Gå til innhold

Følelser i terapi.


*Olivia*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 122
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Madelenemie

    22

  • AnonymBruker

    16

  • Nils Håvard Dahl, psykiater

    13

  • Kayia

    12

Madelenemie

Om jeg skulle gå til psykololg og ble møtt av en type ala Rihanna med hullete jeans, bar mage og masse sminke og bling ville jeg sannsynligvis tenkt at hun kanskje hadde behov for å snakke med noen selv  ;)

Hei!

Hva med en revmatologi med nettingstrømper og leopardspenne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Det er ikke lov å skrive eller si negerdame lenger! Ikke en gang neger??!

Og da blir det vanskeligere av og til å forklare saker, men jeg haår fått påpakninger av flere på dette.

Jeg har søkt på lovdata.no og har ennå ikke funnet den loven. Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hei!

Hva med en revmatologi med nettingstrømper og leopardspenne?

En overveier å få akutt RA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har søkt på lovdata.no og har ennå ikke funnet den loven. Kan du hjelpe meg?

 

Slå opp i PK-lovboka.

Anonymous poster hash: 1a149...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde forresten fått hetta om psykologen min hadde kalt en afrikansk kvinne negerdame , er enig i at det er støtende og jeg ville assosiert dette m et forkrøplet menneskesyn.. Ser likevel ikke bort i fra at det ikke linkes til dette hos folk i en annen generasjon en min. Var jo ikke ment rasistisk i lesebøkene fra en svunnet tid.Om min unge og tydeligvis lovende (?) psykolog hadde uttalt seg slik ville jeg nok tenkt " mitt".. Evt sagt ifra hva jeg tenkte om dette og argumentert for hvorfor jeg stilte m kritisk til denne ordbruken av mørkhudede kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hadde forresten fått hetta om psykologen min hadde kalt en afrikansk kvinne negerdame , er enig i at det er støtende og jeg ville assosiert dette m et forkrøplet menneskesyn.. Ser likevel ikke bort i fra at det ikke linkes til dette hos folk i en annen generasjon en min. Var jo ikke ment rasistisk i lesebøkene fra en svunnet tid.Om min unge og tydeligvis lovende (?) psykolog hadde uttalt seg slik ville jeg nok tenkt " mitt".. Evt sagt ifra hva jeg tenkte om dette og argumentert for hvorfor jeg stilte m kritisk til denne ordbruken av mørkhudede kvinner.

Du er dyktig til å spore av fra det viktige temaet. Jeg tror du vil lykkes i å ikke oppnå endring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en revmatologi med nettingstrømper og leopardspenne?

Jeg er ganske openminded, og ville ikke gjort en stor sak ut av det. Jeg jobber i et akademisk miljø og kan love deg at jeg ser mye rart av påkledning på møter. For å si det sånn: "fagnerder" er ikke like stødige med bekledning som de er på betraktninger innenfor eget fagfelt ;) 

 

Når jeg kommenterte at jeg ville stusset over en halvnaken psykolog så handler det om mine forventninger til terapi. Jeg tenker at en som skal ha innsikt i og kunne hjelpe meg med egne følelser, vurderinger og samspill med andre må kunne vise at vedkommende selv behersker og forstår dette spillet. Om man stiller halvnaken på jobb som psykolog tenker jeg at man ikke har skjønt spillet selv, og hvor stor tillitt vil jeg da kunne ha til at vedkommende kan gi meg gode råd, evt forstår det jeg presesnterer som problem for meg?

 

Nå kan det godt være mulig at vedkommende fort vant min tillitt basert på faglig tyngde, og da kunne jeg sikkert fort oversett slike ting, men førsteintrykket ville innebært skepsis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madelenemie

Jeg har søkt på lovdata.no og har ennå ikke funnet den loven. Kan du hjelpe meg?

Hei!

Nei dessverre.

