Gå til innhold

Søsteren til Stoltenberg .


Gjest

Anbefalte innlegg

Trist . Meningsløst . Velger vi våre egne liv også når vi er syke? Burde ikke noen forhindret at det gikk som det gikk. Smerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ISW

    17

  • AnonymBruker

    15

  • frosken

    12

Mest aktive i denne tråden

Nicklusheletida

Trist . Meningsløst . Velger vi våre egne liv også når vi er syke? Burde ikke noen forhindret at det gikk som det gikk. Smerter

Ja, det er forferdelig trist og meningsløst :-(  I følge min datter som jobber på psykatri og rusomsorg i feriene, er det svært få narkomane som greier å bli rusfrie. Det handler mest om å gi de et best mulig liv uten å måtte trekke på gata. Noen lever greit i lange perioder, men de aller fleste har sprekker og må inn til avrusning på nytt og på nytt. I teorien har de jo et valg, men i praksis er det nesten helt "umulig"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Ja, først bør man gjøre forsøk på å hjelpe dem ut av avhengigheten, men for de som ikke klarer det så gjelder det å kunne gi dem verdige liv (med narkotika på resept). Desverre er vi ikke der i dag, narkomane lever uverdige liv, også dør de. Men jeg tror vi vil bli flinkere i fremtiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Olav Åmås minneord om "Lyset som aldri tar slutt " anbefales ( Aftenposten)

Endret av En namnlaus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist . Meningsløst . Velger vi våre egne liv også når vi er syke? Burde ikke noen forhindret at det gikk som det gikk. Smerter

 

Tok hun livet sitt?

 

Det står jo på NRK at hun døde etter lengre tids sykdom, så det ser ikke slik ut.

Trist er det uansett

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står jo at hjertet stoppet mens hun satt hjemme hos seg selv.  Det er ikke uvanlig at deler av kroppen ikke orker 80 - 90 år når den har levd et hardt liv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tragisk eksempel på følgene av de dårligste valg en kan ta.

 

Her har jeg så mye meninger at jeg vel får begrense meg litt, men likevel:

 

Det er på tide at mennesker begynner å ta ansvar for sine handlinger.

 

Å spise en sjokolade når vekta sier at du ikke burde, å drikke alkohol, å sette et skudd heroin, å ta kniven og skade seg selv, å slå ned noen, å unnlate og møte på jobb, (jeg kunne fortsatt i det uendelige) er valg man tar. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre noen av tingene.

 

Selv om noen gjør bedritne valg, så er de fortsatt viljestyrte valg og man må stå til ansvar/ta konsekvensene av valgene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Her har jeg så mye meninger at jeg vel får begrense meg litt, men likevel:

 

Det er på tide at mennesker begynner å ta ansvar for sine handlinger.

 

Å spise en sjokolade når vekta sier at du ikke burde, å drikke alkohol, å sette et skudd heroin, å ta kniven og skade seg selv, å slå ned noen, å unnlate og møte på jobb, (jeg kunne fortsatt i det uendelige) er valg man tar. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre noen av tingene.

 

Selv om noen gjør bedritne valg, så er de fortsatt viljestyrte valg og man må stå til ansvar/ta konsekvensene av valgene sine.

Jeg gjør ikke gode valg, betyr det at jeg fortjener å dø tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke gode valg, betyr det at jeg fortjener å dø tidlig?

 

Nei.

 

Jeg sa aldri at hun fortjente å dø. Men det er et faktum at setter du heroin, så tar kroppen skade av det.

 

Men også du må ta konsekvensen av dine valg. Det må vi alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Nei.

 

Jeg sa aldri at hun fortjente å dø. Men det er et faktum at setter du heroin, så tar kroppen skade av det.

 

Men også du må ta konsekvensen av dine valg. Det må vi alle..

Ja VI lever i et viljestyrt sammfunn i motsetning til noen andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg gjør ikke gode valg, betyr det at jeg fortjener å dø tidlig?

