Gå til innhold

Jernopptak


Gjest Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Er det sant at høydoser med E-vitamin på kvelden (ca 1000 mg) bidrar til å øke jernlageret? Bør E-vitaminene tas sammen med andre kosttilskudd? Jeg har dårlig jernopptak, men prøver å få i meg litt rødt kjøtt hver uke og jeg spiser mye brokkoli. Har du noen tips til andre ting jeg bør spise mye av? Hilsen Blodfattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

C-vitamin hjelper tit å bedre jernopptaket i kroppen.

Jeg har hatt god effekt av å innta Floradix formula jernekstrakt.

Hemoglobinnivået mitt var på 8 og jernlagrene var tomme, dette middelet hjalp meg til å få opp blodverdiene igjen.



Anonymous poster hash: 055d6...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ern.fysiol Randi Norheim

Hei.

Så flott at du ønsker å øke jernopptaket i kostholdet, her har man ofte mye å hente ved å gjøre små grep. Imidlertid er det vitamin C, ikke vitamin E, som er gunstig å bruke for å øke jernopptaket. Du trenger ikke bruke et høydosetilskudd av vitamin C for å dra nytte av de gode effektene, her er det viktigere å passe på å bruke litt vitamin C, gjerne fra matvarer –sammen med jernrike matvarer. Drikk et glass appelsinjuice, spis noen ringer med paprika, bruk kiwi eller spis noen jordbær sammen med hvert måltid, så optimaliserer du opptaket.

Ved lav jernstatus er det viktig å tenke både på å spise mat som fremmer jernopptak samtidig som man unngår matvarer som hemmer jernopptak. Jern finnes i to former, hemjern (2-verdig) og ikke-hemjern (3-verdig), og skiller seg fra hverandre i måten jernet er bundet på. 3-verdig jern må reduseres til 2-verdig før opptak, og Vitamin C reduserer den 3-verdige formen til den 2-verdig typen av jern. Dette er årsaken til at vitamin C er så gunstig for jernopptaket.

Ikke-hemjern finner vi i grove kornvarer, poteter og grønne grønnsaker. Disse matvarene bør spises sammen med vitamin C. Gode kilder til hem-jern er kjøttvarer som lever, innmat, rødt kjøtt, fisk, egg og fjærfe. Vi tar lettere opp hem-jern i kroppen, mellom 15-35 % av hva vi inntar i maten, og dette jernet påvirkes lite av hva vi samtidig spiser av andre matvarer. Ikke-hemjernet derimot påvirkes i større grad av andre matvarer, og dette jernet absorberer vi mellom 2-20 % av, avhengig av hvilken mat man spiser samtidig.

I tillegg til vitamin C er \"kjøttfaktoren\" (et peptid) i kjøtt, fugl og fisk, samt laktose (melkesukker) med på å fremme opptaket av jern.

Noen matvarer reduserer opptaket av ikke-hemjern, dette gjelder garvesyre i te og kaffe, fytinsyre i kli og grove kornprodukt, kalsium i melk og fosfovitin i egg. Unngå derfor å drikke te eller kaffe sammen med brødmåltider, drikk det heller minst en halv time FØR et måltid, eller vent i 2 timer ETTER et måltid.

Melk inneholder kalsium som hemmer opptaket av jern og laktose som fremmer opptaket av jern, derfor blir totaleffekten av melk på jernopptaket nøytral. Drikker du laktosefri melk bør du derimot unngå å drikke melk sammen med kornvarer for å unngå at du kun får den hemmende effekten fra kalsium.

Dersom du har veldig lav jernstatus er det vanskelig å komme opp i en god status kun ved å spise jernrik mat, så her er aminojern et godt supplement til kostholdet. Imidlertid bør jern i høye doser kun tas i samråd med lege, så konsulter legen med hvor høy dose du skal ta.

Lykke til, hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Mye interessant, en del visste jeg riktignok her. Mitt utgangsspørsmål var hvorvidt GRØNN TE oppfører seg annerledes enn vanlig svart te når det drikkes sammen med mat. Siden grønn te ikkeholder de gravestoffene som svart te har, er dette en teori jeg gjerne ville ha svar på.

Mvh

Geiterams

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...