Gå til innhold

Søsteren til Stoltenberg .


Gjest

Anbefalte innlegg

 

Jeg tror det ligger mer til denne "historien" enn det vi blir gitt innblikk i.  Kan vi se bort fra en type "omsorgssvikt" i dette hjemmet med foreldre opptatt av egen karriere? Jeg tror det har vært mye krav om, snakket/usnakket for barna i Stoltenbergfamilien. Selv stusser jeg feks over at Jens kaller sin foreldre ved fornavn, hvor nær er du da dine egne foreldre?

 

Nini er ikke den første som ramler på kjøret og kommer fra det vi andre betrakter som såkalte ressursterke familier. Jeg tror vi glemmer at ressurssterke ikke nødvendigvis betyr  tilstedeværende. Jeg tror det er krevende å være et Stoltenbergbarn på mange måter og at en av dem derfor bukket under i sin flukt fra et eller annet. Kanskje hadde hun bare i sitt rebelske jeg lyst til å prøve heroin og bli hekta, kanskje ligger det mer til historien enn vi gis innblikk i. 

 

Jeg ser på Stoltenbergfamilien litt som kongefamilien. Vi får det de vil gi oss og det de kan gi uten at det innebærer for mange riper i lakken. Og ofte kan de gi litt ekstra om det skulle gavne dem eller noe/en sak, slik feks Ninis rusmisbruk kunne brukes i politisk øyemed. Dessuten kan et rusmisbruk ikke holdes hemmelig over særs lang tid når det er en person i en offentlig familie, så de var ikke gitt noe reelt valg til å kunne feks feie dette under teppet om de ønsket det aldri så mye. Akkurat som Mette-Marits fortid...

Anonymous poster hash: 2d1bc...c41

 

Enig i at også ressurssterke foreldre kan la være å gi barn den omsorg de trenger. Men jeg mener fortsatt at det er spesielt at du begynner et hardt stoffmisbruk etter at du er ferdigutdannet jurist og har vært i jobb ulike steder. De som evt. har blitt utsatt for omsorgssvikt men klart seg så langt, vil heller velge terapi ol fremfor heroin. Jeg traff imidlertid for en del år siden en som kom fra samme miljøet og som også hadde begynt med heroin på samme tidspunkt i sitt liv, hun fortalte om et miljø av svært ressurssterke (inkl. økonomisk) oslofolk som hadde fått svært lett tilgang til heroin i festsammenheng. Hun jeg traff gikk på det tidspunktet på metadon og hadde mistet jobben i nrk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 139
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • ISW

    17

  • AnonymBruker

    15

  • frosken

    12

Mest aktive i denne tråden

Historien om Nini Stoltenberg er vanskeligere å forstå, fordi hun hadde såpass mye ressurser, var godt voksen da misbruket begynte og hun var omgitt av mennesker som ønsket å hjelpe henne. Sannsynligvis er noe av kjernen i hennes historie at hun likte rusen altfor godt.

Det er jo det hun har sagt selv tror jeg, og det kan vel være sånn det går til for enkelte. Alle rusmisbrukere har ikke hatt en vond oppvekst med omsorgssvikt og store problemer. Jeg vet om folk uten sånn bagasje som har rotet seg inn i narkotikamisbruk. Felles for dem er at de er rastløse, rebelske og  på stadig søken etter nye kick. Familier som Stoltenbergs pleier å ha en rebell eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig i at også ressurssterke foreldre kan la være å gi barn den omsorg de trenger. Men jeg mener fortsatt at det er spesielt at du begynner et hardt stoffmisbruk etter at du er ferdigutdannet jurist og har vært i jobb ulike steder. De som evt. har blitt utsatt for omsorgssvikt men klart seg så langt, vil heller velge terapi ol fremfor heroin. Jeg traff imidlertid for en del år siden en som kom fra samme miljøet og som også hadde begynt med heroin på samme tidspunkt i sitt liv, hun fortalte om et miljø av svært ressurssterke (inkl. økonomisk) oslofolk som hadde fått svært lett tilgang til heroin i festsammenheng. Hun jeg traff gikk på det tidspunktet på metadon og hadde mistet jobben i nrk.

Det er klart det er spesielt "valg" å ta i relativt voksen alder. Jeg mener jeg har lest at Jensemann også har gjort seg noen erfaringer med rus. Han kom vel ut med dette i forbindelse med en bokutgivelse hvor han visste at dette kom til å komme ut. Jeg har ikke svar på hvorfor Stoltenbergbarna (2 av dem, den tredje hører vi ikke så mye om) ville eksperimentere med rus og at en av dem ble sittende fast i det, men jeg tror det blir feil å snakke om at barn av ressursterke familier (øknomisk ressursterke) er noe mer beskyttet mot å gjøre denne type valg enn de som er barn av mindre ressursterke familier.