Fikk beskjed av skolen og barna at ordet neger og negerdame er ulovlig:-(?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nhd: takk for mistilliten :( Kanskje jeg burde henvises til Sveits el avdeling for de håpløse?! Jeg velger dog ( ut fra hva jeg tidl har sagt om at jeg ønsker motstand ) å tolke ditt innspill som motstand mot mine digresjoner fra det som burde være essensen i terapitimer.:)Skrevet om fenomenet motstand og nå ønsket jeg å vise motstand selv.. Men slitsomt å være sånn i motstand mot seg selv og verden. Slitsomt å tro at de som skal passe barna mine kanskje ikke passer godt nok på drm, f eks når de skal bade el sykle:( slitsomt å leve og trist å ikke kunne glede seg over livet og det jeg tross alt har klart å få til... Skal tro om en kan havne på galeien av en enorm opptur når en har slitt i to- tre år.. Det hangla og gikk m meg, kjempet og strevde, kjente på ensomhet og bitterhet.. Fortapelse. Når jeg plutselig "lyktes "( m et personlig mål)kjente jeg knapt noen ting- før en berusende følelse slo ned i meg ... Den har vedvart men er ikke utelukkende positiv i det hele tatt - kverulant og rar.. Slitsomt å kampere m psykologen også.. Nesten som psykisk terror ( synes vel du er toppers)Følt m helt på styr i det siste, vanskelig å beskrive.. Hatt en pussig form for energi - men pendler litt mellom ytterpunktene . Tenker jeg har all grunn til å være happy - Skjønne barn, en mann som jeg har det ok med ( selv omvi er som wergelanf og welhaven ,)har noen øyeblikk for jeg kjenner m skikkelig intenst glad..men så faller jeg sammen,jeg bekreftet det ufyselige igjen..nå tåler jeg plutselig ikke å leve livet ute i virkeligheten.for hard kost - og selv om jeg møter godvilje tror jeg ikke på den. Viker unna alle henvendelser og blikk .. Klarer ikke respondere på folk som jeg vet vil meg vel ( og jeg vet at det er mange). Blir helt låst- særlig når det er fler tilstede.Er kanskje litt skrudd tankemessig, kanskje tvangstanker .. Kunne tenkt m å spurt deg om jeg burde ut i jobb? Lest de paranoide ideer øker i isolasjon. Men Gud vet om jeg er klar..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nhd: takk for mistilliten :( Kanskje jeg burde henvises til Sveits el avdeling for de håpløse?! Jeg velger dog ( ut fra hva jeg tidl har sagt om at jeg ønsker motstand ) å tolke ditt innspill som motstand mot mine digresjoner fra det som burde være essensen i terapitimer.:)Skrevet om fenomenet motstand og nå ønsket jeg å vise motstand selv.. Men slitsomt å være sånn i motstand mot seg selv og verden. Slitsomt å tro at de som skal passe barna mine kanskje ikke passer godt nok på drm, f eks når de skal bade el sykle:( slitsomt å leve og trist å ikke kunne glede seg over livet og det jeg tross alt har klart å få til... Skal tro om en kan havne på galeien av en enorm opptur når en har slitt i to- tre år.. Det hangla og gikk m meg, kjempet og strevde, kjente på ensomhet og bitterhet.. Fortapelse. Når jeg plutselig "lyktes "( m et personlig mål)kjente jeg knapt noen ting- før en berusende følelse slo ned i meg ... Den har vedvart men er ikke utelukkende positiv i det hele tatt - kverulant og rar.. Slitsomt å kampere m psykologen også.. Nesten som psykisk terror ( synes vel du er toppers)Følt m helt på styr i det siste, vanskelig å beskrive.. Hatt en pussig form for energi - men pendler litt mellom ytterpunktene . Tenker jeg har all grunn til å være happy - Skjønne barn, en mann som jeg har det ok med ( selv omvi er som wergelanf og welhaven ,)har noen øyeblikk for jeg kjenner m skikkelig intenst glad..men så faller jeg sammen,jeg bekreftet det ufyselige igjen..nå tåler jeg plutselig ikke å leve livet ute i virkeligheten.for hard kost - og selv om jeg møter godvilje tror jeg ikke på den. Viker unna alle henvendelser og blikk .. Klarer ikke respondere på folk som jeg vet vil meg vel ( og jeg vet at det er mange). Blir helt låst- særlig når det er fler tilstede.Er kanskje litt skrudd tankemessig, kanskje tvangstanker .. Kunne tenkt m å spurt deg om jeg burde ut i jobb? Lest de paranoide ideer øker i isolasjon. Men Gud vet om jeg er klar..?!

