn, men nettopp de er viktige for meg.

 

Tror det handler om en slags god balanse ved å bygge opp og utfordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Kayia

    11

  • AnonymBruker

    6

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    5

  • Madelenemie

    3

Mest aktive i denne tråden

Siden du kommenterer som fagperson skal jeg ta deg alvorlig og svare: Nei det gjør de nok ikke, men det betyr ikke at sosial utestenging eller mobbing via sosiale medier ikke er et reelt problem for ungene/ ungdommene som opplever det. Du har hørt om Maslow, har du ikke? ;) Han forklarer fiffig og enkelt hvorfor opplevelsen av problemer "her" vs "der" kan være ulik vettu, uten at den enes problem er latterlige (små) eller banale selv om den andres er mer på grunnleggende nivå.

Når du nevnte Maslow her, så tror jeg det er vanskeligere for den som har vært på toppen av pyramiden og havner nederst, enn det er for den som alltid har vært på det nederste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevnte Maslow her, så tror jeg det er vanskeligere for den som har vært på toppen av pyramiden og havner nederst, enn det er for den som alltid har vært på det nederste.

Jeg er ikke like sikker som deg på det, men at "fall" vil oppleves dramatisk har du nok rett i. Det å føle på en kontinuerlig og fundamental utrygghet vil nok prege en persons hverdag uavhengig av om vedkommende har sovet i himmelseng eller under en bro. Med det sagt - forskning på svært utsatte mennesker (feks mennesker som satt i konsentrasjonsleir under 2. verdenskrig) viser at NHD har rett i at det er veldig viktig hvordan man tar det, ikke bare hvordan man har det. Noen overlever og tåler mer enn andre, og det å kunne le og se framover er en uvurderlig styrke.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke like sikker som deg på det, men at "fall" vil oppleves dramatisk har du nok rett i. Det å føle på en kontinuerlig og fundamental utrygghet vil nok prege en persons hverdag uavhengig av om vedkommende har sovet i hemmelseng eller under en bro. Med det sagt - forskning på svært utsatte mennesker (feks under 2. verdenskrig) viser at NHD har rett i at det er veldig viktig hvordan man tar det, ikke bare hvordan man har det.

Kanskje du har rett hvis du går helt ned på pyramiden.  Men lenger opp tror jeg fremdeles det er slik.  Prøver å finne ord for ha jeg mener, men gir opp.  Klarer ikke å forklare det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke like sikker som deg på det, men at "fall" vil oppleves dramatisk har du nok rett i. Det å føle på en kontinuerlig og fundamental utrygghet vil nok prege en persons hverdag uavhengig av om vedkommende har sovet i himmelseng eller under en bro. Med det sagt - forskning på svært utsatte mennesker (feks mennesker som satt i konsentrasjonsleir under 2. verdenskrig) viser at NHD har rett i at det er veldig viktig hvordan man tar det, ikke bare hvordan man har det. Noen overlever og tåler mer enn andre, og det å kunne le og se framover er en uvurderlig styrke.

 

Det er for lettvint å si det bare handler om hvordan man tar det. Personlighet/styke er det viktigste.

Anonymous poster hash: 190c7...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du har rett hvis du går helt ned på pyramiden.  Men lenger opp tror jeg fremdeles det er slik.  Prøver å finne ord for ha jeg mener, men gir opp.  Klarer ikke å forklare det. 

Du forklarer det god og jeg skjønner hva du mener :) men jeg er likevel ikke sikker på om du har rett i dette. Det er ganske mange som har vært rikt bemidlet og som har flyktet fra alt de eier når de starter pånytt i et annet land. Svært mange pakistanere har gjort dette, og det samme gjelder svært mange vietnamesere og dessuten en rekke marrokanere (for å nevne noen som har bosatt seg her til lands de siste 40- 50 årene). Mental styrke har vist seg å være langt mer avgjørende for hvordan de får det enn tap av materielle verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

 

Det er for lettvint å si det bare handler om hvordan man tar det. Personlighet/styke er det viktigste.

Anonymous poster hash: 190c7...ead

 

Det er ingen som har sagt at det bare handler om hvordan en tar det. Men hvordan man tar det er faktisk personlighet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for lettvint å si det bare handler om hvordan man tar det. Personlighet/styke er det viktigste.

.... eh,  skjønner du hva "hvordan man tar det" innebærer? Hvilken betydning legger du i "hvordan man tar det" om det ikke omfatter personlighet, evner og mental styrke?? 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du forklarer det god og jeg skjønner hva du mener :) men jeg er likevel ikke sikker på om du har rett i dette. Det er ganske mange som har vært rikt bemidlet og som har flyktet fra alt de eier når de starter pånytt i et annet land. Svært mange pakistanere har gjort dette, og det samme gjelder svært mange vietnamesere og dessuten en rekke marrokanere (for å nevne noen som har bosatt seg her til lands de siste 40- 50 årene). Mental styrke har vist seg å være langt mer avgjørende for hvordan de får det enn tap av materielle verdier. 

Nå har ikke jeg studert pyramiden, men mener på toppen går det litt mer ut på luksus.  Når jeg var nyetablert med dårlig økonomi.  Måtte finne mange ideer for å få økonomien til å gå opp.  Vi hadde det veldig godt i den tiden.  Selv om pålegg var kun til søndags, og det da var kun servelat.  Etterhvert blir økonomien bedre.  Vi venner oss til et litt mer luksusliv.  Jeg må si at jeg ville hatt det veldig mye vanskeligere i dag hvis jeg måtte leve på den måten som når vi startet.  For nå kjenner jeg til et annet liv. Men det vil nok helt sikker gått hvis vi var innstilt på det.  Likevel ville det vært vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

.... eh,  skjønner du hva "hvordan man tar det" innebærer? Hvilken betydning legger du i "hvordan man tar det" om det ikke omfatter personlighet, evner og mental styrke?? 

