Gå til innhold

Følelser i terapi.


*Olivia*

Anbefalte innlegg

Nhd: ikke helt overrasket over at du mener dette, ut fra hva du har skrevet den siste tiden:) om jeg skal leve opp til det jeg skrev ovenfor har jeg intet i mot motstand og det er helt ok også å få motstand på dette m riktig terapeut el ikke.. hovedproblem m vedk nå er trygghet, har nemlig paranoia ift til hva hun mener og tror om meg også tror jeg.. Kan påvirke min velvilje dessverre! Også var det dette m å kjenne en viss posjon støtte og varme som også er et sårt savn. Du mener jeg bør leve m dette?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    22

  • AnonymBruker

    16

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Kayia

    12

Bella Dotte

Ang. klesstil og annen stil er det vel ganske opplagt, og opplest og vedtatt at behandler skal være så nøytral som mulig, ikke bruke spesielle plagg eller forstyrrende smykker, og lukte rent og diskret. En av mine tidligere behandlere snuser, og hun fortalte at mange av hennes pasienter reagerer på lukten, så hun måtte være påpasselig med å fjerne "bleia" og skylle munnen før timen. Mens en annen tidligere behandler helt sikkert bruker sin t-skjorte med påskriften "I'm not normal" i timene  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er ikke mye å tjene på å kle seg som en tenåring hvis man vil bli tatt seriøst. Jeg er vant til å tenke at en person med noen års erfaring har bedre dømmekraft og fingerspissfølelse enn en som er helt fersk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mye å tjene på å kle seg som en tenåring hvis man vil bli tatt seriøst.

Converse-sko er vel ikke spesielt forstyrrende eller useriøst, selv om de (også) brukes av mange ungdommer?

Saggebukse trodde var mest en guttegreie, hvis det er snakk om å vise underbuksa. Men det er godt mulig jeg er langt ute på jordet nå.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Etter å ha googlet hva conversesko er, må jeg bare si at ikke en gang jeg hadde reagert på en behandler med slike sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Converse-sko er vel ikke spesielt forstyrrende eller useriøst, selv om de (også) brukes av mange ungdommer?

Saggebukse trodde var mest en guttegreie, hvis det er snakk om å vise underbuksa. Men det er godt mulig jeg er langt ute på jordet nå.

På min arbeidsplass er det ingen som ville ha reagert på Converse-sko og bukser som ikke sitter tight (som jeg antar er det som har blitt omtalt som saggebukse) ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke mye å tjene på å kle seg som en tenåring hvis man vil bli tatt seriøst. Jeg er vant til å tenke at en person med noen års erfaring har bedre dømmekraft og fingerspissfølelse enn en som er helt fersk.

 

Jeg jobber stort sett sammen med folk som er utdannet innen helsefag, og hos oss anses det ikke som useriøst å bruke conversesko og jeans som har loose fit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Etter å ha googlet hva conversesko er, må jeg bare si at ikke en gang jeg hadde reagert på en behandler med slike sko.

 

Ikke jeg heller, men jeg foreslår at du googler saggebukse også. Det er en bukse som henger lang nedenfor livet så trusa vises. "Loose fit" er noe annet.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sagging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nhd: ikke helt overrasket over at du mener dette, ut fra hva du har skrevet den siste tiden:) om jeg skal leve opp til det jeg skrev ovenfor har jeg intet i mot motstand og det er helt ok også å få motstand på dette m riktig terapeut el ikke.. hovedproblem m vedk nå er trygghet, har nemlig paranoia ift til hva hun mener og tror om meg også tror jeg.. Kan påvirke min velvilje dessverre! Også var det dette m å kjenne en viss posjon støtte og varme som også er et sårt savn. Du mener jeg bør leve m dette?!