Du har ennå ikke svart på NHDs spørsmål om hva du mener med å stole på psykologen?

 

For øvrig legger jeg merke til at du på den ene siden presenterer ganske mange symptomer samtidig som du er motstander av diagnostisering fra psykologens side. Det er litt vanskelig å skjønne hvorfor du på den ene siden såpass aktivt presenterer symptomer, samtidig som du er sint med tanken på at de mener du skulle ha en psykisk lidelse - med unntak av sosial angst som du selv ser ut til å mene er hovedproblemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nhd: takk for mistilliten :( Kanskje jeg burde henvises til Sveits el avdeling for de håpløse?! Jeg velger dog ( ut fra hva jeg tidl har sagt om at jeg ønsker motstand ) å tolke ditt innspill som motstand mot mine digresjoner fra det som burde være essensen i terapitimer.:)Skrevet om fenomenet motstand og nå ønsket jeg å vise motstand selv.. Men slitsomt å være sånn i motstand mot seg selv og verden. Slitsomt å tro at de som skal passe barna mine kanskje ikke passer godt nok på drm, f eks når de skal bade el sykle:( slitsomt å leve og trist å ikke kunne glede seg over livet og det jeg tross alt har klart å få til... Skal tro om en kan havne på galeien av en enorm opptur når en har slitt i to- tre år.. Det hangla og gikk m meg, kjempet og strevde, kjente på ensomhet og bitterhet.. Fortapelse. Når jeg plutselig "lyktes "( m et personlig mål)kjente jeg knapt noen ting- før en berusende følelse slo ned i meg ... Den har vedvart men er ikke utelukkende positiv i det hele tatt - kverulant og rar.. Slitsomt å kampere m psykologen også.. Nesten som psykisk terror ( synes vel du er toppers)Følt m helt på styr i det siste, vanskelig å beskrive.. Hatt en pussig form for energi - men pendler litt mellom ytterpunktene . Tenker jeg har all grunn til å være happy - Skjønne barn, en mann som jeg har det ok med ( selv omvi er som wergelanf og welhaven ,)har noen øyeblikk for jeg kjenner m skikkelig intenst glad..men så faller jeg sammen,jeg bekreftet det ufyselige igjen..nå tåler jeg plutselig ikke å leve livet ute i virkeligheten.for hard kost - og selv om jeg møter godvilje tror jeg ikke på den. Viker unna alle henvendelser og blikk .. Klarer ikke respondere på folk som jeg vet vil meg vel ( og jeg vet at det er mange). Blir helt låst- særlig når det er fler tilstede.Er kanskje litt skrudd tankemessig, kanskje tvangstanker .. Kunne tenkt m å spurt deg om jeg burde ut i jobb? Lest de paranoide ideer øker i isolasjon. Men Gud vet om jeg er klar..?!

Jeg er vanligvis ikke fan av sånne quickfix-lister, men denne syns jeg faktisk hadde gode poeng. Jeg var inne på tanken å legge den ut her inne da jeg leste den, for jeg tenkte at både du og et par andre her på dol kunne ha godt av å lese den. Etter at jeg leste dette innlegget nå ble jeg helt sikker: http://anncathrina.com/2012/11/22/12-ting-du-ma-slutte-a-gjore-mot-deg-selv/

 

Legg spesielt merke til din avslutning og pkt nr 6.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Ikke så rart. Ingen av de som bor i GD, kan skrive norsk.

Anonymous poster hash: 25595...496

 

Vås.  For det første er det mange som ikke ser heilnorske ut, som skriver utmerket norsk.  For det andre bor det mange kritthvite, heilnorske i "Groruddalen" (som er et upresist begrep).  Man kan synse mye om andres mangelfulle norskkunnskaper, men de smitter ikke.