 

Hva man fortjener har ikke så mye med saken å gjøre. Man risikerer i alle fall å dø tidlig hvis man ødelegger kroppen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trist . Meningsløst . Velger vi våre egne liv også når vi er syke? Burde ikke noen forhindret at det gikk som det gikk. Smerter

Hva skulle de gjort mener du? Og hvem er det som har sviktet? Jeg vil tro at familien har gjort alt de kunne for å hjelpe. De virker som en sammensveiset gjeng med stor omtanke for hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hva man fortjener har ikke så mye med saken å gjøre. Man risikerer i alle fall å dø tidlig hvis man ødelegger kroppen sin.

Ja, bare tenker på at jeg røyker, er overvektig og tar medisiner. Det gjør jo sitt med kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DexterMorgan

Ja, bare tenker på at jeg røyker, er overvektig og tar medisiner. Det gjør jo sitt med kroppen.

 

 

Ja er du overvektig og røyker mister du nok noen år av livet ditt, og får litt lavere livskvalitet i tiden også. Medisiner derimot er jo ment å gi deg lengre levetd og/eller bedre livskvalitet. Så det skal du ikke bekymre deg for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Ja er du overvektig og røyker mister du nok noen år av livet ditt, og får litt lavere livskvalitet i tiden også. Medisiner derimot er jo ment å gi deg lengre levetd og/eller bedre livskvalitet. Så det skal du ikke bekymre deg for

Skal prøve å slanke meg til høsten og prøve å gå over til l.røyk. Har bare så lite å gjøre, og når jeg gjør noe blir jeg sliten og sengeliggende. Frustrerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg så mye meninger at jeg vel får begrense meg litt, men likevel:

 

Det er på tide at mennesker begynner å ta ansvar for sine handlinger.

 

Å spise en sjokolade når vekta sier at du ikke burde, å drikke alkohol, å sette et skudd heroin, å ta kniven og skade seg selv, å slå ned noen, å unnlate og møte på jobb, (jeg kunne fortsatt i det uendelige) er valg man tar. Det er ingen som tvinger deg til å gjøre noen av tingene.

 

Selv om noen gjør bedritne valg, så er de fortsatt viljestyrte valg og man må stå til ansvar/ta konsekvensene av valgene sine.

Jeg er enig i at dette er valg man tar, og at det er viktig at man tar ansvar for dette. Jeg synes imidlertid at det er uhyre viktig å presisere at de fleste gjør, for å bruke dine ord, "bedritne valg" av og til. Dette er helt vanlig og det er ikke mange som går gjennom livet uten å gjøre valg som er helt idiotiske. Det må finnes rom for at noen tar slike valg fordi de er i en vanskelig situasjon, og at de trenger hjelp til å ta dette ansvaret og konsekvensene. Hvis det bare fokuseres på at slike handlinger er viljestyrt og at man er svak dersom man velger feil, tror jeg vi vil få et kaldt og kynisk samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trist . Meningsløst . Velger vi våre egne liv også når vi er syke? Burde ikke noen forhindret at det gikk som det gikk. Smerter

"Noen" og mange og alle som har ment de kunne bidra har forsøkt å forhindre at det gikk som det gikk, så vidt jeg vet. Hun kom fra en særdeles ressurssterk famile, der ingen har slått hånden av henne, men støtte og hjulpet (søsteren er lege) og brukt sine nettverk (som er Norges beste). Hun var i utgangspunktet ressurssterk selv (glup, pen, godt likt). Hun har vært gjennom flere behandlinger, og helt sikkert fått tilbud om mange flere.

Sykdom velger vi ikke, men hvordan leve med sykdom velger vi.

Anonymous poster hash: 00757...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett at hjertet mitt kan stoppe siden jeg har levd under mye stress og bekymringer og vært mye deprimert og tung i kroppen over lange perioder:(

Det kan vel ikke skje? Har aldri puttet noe stoff og knapt nok tabletter i kroppen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...