 

Det er ikke nødvendig å være frekk og nedlatende. Betydningen jeg legger i "hvordan man tar det" er at det er noe man selv kan kontrollere og styre. 

Anonymous poster hash: 190c7...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg studert pyramiden, men mener på toppen går det litt mer ut på luksus.  Når jeg var nyetablert med dårlig økonomi.  Måtte finne mange ideer for å få økonomien til å gå opp.  Vi hadde det veldig godt i den tiden.  Selv om pålegg var kun til søndags, og det da var kun servelat.  Etterhvert blir økonomien bedre.  Vi venner oss til et litt mer luksusliv.  Jeg må si at jeg ville hatt det veldig mye vanskeligere i dag hvis jeg måtte leve på den måten som når vi startet.  For nå kjenner jeg til et annet liv. Men det vil nok helt sikker gått hvis vi var innstilt på det.  Likevel ville det vært vanskeligere.

Jeg skjønner hva du mener, men dette blir litt på siden av Maslows teori egentlig. Hans poeng er at de grunnleggende behovene må være dekket for at man skal kunne virkeliggjøre sine mål eller realisere sine evner gjennom skapende arbeid. Han observerte at skapende mennesker ofte hadde fått dekket behovene på de fire nederste nivåene, og mente derfor at man kunne gå ut fra at det er en sammenheng mellom underskuddsbehov og vekstbehov. Jeg tror han har mye rett i det, selv om det nok er mange nok eksempler som lett motbeviser teorien også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å være frekk og nedlatende. Betydningen jeg legger i "hvordan man tar det" er at det er noe man selv kan kontrollere og styre. 

Da oppfatter vi uttrykket ulikt. Jeg tenker at "hvordan man tar det" handler om hvordan man oppfatter og møter problem og utfordringer. Alle kan feks stryke til eksamen, men der noen tenker at "jeg må lese mer neste gang" tenker andre "jeg er dum" eller "jeg kommer aldri til å greie dette". Disse tankene er konsekvenser av "hvordan man tar det". 

 

Forøvrig må jeg legge til at det å si at noens utsagn "er lettvinte" også er litt frekt og nedlatende, og er man selv litt skarp kan det fort komme litt skarpe replikker tilbake... ;):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener, men dette blir litt på siden av Maslows teori egentlig. Hans poeng er at de grunnleggende behovene må være dekket for at man skal kunne virkeliggjøre sine mål eller realisere sine evner gjennom skapende arbeid. Han observerte at skapende mennesker ofte hadde fått dekket behovene på de fire nederste nivåene, og mente derfor at man kunne gå ut fra at det er en sammenheng mellom underskuddsbehov og vekstbehov. Jeg tror han har mye rett i det, selv om det nok er mange nok eksempler som lett motbeviser teorien også.

Det er kanskje litt på siden.  Som jeg skriver så har jeg ikke studert pyramiden. Lærte bare litt om den en gang.  Men hvis vi ser bort fra den, men på livet generelt.  Så mener jeg det er vanskeligere for en som har vært høyt oppe og ligge på et lavere plan, enn det er for den som alltid har ligget lavere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis vi ser bort fra den, men på livet generelt.  Så mener jeg det er vanskeligere for en som har vært høyt oppe og ligge på et lavere plan, enn det er for den som alltid har ligget lavere. 

Jeg tror ikke det. Som jeg skrev lenger opp tror jeg det handler om øvrige ressurser på det menneskelige plan, dvs mental styrke, evner og personlighet. Beholder man egenverd og stolhet tror jeg man godt kan overleve trange tider, lenge. Dette har - som jeg skrev - feks mennesker på flukt demonstrert mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det. Som jeg skrev lenger opp tror jeg det handler om øvrige ressurser på det menneskelige plan, dvs mental styrke, evner og personlighet. Beholder man egenverd og stolhet tror jeg man godt kan overleve trange tider, lenge. Dette har - som jeg skrev - feks mennesker på flukt demonstrert mange ganger.

Jeg har ikke skrevet at en ikke overlever, men at det er mye vanskeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook-likes betyr ingenting og det vet vel de fleste allerede selv om de er med på det. Jeg får alltid brukbart med likes men jeg er ganske sikker på at mange av likerne ikke liker meg det minste. Det er bare et overflatisk spill vi spiller fordi det morer oss akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke skrevet at en ikke overlever, men at det er mye vanskeligere.

Jeg skjønte det - "overleve" var en omskriving av "greie seg helt ok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facebook-likes betyr ingenting og det vet vel de fleste allerede selv om de er med på det. Jeg får alltid brukbart med likes men jeg er ganske sikker på at mange av likerne ikke liker meg det minste. Det er bare et overflatisk spill vi spiller fordi det morer oss akkurat nå.

Enig i det, selv kunne jeg heller ikke brydd meg mindre, men vi er voksne med livet i vater. Det er nok en annen sak for en utrygg 13-14 åring, som er gruppen artikkelen diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre nok av voksne også som tar Facebook på største alvor. Ungdommer finner alltid måter å plassere hverandre på popularitetsskalaen. Det er ikke akkurat noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre nok av voksne også som tar Facebook på største alvor. 

Vet det, men om likes på fb er avgjørende tenker jeg ikke at livet kan være helt i vater.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...