 

Men igjen - jeg er ikke ute etter å gjenta denne debatten enda en gang.  Finn en gammel tråd hvis du savner den.  God helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vås.  For det første er det mange som ikke ser heilnorske ut, som skriver utmerket norsk.  For det andre bor det mange kritthvite, heilnorske i "Groruddalen" (som er et upresist begrep).  Man kan synse mye om andres mangelfulle norskkunnskaper, men de smitter ikke.

 

Men igjen - jeg er ikke ute etter å gjenta denne debatten enda en gang.  Finn en gammel tråd hvis du savner den.  God helg :)

Jeg nekter å tro at noen er så dumme at de tror at ingen i området kan skrive norsk, anser det som vesentlig mer sannsynlig at noen har lyst på en krangel. Bra at du ikke biter på;-)

 

Jeg slutter for øvrig aldri å undre meg over at enkelte som bor i Oslo har så dårlig oversikt over sin egen by som det ofte fremkommer i debatter om øst-vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frosken: de må gjerne diagnostisere m med både pest og kolera, men jeg er altså uenig i paranoid personlighets forstyrrelse.. Har ingen fiender og bærer lite nag, tror ikke alltid jeg har rett , er ikke vred...sur el sint. Samt at min kjære pårørende spes i allmenn medisin ( m karriere også innenfor psykiatri) har sagt lang i fra, alle litt forstyrra når de sliter. Du er ikke " sånn". Vedr paranoiatakter form var han noe mer usikker.. Syntes jeg overdrev når jeg trodde e post på jobb var myntet på meg personlig. Syntes jeg burde klare å skjerpe meg når jeg fikk panikk og at jeg ødela mye for meg selv ved å ikke holde ut indre smerte. Dessverre vet jeg ikke om han greide å sette seg inn i det totale bilde i min forpinte sjel.Nhd: stole på psykologen betyr for meg å ha tillit til at hun ikke overkjører meg , overdimensjonerer min Evt psykelighet og møter m med en viss anerkjennelse ( slik det forstås i klinisk psykologi) og respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia: takk for velmenende tips- har dessverre ikke helt kontroll :( vet at det kan høres ut som jeg er et utakknemlig beist m luksusproblemer jeg burde sette i perspektiv. Helt enig! Nesten uetisk av meg å jamre meg slik, unnskyld!! Det er tærende og nesten være redd folk dessverre og denne redselen driver og tar bolig i meg:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia: takk for velmenende tips- har dessverre ikke helt kontroll :( vet at det kan høres ut som jeg er et utakknemlig beist m luksusproblemer jeg burde sette i perspektiv. Helt enig! Nesten uetisk av meg å jamre meg slik, unnskyld!! Det er tærende og nesten være redd folk dessverre og denne redselen driver og tar bolig i meg:(

Jeg syns du skal lytte til Froskens råd, og lese punkt 6 om og om igjen. Kikk på punkt 2, 5 og 10 også. Deretter 6 en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia: kan pugge dem og forsøke å hjernevaske meg selv:) Lytter alltid til Frosken! Takk:) forresten så sa min pårørende ; hun må få lov å ha noen funn...;) ha ha - bør vel det ja om hun skal gjøre jobben sin - det trøblete er at noe virket ok - mens noe virker det som hun har funnet opp for å få meg inn i den diagnostiske ramme som hun tydeligvis gjenkjenner i mine symptomer. Er selvmotsigende om dagen - vil alt og ingenting:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vanligvis ikke fan av sånne quickfix-lister, men denne syns jeg faktisk hadde gode poeng. Jeg var inne på tanken å legge den ut her inne da jeg leste den, for jeg tenkte at både du og et par andre her på dol kunne ha godt av å lese den. Etter at jeg leste dette innlegget nå ble jeg helt sikker: http://anncathrina.com/2012/11/22/12-ting-du-ma-slutte-a-gjore-mot-deg-selv/

 

Legg spesielt merke til din avslutning og pkt nr 6.

 

Hellandussen for noe ræl: Uansett om du føler deg bra eller dårlig -  våkne opp hver morgen og vær takknemlig for livet ditt!

 

Hvorfor skal jeg være takknemlig for det? Jeg har aldri bedt om å bli født. Jeg skulle ønske jeg aldri var født.

Anonymous poster hash: 25595...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...