 

Jeg tror at i ressursterke familier kan det lett mangle noe som gjør at barn oppvokst i de kan gjøre fatale valg. Det kan være "omsorgssvikt" av type manglende tilstedværelse hos foreldre, manglende grensesetiting o.l. Jeg synes derfor det er rart at det at Nini ble heroinist  blir fremstillt som merkelig pga familiebakgrunn og at barn født i slike familier forventes å klare seg unna alt. Og feks som du skriver velge terapi fremfor rus. Nini havnet tydelig i et miljø hvor dette var lett tilgjengelig og tok et fatalt valg. Vi vet ikke hvorfor? Det kan være alt annet enn omsorgsvikt også. Men jeg tror ikke det har vært lett å være et Stoltenbergbarn, men jeg vet ikke om det var det avgjørende. Med det du skriver er det tydelig at et barn av en annen ressursterk familie også ramlet utpå. Kanskje manglet de begge noe, flyktet fra noe eller begge var bare litt dumdristige? 

 

 

Anonymous poster hash: 2d1bc...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Hvis du var en narkoman gjeldslave med torpedoer etter deg, og du ble tilbudt 50 millioner av en rik slekning - men som krevde at du ble rusfri resten av livet (hvis du sprekker må du betale tilbake):

Ville du med viljens kraft samt terapi klart det, selv om du kun gjorde det for pengenes skyld?

Satt på spissen, men håper du skjønner hva jeg mener.

Hva er 50 millioner mot selve livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

 

Det er klart det er spesielt "valg" å ta i relativt voksen alder. Jeg mener jeg har lest at Jensemann også har gjort seg noen erfaringer med rus. Han kom vel ut med dette i forbindelse med en bokutgivelse hvor han visste at dette kom til å komme ut. Jeg har ikke svar på hvorfor Stoltenbergbarna (2 av dem, den tredje hører vi ikke så mye om) ville eksperimentere med rus og at en av dem ble sittende fast i det, men jeg tror det blir feil å snakke om at barn av ressursterke familier (øknomisk ressursterke) er noe mer beskyttet mot å gjøre denne type valg enn de som er barn av mindre ressursterke familier.

 

Jeg tror at i ressursterke familier kan det lett mangle noe som gjør at barn oppvokst i de kan gjøre fatale valg. Det kan være "omsorgssvikt" av type manglende tilstedværelse hos foreldre, manglende grensesetiting o.l. Jeg synes derfor det er rart at det at Nini ble heroinist  blir fremstillt som merkelig pga familiebakgrunn og at barn født i slike familier forventes å klare seg unna alt. Og feks som du skriver velge terapi fremfor rus. Nini havnet tydelig i et miljø hvor dette var lett tilgjengelig og tok et fatalt valg. Vi vet ikke hvorfor? Det kan være alt annet enn omsorgsvikt også. Men jeg tror ikke det har vært lett å være et Stoltenbergbarn, men jeg vet ikke om det var det avgjørende. Med det du skriver er det tydelig at et barn av en annen ressursterk familie også ramlet utpå. Kanskje manglet de begge noe, flyktet fra noe eller begge var bare litt dumdristige? 

 

 

Anonymous poster hash: 2d1bc...c41

 

 

Ikke merkelig i det hele tatt.

 

Ungdom på Oslos vestkant ruser seg mest.

 

http://www.osloby.no/nyheter/--Selvrealisering-viktigere-enn-barna-for-vestkant-foreldre-7183909.html#.U9vam_mSx8E

Anonymous poster hash: 3a234...297

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

 

Det er klart det er spesielt "valg" å ta i relativt voksen alder. Jeg mener jeg har lest at Jensemann også har gjort seg noen erfaringer med rus. Han kom vel ut med dette i forbindelse med en bokutgivelse hvor han visste at dette kom til å komme ut. Jeg har ikke svar på hvorfor Stoltenbergbarna (2 av dem, den tredje hører vi ikke så mye om) ville eksperimentere med rus og at en av dem ble sittende fast i det, men jeg tror det blir feil å snakke om at barn av ressursterke familier (øknomisk ressursterke) er noe mer beskyttet mot å gjøre denne type valg enn de som er barn av mindre ressursterke familier.