Det er noe med måten du skriver om din psykolog på, som gjør at det er nærliggende å tenke at dette er uttrykk for problemer du selv har, mer enn at det er noe feil med din psykolog.  Det er noe med intensiteten i dine reaksjoner, omfanget av paranoide tanker og fortvilelse knyttet til ting hun har eller ikke har sagt om deg. F.eks. dette med personlighetsforstyrrelse. Du har fortalt at du har nektet å bli utredet for dette og derfor skriver jo hun i journalen at du har nektet dette. Det er jo et ganske nøytralt utsagn. Å gjennomføre strukturerte diagnostiske intervjuer er ganske vanlig, inkl. intervjuer som screener for personlighetsproblematikk.  Jeg synes det er tankevekkende at du har nektet å gjennomføre dette og at det fortsatt ligger der som noe du er opptatt av i forhold til din psykolog. Du har vært ute av jobb et helt år, og jeg skjønner ikke helt din vegring mot både diagnostisering og samtale med lege på dps.

 

På den ene siden er du fortvilet over at du ikke synes behandlingsapparatet ser din lidelse eller imøtekommer noe av ditt behov for trøst og omsorg. På den annen side motsetter du deg tiltak som ville kunne gjøre det lettere å gi deg adekvat behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er det ingen som ville ha reagert på Converse-sko og bukser som ikke sitter tight (som jeg antar er det som har blitt omtalt som saggebukse) ;-)

Jeg antok også at det ikke kunne være det jeg forstår med sagging. Har aldri sett kvinner gå med halve trusa synlig. Men jeg er ikke ekspert på dette ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Etter å ha googlet hva conversesko er, må jeg bare si at ikke en gang jeg hadde reagert på en behandler med slike sko.

Hei!

Det er komisk at du måtte google.

Jeg bruker converse hver dag!:-) og jeg trodde dette var de mest vanlige sko, for de mest vanlige mennesker:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Madelenemie

Blant voksne? Hm, det hører til unntaket der jeg bor...

Hei!

Sånn opplever jeg det også, men jeg ser på tv at saggebukser er vanlig blant ungdom som snakker kebabnorsk.

Her jeg bor skal buksene sitte mer stramt, og heller ikke barn bruker saggebukser.

Rart at det er så store forskjeller egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Hei!

Sånn opplever jeg det også, men jeg ser på tv at saggebukser er vanlig blant ungdom som snakker kebabnorsk.

Her jeg bor skal buksene sitte mer stramt, og heller ikke barn bruker saggebukser.

Rart at det er så store forskjeller egentlig.

Mine barn og ungdommer vil også bare ha stramme bukser. Ingen av dem har Converse-sko, men de ønsker seg det. Gutten hadde noen liksom-Conversesko for et par år siden, så jeg regner med at hun minste snart vokser inn i dem.

 

Jeg hadde røde Converse-sko da jeg var russ i 1990 - så de er jo ikke akkurat nye! Er forresten litt usikker på om det virkelig var Converse, eller noen som liknet. Vi kalte dem basketsko, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn opplever jeg det også, men jeg ser på tv at saggebukser er vanlig blant ungdom som snakker kebabnorsk.

Her var denne trenden på høyden for tre- fire år siden, men egentlig kun blant tenåringer. Selv tror jeg kanskje Gargamel overdriver litt når h*n mener at det er vanlig blant voksne....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn opplever jeg det også, men jeg ser på tv at saggebukser er vanlig blant ungdom som snakker kebabnorsk.

Her jeg bor skal buksene sitte mer stramt, og heller ikke barn bruker saggebukser.

Det finnes kritthvite ungdommer i bydelen din som bruker saggebukser og dermed viser fram de kule merke-boxershortsene sine. Men alle jeg har sett, har vært gutter og godt under 20 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Blant voksne? Hm, det hører til unntaket der jeg bor...

Helt riktig. Jeg var i 20 årene, og dermed allerede for gammel til saggebukser (Selv om Eminem er 40 og fortsatt bruker det...)

 

Så vidt jeg husker var moten på topp fra slutten av 90-tallet og litt ut på 2000-tallet. Tenåringsgutter måtte ha et bestemt ganglag for å ikke miste buksa. Nå er det i grunnen sjelden å se saggebukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Selv tror jeg kanskje Gargamel overdriver litt når h*n mener at det er vanlig blant voksne....

 

Mener jeg det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...