Gå til innhold

Intramuskulær hemangiom i musculus temporalis


Mammatil2

Anbefalte innlegg

Hei, trenger sårt ett svar da min fastlege ikke kunne svare meg på dette men har henvist med til sykehuset men det kan jo ta tid. Har i 3 mnd slitt med hodepine, siste 2 mnd hver dag. Jeg har vært Sykemeldt siste 3 uker nå. Etter og ha tatt MR av nakke/hode har jeg fått følgene svar: MR caput. funn: intramuskulær hemangiom i høyre musculus temporalis, Inhomogene signalforandringer svarende til musculus temporalis. Det er også noe retinert væske i pyramide spissen høyre side. MR cervicalcolumna. Funn: funn som passer med et hemangiom i corpus TH3. Mitt første spørsmål er da: kan dette være årsak til min hodepine? Syntes hodepinen øker ved bevegelse, kan dette stemme? nesten smertefri om morgen så går det 2 timer så sitter hodepinen der. Er dette farlig? Kan dette behandles? Evt. Hvordan? Har forøvrig ingen utslag på crp el senkning. Har en del blodprøver inne som jeg ikke har fått svar på enda. Har blitt en skygge av meg selv i det siste, pleier og være aktiv og sosial men når man går med hodepine konstant gjør det noe med en. Tar 2xibux forte x 3 pr. Dag for og dempe smerte men blir ikke smertefri likevel. Håper du kan gi meg ett svar! Er sliten. Det er sol og sommer og jeg vil ut og nyte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Hemangiomer er oftest ufarlige karnøster (samling av små blodkar) som er medfødte og som ikke gir smerter eller trykksymptomer. Temporalismuskelen sitter i tinningen og problemer i denne muskelen kan gi opphav til hodepine. Du kan eventuelt få en fysioterapeut til å sjekke dette. Når det gjelder alternativ behandling så kan akupunktur være nyttig uansett årsak til hodepinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg selv studert litt om hemangiomer, og funnet dette i en tekst :Intramuskulær hemangioma er en sjelden tilstand; det skiller seg fra infantile hemangioma rett og slett fordi det oppstår hos pasienter eldre enn barn.

Denne tilstanden er ofte forveksles med andre hemangiomer . De fleste tilfellene som beskrives som "intramuskulær hemangioma" i litteraturen faktisk representerer bløtvev venøse misdannelser . Denne forvirringen føre upassende henvisninger, bildediagnostikk og selv terapeutiske intervensjoner i betydelig antall pasienter. Derfor er det viktig å skille mellom disse to betingelsene (intramuskulær hemangioma versus bløtvev venøs misdannelse).

Intramuskulær hemangioma kan sees i alle aldre, som vanligvis diagnostisert i tidlig voksen alder. I motsetning til venøse misdannelser, intramuskulære hemangiomer har arterielle matere og i motsetning til AVMs , disse vaskulære fødselsmerker ikke demonstrere arteriovenøs skifting.

Og denne teksten:Infantil Hemangioma

Hemangiomer i huden er vanlig hos spedbarn - de representerer 7% av alle godartede svulster i barndommen. De er noen ganger til stede ved fødselen, men de fleste vanligvis vises i løpet av de første ukene eller månedene av livet. De fleste baby hemangiomer er kapillære hemangiomer, selv om kavernøse og sammensatte typer oppstår. Jenter rammes litt oftere enn gutter.

Vanlige infantile hemangiomer følger samme vekstmønster: en periode med rask vekst, ofte i løpet av det første året, etterfulgt av en periode med svulst krymping (kalt involusjon). Hvor lang tid det tar for svulsten å nå full-størrelse og deretter krympe varierer, men de fleste svulster er ferdig involusjon av den tiden barnet når puberteten.

De fleste av disse hemangiomer vil krympe helt på egenhånd og krever ingen behandling. Men kan noen hemangiomer forårsake problemer med vitale funksjoner som å puste, spise og se, og krever noen form for behandling. I tillegg, fordi disse svulstene kan vokse til å bli stort, og ofte vises på ansikt, nakke og hodebunn, et barns følelsesmessige behov må vurderes når man skal avgjøre behandlingsalternativer.

I tillegg, hemangiomer som er tilstede ved fødselen (kalles medfødt hemangioma), følger en annen vekstmønster. Disse hemangiomer er fullt utvokst ved fødselen og enten helt evolventreflektor under en babyens første året (kalt raskt involuting medfødt hemangioma), eller at de ikke Involute i det hele tatt (som kalles non-involuting medfødt hemangioma).

Hemangiomer I muskler, bein og indre organer

Selv om ikke så vanlig som hemangiomer i huden, gjør hemangiomer utvikle seg i andre vev, inkludert muskler og bein.

Intramuskulær hemangioma. Hemangiomer i muskelvev kan utvikle i alle aldre, men de fleste forekommer ofte hos unge voksne. Kapillære hemangiomer er mer vanlig i muskler enn kavernøse og sammensatte typer. Enhver muskel kan være involvert.

Fordi de er plassert i muskelen, er disse hemangiomer ofte viser ingen synlige tegn, selv om noen kan forårsake svelling i området for svulsten som øker med aktivitet. Disse svulstene er ofte smertefullt og krever behandling. Er ikke dette riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...