 

Jeg tror at i ressursterke familier kan det lett mangle noe som gjør at barn oppvokst i de kan gjøre fatale valg. Det kan være "omsorgssvikt" av type manglende tilstedværelse hos foreldre, manglende grensesetiting o.l. Jeg synes derfor det er rart at det at Nini ble heroinist  blir fremstillt som merkelig pga familiebakgrunn og at barn født i slike familier forventes å klare seg unna alt. Og feks som du skriver velge terapi fremfor rus. Nini havnet tydelig i et miljø hvor dette var lett tilgjengelig og tok et fatalt valg. Vi vet ikke hvorfor? Det kan være alt annet enn omsorgsvikt også. Men jeg tror ikke det har vært lett å være et Stoltenbergbarn, men jeg vet ikke om det var det avgjørende. Med det du skriver er det tydelig at et barn av en annen ressursterk familie også ramlet utpå. Kanskje manglet de begge noe, flyktet fra noe eller begge var bare litt dumdristige? 

 

 

Anonymous poster hash: 2d1bc...c41

 

At det har vært manglende grensesetting (fri barneoppdragelse) i det hjemmet, det har de stått frem med selv. Ninni har fortalt at hun sa til vennene sine at hun måtte hjem til 21.00 hun også, fordi hun synes det var flaut at hun ikke hadde innetider slik de andre hadde.

I tillegg har de flyttet mye. Vanskelig å si om dette kan ha betydd noe. Positivt har det nok ikke vært i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida

Hei!

??

Jeg syns absolutt alle hans innlegg er styrt av helseangst følelser og ufornuft :-D

Bare sånn" åå hjelp, jeg tror jeg er syk, medisin , gi meg mer medisin, tror syk"

Sånn.

Også svarer NHD

Ja ta mer medisin.

Også svarer "ernoegalt" å takk NHD du kan dette bedre enn min terapaut osv..

Kort oppsummert!

He he, en presis oppsummering vil jeg si  :)  Lo høyt og yngstedatteren lurte på hva jeg lo av  :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Tror ikke du skjønte poenget mitt :-)

Ikke ? Jeg tolket deg slik at 50 millioner ville gi større motivasjon, mens jeg forsøkte å si at selve livet burde gi enda større motivasjon.

 

Hvis jeg ikke forsto poenget, vil jeg gjerne ha en forklaring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Er så fint å se at stoltenberg familien er en varm familie, savner Jens som statsminister for han er så varm og god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At det har vært manglende grensesetting (fri barneoppdragelse) i det hjemmet, det har de stått frem med selv. Ninni har fortalt at hun sa til vennene sine at hun måtte hjem til 21.00 hun også, fordi hun synes det var flaut at hun ikke hadde innetider slik de andre hadde.

I tillegg har de flyttet mye. Vanskelig å si om dette kan ha betydd noe. Positivt har det nok ikke vært i hvert fall.

Jeg tror, som tidligere skrevet, at å være barn av ressursterke foreldre ikke nødvendigvis er ensidig positivt. Og at det har sider ved seg som definitivt kan gjøre at man kan gjøre fatale valg i mangel av noe, at man er under et stort press på grunn av krav om. Det er vel et par av dem som har uttalt at bare å bære navnet har vært en belastning. 

Anonymous poster hash: 2d1bc...c41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ? Jeg tolket deg slik at 50 millioner ville gi større motivasjon, mens jeg forsøkte å si at selve livet burde gi enda større motivasjon.

 

Hvis jeg ikke forsto poenget, vil jeg gjerne ha en forklaring :-)

Jeg skjønner hva du mener :-)

Jeg får bare ikke til å forklare hva jeg mente :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

??

Jeg syns absolutt alle hans innlegg er styrt av helseangst følelser og ufornuft :-D

Bare sånn" åå hjelp, jeg tror jeg er syk, medisin , gi meg mer medisin, tror syk"

Sånn.

Også svarer NHD

Ja ta mer medisin.

Også svarer "ernoegalt" å takk NHD du kan dette bedre enn min terapaut osv..

Kort oppsummert!

Jeg måtte flire litt av innlegget ditt, minner meg om en 6-åring som "ædda bædda". Ikke noe vondt, men han hører på psykiaterens råd og blir bedre. Altså, han hører på de som jobber med dette mht. medisiner og gjør det han kan for å bli bedre.

.

Dessuten er det ikke bare "din psykiater" som er best i verden;) .....

Vi har forskjellige problemer her inne og ISW engasjerer seg mye i andre her og har bl.a. hjulpet meg mye. Det kan godt hende helseangst er litt selvfokuserende, jeg føler meg ofte selvsentret når tankene henger seg opp og kan sikkert være fryktelig irriterende for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

??

Jeg syns absolutt alle hans innlegg er styrt av helseangst følelser og ufornuft :-D

Bare sånn" åå hjelp, jeg tror jeg er syk, medisin , gi meg mer medisin, tror syk"

Sånn.

Også svarer NHD

Ja ta mer medisin.

Også svarer "ernoegalt" å takk NHD du kan dette bedre enn min terapaut osv..

