Gå til innhold

Helhetsterapeut


Gjest Mistet troen

Anbefalte innlegg

Gjest Mistet troen

Etter langvarige bihule- og mageproblemer, oppsøkte jeg nå en helhetsterapeut. Jeg må si jeg er blitt veldig skeptisk, -jeg hadde i utgangspunktet troen på dette alternative. Det min terapeut gjør er mest å "snakke" med armen min. Gjennom trykk på armen mens jeg gjør motstand, får hun vite hvilke matvarer jeg skal holde meg unna, hvor i kroppen jeg har problemer og hva slags midler jeg bør ta. Det har nå endt opp med at jeg fikk en liste over produkter som jeg måtte kjøpe på helsekostbutikken. Et produkt skal tas pga. problemer med øynene, og et annet mot urinveisplager. Jeg har aldri hatt problemer med dette!! Dessuten har jeg fått noen frø i hvert øre som skal være der noen dager, og jeg skal ta noen øvelser for korsryggen. Jeg har vært hos terapeuten to ganger, noe som kostet henholdsvis 350 og 300 kroner for halvannen time. Terapeuten er så vidt jeg vet ikke godkjent på noen måte. Nå lurer jeg på om jeg skal droppe hele greia og fortsette hos legene mine allikevel??!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Er det noen som kan svare meg på om dette er kinesologi, det med å "snakke" med armen? Har det noe med overnaturlige evner å gjøre?

Kjære Mart.

Kinesologien springer utfra kiropraktikken og man mener at det er en samenheng mellom indre organer og enkelte muskler. Utfra observasjoner har man så systematisert disse sammenhengene og dette er lite mystisk, selv om skolemedisinen mener dette ikke kan forklares utfra moderne naturvitenskap. Utøvelsen av kinesologi er svært forskjellig fra terapeut til terapeut. Enkelte behandlere bruker pendulering og muskeltester pasienter for å spørre om plager i fortid eller om mellom-menneskelige relasjoner. Denne praksisen minner mer om healing og psykiske behandlingsmetoder.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...