Kort oppsummert!

 

Jeg syntes også dette var en god og presis oppsummering, og kunne heller ikke noe annet enn å dra på smilebåndet :-)  Jeg kjenner også at  jeg blir litt oppgitt og frustrert når en vanlig bruker uttaler seg som om han var psykolog/lege/psykiater/hjertespesialist bare på grunnlag av egne erfaringer.

 

Men nok en gang Madelenemie - det er bare du som har tillatelse til å være direkte her inne - uten å få kjeft :-)  Du frisker opp forumet, og bra er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det har vært manglende grensesetting (fri barneoppdragelse) i det hjemmet, det har de stått frem med selv. Ninni har fortalt at hun sa til vennene sine at hun måtte hjem til 21.00 hun også, fordi hun synes det var flaut at hun ikke hadde innetider slik de andre hadde.

I tillegg har de flyttet mye. Vanskelig å si om dette kan ha betydd noe. Positivt har det nok ikke vært i hvert fall.

For meg blir det nesten litt for "banalt" å legge skylden på hennes oppvekstvilkår. Ikke fordi jeg mener å vite at hun hadde en bra oppvekst, mer det at hun rakk å gjøre ferdig et jus-studium samt ha flere jobber, før hun begynte å ruse seg på heroin. Jeg tenker at dersom man som ung voksen klarer seg såpass bra, så har man forutsetninger til å ikke la seg blindt styre av de problemer man nå måtte ha med seg.

 

En helt annen ting er hvor kort tid man trenger å ruse seg, før veien tilbake kan bli vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper hennes skjebne er resultatet av mange sammensatte faktorer( oppvekst viktig- hva vet vi om hvordan hun har hatt det? Behøver ikke være harmoni i fam selv om forutsetningene klart burde være tilstede. Fam er også ressurssterke nok til å vite å bygge opp sin fasade . Når det er sagt så er jeg enig m alle som sier Stoltenberg virker å være en varm og flott fam å vokse opp i) , uheldige omstendigheter , valg og kanskje personlighetsstruktur ? Tenker sårbarhet for elementer i livet kan drive folk langt ned i det selvdestruktive. Forresten hørt om det der med å ikke inhalere , dette er sikkert litt av en felle ift avhengighet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det nesten litt for "banalt" å legge skylden på hennes oppvekstvilkår. Ikke fordi jeg mener å vite at hun hadde en bra oppvekst, mer det at hun rakk å gjøre ferdig et jus-studium samt ha flere jobber, før hun begynte å ruse seg på heroin. Jeg tenker at dersom man som ung voksen klarer seg såpass bra, så har man forutsetninger til å ikke la seg blindt styre av de problemer man nå måtte ha med seg.

 

En helt annen ting er hvor kort tid man trenger å ruse seg, før veien tilbake kan bli vanskelig.

 

Jeg kjenner en som begynte å ruse seg i 40-årsalder.  Han søkte det destruktive.  Husker han hadde fått et arr over øyet etter at noen hadde slått han med en ring på fingeren,  Jeg spurte om han ikke syntes det var stygt med arr, og da svarte han at "han kunne jo ikke gå rundt og se ut som en baby hele livet heller".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som begynte å ruse seg i 40-årsalder.  Han søkte det destruktive.  Husker han hadde fått et arr over øyet etter at noen hadde slått han med en ring på fingeren,  Jeg spurte om han ikke syntes det var stygt med arr, og da svarte han at "han kunne jo ikke gå rundt og se ut som en baby hele livet heller".

 

Jeg har også kjent en som begynte svært sent. Akkurat det var vanskelig å være tolerant i forhold til. Hun hadde vokst opp med en alkoholisert far, visste at det var mye alkoholisme i familien og begynte å drikke tett da hun var rundt 35 - og på et tidspunkt hvor hun fikk mye hjelp fra psykiatrien. Det er sjelden jeg blir så provosert over andres valg, som jeg ble i forhold til hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også kjent en som begynte svært sent. Akkurat det var vanskelig å være tolerant i forhold til. Hun hadde vokst opp med en alkoholisert far, visste at det var mye alkoholisme i familien og begynte å drikke tett da hun var rundt 35 - og på et tidspunkt hvor hun fikk mye hjelp fra psykiatrien. Det er sjelden jeg blir så provosert over andres valg, som jeg ble i forhold til hennes.

 

Denne karen hadde vokst opp i total avholdenhet/pinsevenner.   Så muligens et forsøk på grensetøying.  Jeg klarer ikke helt å synes synd på han, nei.  I dag er han fullstendig på kjøret- som det kalles - med en velutviklet paranoia som heldigvis ikke har rammet meg på noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...